Το «comfort food» είναι τελικά ένας μύθος που μόνο μας παχαίνει

Όλοι θέλουμε να αράξουμε μπροστά από το Netflix με μία πίτσα, αλλά σίγουρα δεν θα μας κάνει να αισθανθούμε καλύτερα.  

Όλοι φάγαμε πολλά burger, σουβλάκια και πίτσες κατά τους πρώτους μήνες της καραντίνας το 2020.

Ήταν λογικό εκείνη τη στιγμή, καθώς η κατανάλωση αλατιού, ζάχαρης και λίπους τείνει να βοηθάει όποτε περνάμε μια δύσκολη στιγμή. Το τέλος μιας απογοητευτικής εργάσιμης ημέρας είναι γενικά καλή δικαιολογία για μερικές φέτες πίτσα, οπότε η έλευση μιας θανατηφόρας πανδημίας, όπως όλοι σκεφτόμασταν, έκανε το να τρώμε χάλια φαγητό κάτι το λογικό.

Όμως, ενώ μπορεί να πιστεύουμε ότι το comfort food μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα - είναι νόστιμο, μας χορταίνει, συχνά συνοδεύεται από μια πλευρά παιδικής νοσταλγίας - είναι στην πραγματικότητα ένας μάλλον κούφιος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε οτιδήποτε μας προκαλούσε άγχος ή πόνο τη συγκεκριμένη μέρα.

 

 
 

Πρόσφατη έρευνα από ένα εργαστήριο υγείας και διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα κατέληξε στο συμπέρασμα, στην πραγματικότητα, ότι το comfort food δεν επηρεάζει θετικά την κακή διάθεση κάποιου. Στο πείραμα, κάθε συμμετέχων έπρεπε να απαντήσει στην ίδια ερώτηση: «Ποιες τροφές θα σας έκαναν να νιώθετε καλύτερα αν είχατε κακή διάθεση;» Οι απαντήσεις τους ήταν όλες παρόμοιες — ντόνατς, junk food, τυριά κ.λπ.

Όπως αναφέρουν οι New York Times, οι εθελοντές παρακολούθησαν βίντεο που είχαν σκοπό να προκαλέσουν «θυμό, εχθρότητα, φόβο, άγχος και θλίψη». Απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο για να δείξουν τη διάθεσή τους μόλις τελείωσαν τα βίντεο. Στη συνέχεια τους δόθηκε το αγαπημένο τους comfort food.

Τα αποτελέσματα έδειξαν, με ακρίβεια, ότι η κατανάλωση comfort food δεν θα αντιστρέψει μαγικά τα αρνητικά σου συναισθήματα. Η πιο σημαντική μεταβλητή στο πείραμα ήταν στην πραγματικότητα ο χρόνος. Με λίγη απόσταση από τα αρνητικά βόντεο, ο εγκέφαλος μπόρεσε να προχωρήσει.

 

 
 

Αυτό δεν σημαίνει ότι φανταζόμαστε πράγματα όταν το comfort food μας δίνει «ώθηση». Ορισμένες τροφές απελευθερώνουν χαρούμενους νευροδιαβιβαστές όπως η ντοπαμίνη. Αλλά είναι μια βραχύβια απόλαυση, και αν διεγείρεται συνεχώς (μέχρι το σημείο της ψυχαναγκαστικής συμπεριφοράς), θα χάσει τη δύναμή του. Το Comfort food δεν μπορεί να φτιάξει τη διάθεσή σας από μόνο του.

Στην ουσία το comfort food, ειδικά όταν καταναλώνεται πριν τον βραδυνό ύπνο, διατρέχει τον κίνδυνο να σας κάνει να νιώσετε χειρότερα. Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ενέργεια και χαμηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά χρειάζονται το χρόνο τους καθώς αφυδατώνουν το σώμα και μπορούν να προκαλέσουν καταστροφές στην πορεία.

 

 

Το «συναισθηματικό φαγητό», όπως το αποκαλούν ορισμένοι ψυχολόγοι, μπορεί να έχει ένα αρνητικό ντόμινο στο υπόλοιπο της ημέρας. Μπορεί να κάνει τη δουλειά πιο δύσκολη (πράγμα που σημαίνει ότι θα είστε λιγότερο παραγωγικοί και πιθανότατα πιο αγχωμένοι) και μπορεί να σαμποτάρει τα σχέδιά σας να ασκηθείτε ή να βγείτε έξω, δύο δραστηριότητες που γνωρίζουμε ότι θα σας κάνουν να νιώσετε καλύτερα.

Οπότε την επόμενη φορά που θα μπείτε στον πειρασμό να φάτε σουβλάκια ή πίτσες στις 12 η ώρα τη νύχτα, επειδή δεν είστε καλά ψυχολογικά, πρέπει μάλλον να το ξανασκεφτείτε.