Πώς θα αντιμετωπίσεις το άγχος του 2021

Μετά το ναυάγιο του 2020, φέτος είναι χρονιά της ανασυγκρότησης και της αντεπίθεσης.

Το ξεκίνημα αυτής της χρονιάς είναι ίσως το πιο αγχωτικό ξεκίνημα όλων των εποχών. Η αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει η πανδημία έχει μεταθέσει στις καλένδες κάθε μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό δημιουργώντας ένα μεγάλο ψυχολογικό βάρος που καλείσαι να διαχειριστείς. Το πότε θα επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς είναι σχεδόν άγνωστο. Το ποιες θα είναι οι ακριβείς συνθήκες της επιστροφής, είναι κάτι ακόμα πιο άγνωστο. Μέχρι τότε αυτό που εσύ μπορείς να κάνεις, είναι να προετοιμαστείς κατάλληλα γι΄αυτό το roller coaster που λέγεται 2021. Η καλύτερη προετοιμασία για να νικήσεις το άγχος δεν είναι άλλη από το να «προπονήσεις» το μυαλό σου και στη συνέχεια θα βρεις τις καλύτερες «ασκήσεις».

Θυμάσαι την κλασική ερώτηση συνέντευξης για δουλειά «Πού βλέπεις τον εαυτό σου σε 5 χρόνια;». Προσάρμοσε την ερώτηση στις τωρινές συνθήκες και κάνε θετικές σκέψεις για το πως φαντάζεσαι τον εαυτό σου στο τέλος της πανδημίας. Μπορει η ονειροπόληση να μην είναι το πιο παραγωγικό πράγμα που μπορείς να κάνεις εν ώρα εργασίας, αλλά είναι κάτι που το χρειάζεσαι. Κυρίως χρειάζεσαι διαλείμματα στα οποία να σκέφτεσαι μόνο θετικά πράγματα για το μέλλον

 

 

Η τηλεργασία και το social distancing προσφέρουν μεγάλα χρονικά διαστήματα μοναξιάς. Όσο ασυνήθιστο, ή και δυσάρεστο φαινόμενο κι αν είναι αυτό, δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να το εκμεταλλευτείς. Ο χρόνος που περνάς με τον εαυτό σου μπορεί να αξιοποιηθεί για εσωτερική «συζήτηση». Γίνε ο coach του εαυτού σου και βοήθησέ τον να λύσει ό,τι εκκρεμότητα έχει συσσωρευτεί όλα αυτά τα χρόνια. Αντιμετώπισε τον εαυτό σου σαν έναν φίλο που έχει ανάγκη από βοήθεια. Παροτρύνσεις και «ψυχολογικές ντόπες» είναι τα βασικά εργαλεία με τα οποία όχι μόνο θα βγάλεις όλο αυτό το διάστημα, αλλά μπορεί και να βγεις κερδισμένος στο τέλος. 

Τα βουνά με άπλυτα πιάτα στον νεροχύτη, οι σωροί με άπλυτα ή ασιδέρωτα ρούχα και το γραφείο που είναι σαν να έχει σκάσει χειροβομβίδα, είναι εστίες πολλαπλών προβλημάτων. Δεν είναι μόνο τα προφανή ζητήματα καλαισθησίας και τάξης στο περιβάλλον σου. Το χάος επιδρά αρνητικά στην ψυχολογία σου. Δημιουργεί σημεία που αποσπούν την προσοχή σου ως προβλήματα που ζητούν επίλυση για τον εαυτό τους, μειώνουν την παραγωγικότητα και προσθέτουν επιπλέον αχρείαστο άγχος. Φτιάξε ένα πρόγραμμα ρουτίνας για τη φροντίδα του σπιτιού και κυρίως του home office σου. Ακόμα και σε μια περίοδο αυξημένης πίεσης, όπως πχ σε ασφυκτικό deadline που κοντοζυγώνει, ένα μικρό διάλειμμα για να μαζέψεις το σπίτι σου λειτουργεί λυτρωτικά. Συνδυάζοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου, μπορείς να πλένεις τα πιάτα και ταυτόχρονα να σκέφτεσαι τη λύση ενός αδιεξόδου σε κάποιο project. Είναι αποδεδειγμένο ότι οι ρουτίνες «ξεκλειδώνουν» το μυαλό μας και λειτουργούν σαν reset όταν έχει γίνει το κεφάλι κουδούνι. 

 

 

O μιθριδατισμός που προκαλεί η ειδησεογραφία γύρω από τους αριθμούς της πανδημίας και το γεγονός ότι έχει μπει στον πάγο κάθε άλλη δραστηριότητα που δεν αφορά την επιβίωση, έχει δημιουργήσει ένα πρωτόγνωρο κράμα συναισθημάτων. Το άγχος για το μέλλον διαδέχεται την απάθεια τη βαρεμάρα. Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να καταλάβεις ότι είναι ένα δίπολο βαριά προβληματικό και χρειάζεται δράση για να σπάσει. Η πρόκληση δέους και θαυμασμού είναι αυτό που χρειάζεσαι σε αυτή την περίπτωση. Αν αναρωτιέσαι πως θα γίνει αυτό από το σαλόνι του σπιτιού σου, τη λύση την έχει η νοσταλγία και η τεχνολογία. Ξεφύλλισε οικογενειακά φωτογραφικά άλμπουμ, μπορείς ακόμα να έρθεις σε επαφή με αγαπημένα πρόσωπα του οικογενειακού και φιλικού σου περιβάλλοντος. Στον ωκεανό του streaming διάλεξε αυτή τη φορά ένα ντοκιμαντέρ. Μπορεί να είναι για κάποιο ιστορικό πρόσωπο που έκανε κάτι άξιο θαυμασμού, μπορεί να είναι κάποιο εξωτικό μέρος ή για κάποιο όχι και τόσο γνωστό εκπρόσωπο του ζωικού βασιλείου. Μπορείς να βρεις και μόνο σου ιδέες για να προκαλέσεις τεχνητά το αίσθημα του θαυμασμού. Με βάση όσα κάποτε συγκινούσαν μπορείς να βρεις παρεμφερή πράγματα που θα ξυπνήσουν αυτή τη φλόγα μέσα σου. Αυτές οι μικρές «εκρήξεις» δέους και θαυμασμού δεν είναι μόνο διαλείμματα από την απάθεια και το άγχος, αλλά δίνουν ενέργεια κι έμπνευση για την επόμενη ημέρα.

 

 

Το άγχος δεν έχει μόνο ψυχικά συμπτώματα, αλλά και σωματικά. Το στομάχι που σφίγγεται και οι παλάμες που ιδρώνουν είναι μόνο μερικά από μηνύματα που στέλνει το σώμα σου για να σου πει ότι κάτι δεν πάει καλά. Άκου το σώμα σου και μην παίρνεις αψήφιστα αυτά τα μηνύματα. Οι σωματικές αντιδράσεις που φέρνει το στρες μπορεί να μην είναι ένα παροδικό φαινόμενο και να οδηγήσει σε κάποιο πρόβλημα υγείας ακόμα και όταν πια δεν θα είσαι στρεσαρισμένος. Αξιοποίησε αυτά τα προμηνύματα και δώσε στον εαυτό σου αυτό που σου ζητάει και δεν μπορεί να το πει αλλιώς, χαλάρωσε. Θυμήσου πως ζεις σε μια κατάσταση εξαίρεσης, δεν είναι δική σου ευθύνη και δεν μπορείς να κάνεις και πολλά για να τη βελτιώσεις. Απομόνωσε τους εξωτερικούς παράγοντες και επικεντρώσου στον εαυτό σου. Το άγχος όπως και η πανδημία είναι παροδικά.



3 SHARES