Aν κάποιος έγραφε αυτό το deal σαν επεισόδιο Succession, θα το λέγαμε υπερβολικό. Στην πραγματική ζωή, όμως, το Netflix… απλώθηκε, έβγαλε 83 δισεκατομμύρια δολάρια και αγόρασε τη Warner Bros., τη βιομηχανία με την κορυφαία ταινιοθήκη ever, με franchises όπως το Harry Potter, το Lord of the Rings, η DC, τα Game of Thrones και το μισό Hollywood. Α ναι, και το Succession μέσα σε όλα αυτά, αφού ξεκινήσαμε την κουβέντα. Η ερώτηση όμως που μας αφορά δεν είναι αν ο Kendall Roy θα ζήλευε, αλλά πολύ πιο βαθιά.
Και λίγες μέρες αργότερα, όλα άλλαξαν. H Paramount του David Ellison κάνει all in, βγάζει 108 δισ. από την τράπεζα και ζητάει ό,τι ακριβώς ζήτησε και το Netflix από την Warner, μαζί με το CNN! Και κάπως έτσι, όλα έρχονται τούμπα, η αρχική κουβέντα που ήθελε το Netflix να ετοιμάζεται για το deal του αιώνα, τώρα «ναυαγεί» αλλά το ερώτημα παραμένει το ίδιο.
Είναι αυτή που απασχολεί σχεδόν όλο τον κόσμο, από τη στιγμή που λίγο μετά το «ουάου» για τις συγκεκριμένες ειδήσεις, συνειδητοποίησε το aftermath. Το πόσο πολύ θα αλλάξουν οι ταινίες και το σινεμά από εδώ και πέρα;
Τι θα συμβεί με το HBO μετά το deal-μαμούθ με το Netflix;
Από τη στιγμή που το όποιο deal εγκριθεί και επίσημα ο κατάλογος είτε του Netflix, είτε της Paramount θα γίνει κάτι ανάμεσα σε μουσείο κινηματογράφου και οπλοστάσιο pop culture. HBO classics, Warner κινηματογραφική ιστορία, σειρές-φαινόμενα, όλα μαζί στο ίδιο app. Όχι, δε θα εμφανιστούν όλα αύριο το πρωί. Συμβόλαια υπάρχουν, όπως και δικαιώματα, αλλά η κατεύθυνση είναι μία και το ξέρουμε καλά. Σε πιο απλά ελληνικά, η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη οθόνης που είδαμε ποτέ.
Και κάπου εκεί, το HBO (κατ’ επέκταση και το Max το οποίο εμφανίζεται μερικώς σε όποιον έχει Vodafone TV στην Ελλάδα) μοιάζει καταδικασμένο. Δεν κρατάς έναν ανταγωνιστή όταν μπορείς να τον χωνέψεις και να αυξήσεις τη δική σου αξία. Μία συνδρομή λιγότερη να πληρώνουμε; Ναι. Πιο ακριβό Netflix ή... COSMOTE TV (εκεί είναι επίσημα αρκετά projects της Paramount) στο μέλλον; Επίσης ναι.
Είδαμε τα 2 πρώτα επεισόδια του ΡΙΦΙΦΙ και είναι επικά!
Στην αρχή, αυτό που κυκλοφορούσε στην Αμερική, από τους περισσότερους κινηματογραφικούς παράγοντες, έμοιαζε με λάβαρο πανικού: «αν η Warner πέσει στα χέρια του Netflix, οι αίθουσες τελειώσανε». Γιατί; Επειδή το Netflix μέχρι σήμερα έχει ένα σαφές μοντέλο: stream-first. Μικρό theatrical window, μεγάλες παραγωγές που καταλήγουν στην πλατφόρμα σε δύο εβδομάδες, και τέλος.
Τα είπε και ο φίλος μας ο Γιάννης Δαββέτας:
Ας είμαστε όμως ειλικρινείς, άλλο είναι που «καίει»
Άρα τώρα τι; Θα βλέπουμε τις ταινίες της Warner, ακόμα και τα μεγάλα της franchises, στο σπίτι σχεδόν πριν προλάβουν να βγουν από το IMAX; Κάποιοι insiders λένε «ναι». το Netflix από την άλλη υποστηρίζει «όχι, θα κρατήσουμε τις κινηματογραφικές κυκλοφορίες». Όλοι όμως ξέρουν ότι κάποια προσαρμογή θα γίνει και η αλήθεια μάλλον κρύβεται κάπου στη μέση. Διότι αλίμονο αν το Netflix δεν παίξει με τους… κανόνες του Netflix, οι οποίοι δεν είναι φτιαγμένοι για 2ωρες ουρές σε σινεμά και 12 ευρώ για ποπ κορν.
Δεν είναι τυχαίο ότι A-listers έστειλαν γράμμα στο Κογκρέσο ζητώντας μπλοκάρισμα της συμφωνίας, με κεντρικό μήνυμα «Αν περάσει αυτό, το σινεμά πεθαίνει». Μόνο που τώρα που έρχεται η Paramount και αλλάζει το τροπάριο, με τους ίδιους κύκλους που ήταν αντίθετοι στο Netflix, πλέον να βρίσκονται ανάμεσα στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Και ο λόγος; Τόσα χρόνια η Warner Bros. ήταν το... τοπίο της ελεύθερης έκφρασης, της καλλιτεχνικής ελευθερίας και των κορυφαίων παραγωγών ever, και ενδεχόμενη αγορά της Paramount θα αλλάξει εντελώς το παιχνίδι. Ειδικά από τη στιγμή που ο CEO της Paramount Skydance είναι ο David Ellison (γιος του Larry Ellison) και ένθερμος υποστηρικτής του Donald Trump. Με λίγα λόγια, το σίριαλ «εξαγορά της Warner», έχει πολλά παρακλάδια και ακόμα πιο πολλά... ποδάρια από όσα νομίζαμε.
ΗΒΟ: Οι 5 σειρές που μας καθήλωσαν μπροστά στην οθόνη

Μήπως όμως όλο αυτό ήταν γραφτό να γίνει;
Ας το δούμε λίγο ψυχρά και ας μην μας αρέσει. Διότι η πραγματικότητα την οποία φανταζόμαστε με τον απόηχο της συμφωνίας Warner με κάποια εκ των άλλων δύο εταιριών και της ραγδαίας αύξησης του streaming, μπορεί αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή να είναι απλώς αυτό που ήταν αναπόφευκτο.
Οι συνδρομές έχουν ξεφύγει, οι πλατφόρμες έχουν γίνει περισσότερες από τους καναπέδες μας και οι αίθουσες προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτή την κρίση χρεώνουν σαν να σου προσφέρουν μασάζ πριν την είσοδο στην αίθουσα.

Αν μειωθούν όμως οι πλατφόρμες και πέσει λίγο το οικονομικό βάρος για τον θεατή; Αν μπορείς να βλέπεις The Wire, Blade Runner, The Shining, Dune και Batman στην ίδια πλατφόρμα, κάτι δεν κερδίζεις;
The Wire: Η σειρά που δεν έκρυψε ποτέ τη σκληρή αλήθεια του (υπο)κόσμου
Υπάρχει βέβαια και τίμημα, και μάλιστα βαρύ. Αυτό που υπαγορεύει ότι το σινεμά δεν θα είναι πια ιεροτελεστία, δεν θα αναπνέεις σκοτάδι και Dolby Atmos κάθε φορά που βγαίνει μια μεγάλη ταινία, ούτε και θα περιμένεις τα υπέροχα αυτά ποπ κορν μέσα στο βούτυρο και τα νάτσος μέσα στην τυρίλα που μόνο ένα σινεμά ξέρει να φτιάχνει.
Θα αλλάξουν λοιπόν οι ταινίες; Όσο η Warner περνάει από τα χέρια ενός studio εκατοντάδων χρόνων σε έναν tech κολοσσό που λειτουργεί με data και αλγόριθμο, η απάντηση είναι «πολύ». Πάρα πολύ, περισσότερο απ’ όσο νομίζουμε.
Γιατί τόσο το Netflix, όσο και η Paramount δεν αγοράζουν μονάχα το παρελθόν της Warner, αλλά και το μέλλον της. Ένα μέλλον με μικρότερα theatrical windows, παραγωγές με μεγαλύτερο έλεγχο από τα data, blockbusters σχεδιασμένα για streaming impact, και όχι απαραίτητα για 70άρα οθόνη, αλλά και franchise-universes που θα χτίζονται με ρυθμούς Silicon Valley, όχι παλιάς σχολής Hollywood.

Τον πειράζει όμως τον κόσμο αυτή η εξέλιξη; Θα δείξει. Διότι το streaming έγινε μια πραγματικότητα, το σινεμά ακρίβυνε και όλα αυτά την ώρα που ο θεατής ζητάει άνεση. Το μόνο που μένει να δούμε είναι αν αυτό είναι το reboot που χρειαζόμασταν ή το plot twist που δεν είχαμε προβλέψει.
Με λίγα λόγια, η συμφωνία Netflix–Warner ή η αντίστοιχη Paramount-Warner δεν είναι κάτι που δεν είχε προβλεφθεί, αλλά το επίσημο χαρτί ότι η βιομηχανία άλλαξε εποχή.