Η ηλεκτρονική μουσική ακούγεται πιο δυνατά από ποτέ μέσα στην πανδημία

Πριν από δύο χρόνια τα φώτα έσβησαν, οι κονσόλες σίγησαν και πολλοί ήταν αυτοί που φοβήθηκαν ότι αυτό θα μπορούσε να είναι για πάντα.

Οι άνθρωποι της ηλεκτρονικής μουσικής, όταν δεν χορεύουν μέχρι τελικής πτώσης, έχουν σαν χόμπι να αποδεικνύουν το πόσο «αθάνατη» είναι η μουσική τους. Τα BPMs μπορεί ανεβοκατεβαίνουν ανάλογα με τις τάσεις και τα υποείδη της ηλεκτρονικής μουσικής, όμως η καρδιά της χτυπάει σταθερά και αδιάκοπα, ούτε η πανδημία δεν κατάφερε να την πτοήσει. 

Μπορεί οι παλιότεροι να θυμούνται με νοσταλγία τις χρυσές εποχές της ηλεκτρονικής μουσικής, ειδικά στα μέσα του ‘90, όμως η νοσταλγία τους πηγάζει αποκλειστικά και μόνο από την ηλικία τους. Το ότι δεν βλέπουμε, ευτυχώς, τη μάνα ρέιβερ στα βραδινά δελτία ειδήσεων δεν σημαίνει τίποτα απολύτως. Τα οικονομικά στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας έδειξαν πως η ηλεκτρονική μουσική έζησε τα πιο χρυσά της χρόνια. Η απώλεια του μύθου των 90s την απελευθέρωσαν από τα δεσμά της περιχαρακωμένης υποκουλτούρας και έγινε πραγματικά mainstream. ‘Όχι, αυτό δεν σημαίνει ότι έβαλε νερό στο κρασί της. Δεν προσθαφαίρεσε τίποτα, μόνο πολλαπλασίασε τις δυνάμεις της δυνάμεις της. Η αξία της ηλεκτρονικής μουσικής το 2012 ήταν στα 4 δις δολάρια και από το 2016 μέχρι το 2019 ξεπερνούσε εύκολα τα 7 δις θέτοντας τις βάσεις για το mainstream προσκήνιο. Μέχρι που ήρθε το 2020.

 

 

Η ηλεκτρονική μουσική δεν μπορεί να αναπνεύσει χωρίς μεγάλα φεστιβάλ, συναυλίες και live. Σίγουρα αυτό είναι κάτι που αφορά κάθε είδος μουσικής, αλλά για την ηλεκτρονική μουσική είναι το οξυγόνο της. Το 2019 πάνω από τη μισή αξία της ηλεκτρονικής μουσικής, περίπου 4,3 δις, προερχόταν από τα club και τις συναυλίες, ένα ποσό που όπως είναι απολύτως λογικό εξανεμίστηκε. Η συνολική αξία της ηλεκτρονικής μουσικής για το 2020 έφτασε μόλις 3,4 δις, κάτω και από τη μισή αξία που είχε την προηγούμενη χρονιά. Αρκετά στενάχωρο και μάλλον δυσοίωνο, δεν νομίζετε;

Μια πιο προσεκτική ματιά στον κύκλο των εργασιών της ηλεκτρονικής μουσικής στους επιμέρους τομείς της, έδειξαν πως η dance σκηνή είναι πολύ σκληρή για να πεθάνει. Ο τζίρος σε software και hardware σημείωσε άνοδο 23% και το streaming ηλεκτρονικής μουσικής αυξήθηκε κατά 4%. Οι DJs και οι παραγωγοί έμειναν σπίτι, όπως και όλοι όσοι ακούν ηλεκτρονική μουσική, αλλά δεν έκατσαν με σταυρωμένα χέρια. 

