«Stoptober» ή αλλιώς, ο… βρετανικός τρόπος για να «κόψεις» το κάπνισμα

To «Stoptober» ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα για αυτό αν δεν το ήξερες, αξίζει να το μάθεις.

Είτε είσαι καπνιστής είτε όχι, υπάρχει ένα πράγμα που γνωρίζεις πολύ καλά: Το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά την υγεία! Δυστυχώς, όμως, παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια και τις αντικαπνιστικές καμπάνιες που ανά διαστήματα πραγματοποιούνται, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των καπνιστών ανά τον κόσμο όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς.

Αρκεί να δει κάποιος τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος. Εν έτει 2025, λοιπόν, θα υπάρχουν 1,1 δισ. καπνιστές παγκοσμίως. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι ομολογουμένως αποκρουστικές εικόνες που φιγουράρουν πάνω στα πακέτα των τσιγάρων και τα μηνύματα του τύπου «κόψε το κάπνισμα γιατί πεθαίνεις», δεν «αγγίζουν» τους… θεριακλήδες καπνιστές, οι οποίοι παραμένουν πιστοί στη βλαβερή και άκρως ενοχλητική -για τους μη καπνιστές- συνήθειά τους. Στην Ελλάδα, μάλιστα, που τα αντικαπνιστικά μέτρα δεν τηρούνται ούτε στο ελάχιστο, η κατάσταση είναι απλά αποπνικτική. Άραγε, θυμάσαι ποια ήταν η τελευταία φορά που βγήκες σε κάποιο μπαρ στην Αθήνα και δεν χρειάστηκε να ανεχτείς τον καπνό του διπλανού σου;

Υπάρχει κάτι που μπορεί να γίνει για να αλλάξει αυτή η κατάσταση; Εκεί που νομίζαμε ότι οι ελπίδες μας είχαν τελειώσει, ήρθαν οι Βρετανοί για να μας δείξουν ότι υπάρχει κι άλλος δρόμος στη μάχη κατά του καπνίσματος και ονομάζεται… «Stoptober». Πρόκειται για μια εκστρατεία για τη διακοπή του καπνίσματος και τη μείωση της βλάβης που προκαλεί ο καπνός. Με διάρκεια 28 ημερών, το «Stoptober» ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα για αυτό αν δεν το ήξερες, αξίζει να το μάθεις.

 

Έχεις 28 ημέρες για να «κόψεις» το κάπνισμα. Ναι, τι;

«Σταματήστε να καπνίζετε για 28 ημέρες και έχετε 5 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να το κόψετε για πάντα». Αυτό ήταν το απλό και -όπως αποδείχθηκε- αποτελεσματικό μήνυμα του «Stoptober». Γιατί και πώς πέτυχε αυτή η εκστρατεία; Διότι πολύ απλά δεν ζητούσε από τους καπνιστές να απέχουν πλήρως από την αγαπημένη τους συνήθεια, αλλά τους προέτρεπε να αξιοποιήσουν τις διαθέσιμες εναλλακτικές καπνίσματος. Αυτές είναι καμπάνιες!

 

Βέβαια, το πώς κατάφερε να στεφθεί με επιτυχία το «Stoptober» έγκειται, μεταξύ άλλων, στα social media. Ναι, ζούμε στην εποχή του Διαδικτύου και ο τρόπος που έγινε η επικοινωνία της εκστρατείας διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία της. Το «Stoptober» ήταν παντού: Στο Messenger, στα email των Βρετανών, στα βίντεο που παρακολουθούσαν, στις δωρεάν εφαρμογές που «κατέβαζαν», στους ιστότοπους όπου έμπαιναν για να διαβάζουν τα νέα της ημέρας και στις γιγαντοαφίσες που έβλεπαν στο δρόμο για τη δουλειά. Άρχισαν, λοιπόν, να μπαίνουν σε σκέψεις και σιγά σιγά, όλο και περισσότεροι καπνιστές έλεγαν «ναι» στην πρόκληση του «Stoptober».

δσ

Όχι, οι Βρετανοί δεν πίστεψαν απλά ό,τι διάβασαν στο Facebook ή το Twitter, αλλά όταν είδαν πως το μήνυμα που εμφανιζόταν στην οθόνη τους στηρίζονταν σε πραγματικά επιστημονικά δεδομένα και αφορούσε στην υγεία τους, τότε δεν είχαν λόγο να μην κάνουν μια δοκιμή. Εκεί ακριβώς βρίσκεται όλη η ουσία του «Stoptober». Διότι οι υπεύθυνοι της Public Health England, της υπηρεσίας του υπουργείου Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου, έκαναν τη μελέτη τους προτού ξεκινήσουν την εκστρατεία και ανακάλυψαν πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία για τους καπνιστές, τα οποία χρησιμοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο. Ένα από τα στοιχεία αυτά, λοιπόν, αποτελούσε την απόδειξη ότι η συνήθεια του καπνίσματος έχει ψυχολογικό και κοινωνικό πλαίσιο και εκεί ακριβώς «στάθηκαν».

Οκ, μπορεί να το ήξερες, αλλά κατανοείς τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, πάει να πειπως -σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα- ο λόγος που οι καπνιστές δεν μπορούν (ή δεν θέλουν) να αφήσουν το τσιγάρο από το χέρι, σχετίζεται με τον εθισμό στη νικοτίνη αλλά συνδέεται και με διάφορους άλλους ψυχολογικούς και κοινωνικούς λόγους. Για παράδειγμα, σύμφωνα με έρευνα της ομοσπονδιακής υπηρεσίας του Καναδά «Canadian Institutes of Health Research», πολλοί καπνιστές νιώθουν πως το τσιγάρο βελτιώνει την εγρήγορσή τους, ενισχύει την προσοχή τους, μειώνει το στρες και αυξάνει την κοινωνικότητά τους.

Ο ρόλος των καινοτόμων καπνικών προϊόντων

Τα άτομα, λοιπόν, που είναι εθισμένα σε αυτά τα πρόσθετα οφέλη του καπνίσματος δεν έχουν κατορθώσει να διακόψουν με επιτυχία το κάπνισμα και τα άτομα αυτά είναι που κατάφερε να «κερδίσει» το «Stoptober», προτρέποντάς τα να αφήσουν το κάπνισμα και να δοκιμάσουν το άτμισμα, το ηλεκτρονικό τσιγάρο ή και τα άλλα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού.

Το «μυστικό» βρίσκεται στο ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ή οι πιο καινοτόμες εναλλακτικές των τσιγάρων, προσφέρουν την ίδια ψυχολογική ικανοποίηση με αυτή που προσφέρει μια καλή «ρουφηξιά» από ένα τσιγάρο και δίνουν παράλληλα τη δυνατότητα στους χρήστες να διακόψουν με επιτυχία το κάπνισμα, σε βάθος χρόνου. Όλα αυτά ενώ παράλληλα βελτιώνεται άμεσα η υγεία τους, σε σύγκριση με τους χρήστες των παραδοσιακών τσιγάρων (μια ματιά στην επίσημη ιστοσελίδα της βρετανικής κυβέρνησης www.gov.uk θα σε πείσει).

Αυτός είναι ο λόγος που το «Stoptober» κατάφερε σε μόλις 28 ημέρες να πείσει  πολλούς Βρετανούς να «κόψουν» το κάπνισμα και για αυτό αξίζει να το ακολουθήσεις κι εσύ, ακόμη κι αν ζεις στην Ελλάδα. Δες το θέμα πιο… «θερμά» και σίγουρα δεν θα χάσεις.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved