5 κόλπα για καλύτερο ύπνο χωρίς να κοιμάσαι περισσότερες ώρες

Δεν είναι πάντα εφικτό να συμπληρώνεις ένα γεμάτο 8ώρο ύπνου, αλλά αυτό δεν σημαίνει και ότι πρέπει να ξυπνάς κουρασμένος κάθε πρωί.

Η ποιότητα του ύπνου σου είναι ίσως ο σημαντικότερος δείκτης παραγωγικότητας. Δυστυχώς πάρα πολλοί είναι αυτοί που δεν καταφέρνουν να συμπληρώσουν τις 8 ώρες που απαιτούνται σύμφωνα με τα ιατρικά δεδομένα. Οι οικογενειακές και οι εργασιακές υποχρεώσεις καθώς και η προσπάθεια για μια στοιχειωδώς φυσιολογική κοινωνική ζωή, συμπιέζει ασφυκτικά αυτό το οκτάωρο. Παρόλα αυτά βλέπουμε γύρω μας επιτυχημένους και παραγωγικούς ανθρώπους που κοιμούνται ελάχιστα χωρίς αυτό να τους επηρεάζει. Πώς το πετυχαίνουν αυτό; Αντί για την ποσότητα, επενδύουν στην ποιότητα του ύπνου και ήρθε η ώρα να μάθουμε τα μυστικά τους.

Ο πιο απλός τρόπος για να κάνεις ποιοτικότερο τον ύπνο σου είναι να πείσεις τον εαυτό σου γι’αυτό. Η αυθυποβολή μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά σε αυτή την περίπτωση και το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να «ξεγελάσεις» τον οργανισμό σου με μία ρουτίνα. Αν ορίσεις μια σταθερή ώρα που πέφτεις στο κρεβάτι και μία επίσης σταθερή ώρα που ξυπνάς έχεις καλύψει τη μεγαλύτερη απόσταση. Ακόμα κι αν οι ώρες ύπνου υπολείπονται σημαντικά του συνιστώμενου χρόνου, ο οργανισμός σου θα αρχίσει να υιοθετεί το νέο ωράριο ως κανονικότητα.

Ο μεσημεριανός ύπνος για κάποιους είναι μια διαδικασία «ταχυφόρτισης» που τους δίνει δύναμη κι ενέργεια για να βγάλουν το υπόλοιπο της ημέρας, ενώ για κάποιους άλλους είναι μια καταστροφή για την παραγωγικότητά τους. Και οι δύο αντικρουόμενες απόψεις είναι σωστές γιατί μόνο αν τον κάνεις σωστά τον μεσημεριανό ύπνο έχεις κέρδος. Αρχικά ο ύπνος πρέπει να έχει τη σωστή διάρκεια για να γεμίσεις μπαταρίες και οι ιδανικές διάρκειες είναι δύο. Ή θα κοιμηθείς κάτι λιγότερο από μισή ώρα ή μιάμιση. Μόνο σε αυτά τα διαστήματα θα αξιοποιήσεις τον REM ύπνο που σε αναζωογονεί. Οποιαδήποτε άλλη διάρκεια θα καταλήξει σε ανολοκλήρωτο κύκλο ύπνου και θα ξυπνήσεις σαν ζόμπι. Εξίσου σημαντική είναι η στιγμή που θα διαλέξεις για τη μεσημεριανή σιέστα. Ιδανικά πρέπει να την τοποθετήσεις κάπου μεταξύ 13:00 και 15:00, στην περίπτωση που το καθυστερήσεις και πάς μετά τις 16:00 και πλησιάζεις τη δύση του ηλίου καταστρέφεις τα όποια οφέλη έχεις πάρει. Στην περίπτωση που το πρόγραμμά σου δεν σου επιτρέπει να το κάνεις έτσι ακριβώς, είναι καλύτερα να μην κοιμηθείς καθόλου.

Η άσκηση δεν γυμνάζει μόνο το σώμα, αλλά και το μυαλό. Η απογευματινή άσκηση ειδικά προετοιμάζει το σώμα για καλύτερο ύπνο. Όσο πιο κουρασμένος είσαι τόσο πιο εύκολα θα πέσεις σε βαθείς κύκλους ύπνου. Ο βαθύτερος ύπνος είναι ποιοτικότερος ύπνος γιατί σε ξεκουράζει περισσότερο. Μην ξεχνάμε ότι η άσκηση είναι άριστη πηγή έκκρισης ενδορφινών, άρα ένα φυσικό αντικαταθλιπτικό. Ένα ακόμα στοιχείο που θα σε βοηθήσει να κοιμηθείς καλύτερα.

Περίπου οι μισές διαταραχές ύπνου σχετίζονται με την «παρέα» που έχουμε στο κρεβάτι. Αν έχεις παρατηρήσει ότι ξυπνάς αναίτια λόγω της «συγκατοίκησης» στο κρεβάτι ίσως θα έπρεπε να δοκιμάσεις να κοιμηθείς για λίγο μόνος. Δεν είναι κάτι που θα κλονίσει τη σχέση σας, ίσα ίσα που θα δεις αν όντως φταίει αυτό. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι πιο έυκολο να βρείτε από κοινού τη λύση όπως ένα καλύτερο ή μεγαλύτερο στρώμα. 

Η πλήρης εκμετάλλευση των κύκλων ύπνου είναι το πιο άγνωστο εργαλείο που έχεις στα χέρια σου αναξιοποίητο. Η θεωρία είναι πολύ απλή, κάθε κύκλος ύπνου κρατάει μιάμιση ώρα και στην περίπτωση που ξυπνήσεις στα μέσα του κύκλου ξυπνάς με μια αίσθηση ζαλάδας και κούρασης. Επειδή δεν είναι και πολύ εύκολο να υπολογίσεις πως θα ξυπνήσεις την κατάλληλη ώρα, άσε ένα app να ελέγχει τον ύπνο σου. Εφαρμογές όπως το Sleepyti.me και το Smart Sleep αναλαμβάνουν να σε ξυπνήσουν την κατάλληλη ώρα. Μέσω του κινητού σου ή του smartwatch καταλαβαίνουν πότε ακριβώς πέφτεις για ύπνο και σε ξυπνούν όχι σε σταθερή ώρα, αλλά μόλις ολοκληρώσεις κάποιον κύκλο στην ώρα περίπου που πρέπει να ξυπνήσεις. Φυσικά δεν υπάρχει λόγος άγχους ότι θα σε αφήσουν να παρακοιμηθείς. Είναι αρκετά έξυπνα ώστε να σε ξυπνήσουν ακόμα και λίγο νωρίτερα από την επιθυμητή ώρα προκειμένου να πετύχουν τον τέλειο κύκλο ύπνου. 



5 SHARES