 

 

Στην εποχή που οι αποστάσεις μεταξύ των φεστιβάλ έχουν εκμηδενιστεί, δεν ήταν λίγοι οι Djs που έκαναν περισσότερα post στο Instagram από αεροδρόμια, παρά από venues. Στην αρχή της πανδημίας αρκετοί ήταν αυτοί που είπαν ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για λίγη αποσυμπίεση. Τότε ακόμα πιστεύαμε ότι θα κρατήσει μόνο λίγες εβδομάδες η όλη φάση. Η απομόνωση και η ηρεμία έδωσε σε πολλούς μουσικούς τη δυνατότητα να γράψουν μουσική, να φτιάξουν λίστες, να κάνουν ακόμα και live streaming DJ sets από το σπίτι τους ή κάποιο απομακρυσμένο μέρος. Κάποια από αυτά τα live έγιναν viral μέσω YouTube. To set της Charlotte De Witte στα μέρη μας, στην Αρχαία Μεσσήνη, ήταν η πιο τρανή απόδειξη ότι καμία μορφή τέχνης δεν είναι νεκρή όσο υπάρχει κοινό που διψάει γι’αυτή. 

Η καραντίνα λειτούργησε σαν χειμερία νάρκη για την ηλεκτρονική μουσική. Τα σβηστά φώτα την άφησαν να ετοιμάσει την αντεπίθεσή της. Χωρίς το clubbing στους ώμους της, κατάφερε να διεισδύσει σε άλλους χώρους. Από την Prada, μέχρι τη Louis Vuitton, όλοι οι μεγάλοι οίκοι μόδας επένδυσαν στην ηλεκτρονική μουσική για το «ντύσιμο» των δικών τους post-covid αντεπιθέσεων. 

 

 

To σύνολο των NFTs που πωλήθηκαν το 2020 κοστίζουν 50 εκατομμύρια δολάρια. Τα ¾ αυτού του ποσού δημιουργήθηκε από  καλλιτέχνες της ηλεκτρονικής μουσικής. Μέσα σε διάστημα λίγων μηνών το 2021, 150 καλλιτέχνες δημιούργησαν NFTs συνολικής αξίας που ξεπέρασε τα 55 εκατομμύρια δολάρια.

Κι αν τα NFTs δεν λένε πολλά ακόμα στο ευρύ κοινό, τα events μπορούν να πουν πολλά περισσότερα. Η αξία των εισιτηρίων που κατάφεραν να κοπούν το καλοκαίρι του 2021, με την πανδημία να κρατάει ακόμα γερά, αυξήθηκε κατά 123%. Μόνο οι πωλήσεις του Μαρτίου του 2021 ξεπέρασαν τα εισιτήρια που κόπηκαν όλο το 2020.      

Οι απώλειες της τάξης του 75% για το 2020 είναι ήδη μια κακή ανάμνηση για τους ανθρώπους της dance κοινότητας. Η γρήγορη επάνοδος, ακόμα και για το κουτσουρεμένο 2021 δείχνει ότι το 2022 θα είναι ακόμα πιο μεγάλη χρονιά.

 

 

Για τον κόσμο της ηλεκτρονικής μουσικής αυτή δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Τα κλειστά club και οι άδειοι συναυλιακοί χώροι δεν σκότωσαν την ηλεκτρονική μουσική, τη συμπιέσαν σαν ελατήριο και τώρα ήρθε η στιγμή της απότομης εκτίναξης. 

Στη διάρκεια της καραντίνας ο κόσμος δεν στερήθηκε τη μουσική, τον χορό και το αλκοόλ. Προσαρμοστήκαμε γρήγορα στα νέα δεδομένα και όλα αυτά τα απολαύσαμε μόνοι μας ή σε πολύ στενό κύκλο, όσο μας επιτρεπόταν. Ένα μόνο πράγαμ δεν καταφέραμε να αντικαταστήσουμε, την ανεμπόδιστη ανθρώπινη επαφή και την έκφραση συναισθημάτων που χαρίζει η συμμετοχή σε ένα τέτοιο live.    

 

 

Γι’αυτό και η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων συνοδεύτηκε από μια μικρή μόνο αμηχανία, μια αμηχανία που εξατμίστηκε αμέσως στην πρώτη πτώση του beat, εκεί που η ένιωσε η καρδιά μας το πρώτο χτύπημα του μπάσου. Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ζώο και ένα είδος μουσικής που δεν στηρίζεται στους στίχους ποντάρει σε εκείνα ακριβώς τις αρχέγονες ανάγκες του ανθρώπου για επαφή. 

Το τέλος του χειμώνα είναι προ των πυλών, το ίδιο και το τέλος της πανδημίας. Οι ανακοινώσεις για τα φεστιβάλ και τις συναυλίες δείχνουν ότι το καλοκαίρι του 2022 θα γραφτεί ένα από τα πιο λαμπρά κεφάλαια στην ιστορία της.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved