Τον τελευταίο καιρό, το Hollywood μοιάζει να θυμάται κάτι που για χρόνια είχε ξεχάσει και αυτό είναι ότι το σινεμά δεν αποτελεί απλώς περιεχόμενο, αλλά τελετουργία. Και κάπου εδώ μπαίνει ξανά στο κάδρο ο Christopher Nolan, ο άνθρωπος που, χωρίς υπερβολή, έχει εξελιχθεί στο πιο δυνατό «brand» που διαθέτουν σήμερα οι σκοτεινές αίθουσες.
Και μαζί με εκείνον η νέα του ταινία που κατάφερε ένα χρόνο πριν την προβολή της να κάνει sold out! Το εξαλεπτο βίντεο από την «Οδύσσεια», που προβάλλεται πριν από το νέο Avatar, δεν είναι απλώς ένα εκτεταμένο τρέιλερ, αλλά ένα σιωπηρό στοίχημα. Μία ένδειξη ότι το Hollywood μπορεί ακόμα να σηκώσει τον κόσμο από τον καναπέ, να τον βάλει στο αυτοκίνητο και να τον οδηγήσει σε μια IMAX αίθουσα. Με μία παρατήρηση όμως, όχι απαραίτητα για την ταινία που πλήρωσε να δει, αλλά για κάτι που… θα έρθει. Όπως καλή ώρα το 6λεπτο της Οδύσσειας με τον Matt Damon.
The Nolan Effect: Μόνο αυτός μπορούσε να κάνει sold out έναν χρόνο πριν κυκλοφορήσει ταινία του
Το παρακάτω τρέιλερ είναι προϊόν ΑΙ:
Και κάπως έτσι γεννιέται η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου το οποίο είναι το εξής: Αρκεί αυτό για να σωθεί το σινεμά;
Nolan ως κινηματογραφικό event
Ο Nolan δεν πουλάει απλώς ταινίες, αλλά ολόκληρη εμπειρία. Φιλμ 70mm. IMAX κάμερες. Χρονική δέσμευση. Προσμονή. Την αίσθηση ότι αν δεν το δεις στη μεγάλη οθόνη, κάτι θα χάσεις και θα το ξέρεις.
Το γεγονός ότι χιλιάδες εισιτήρια για προβολές της Οδύσσειας εξαντλήθηκαν έναν χρόνο πριν την κυκλοφορία της ταινίας, λέει πολλά. Όχι μόνο για τον ίδιο, αλλά για την πείνα του κοινού να πιστέψει ξανά σε κάτι «μεγάλο». Σε κάτι που δεν θα στριμωχτεί αργότερα σε μια πλατφόρμα, δίπλα από μια λίστα “Continue Watching” και το Hollywood δείχνει να το αντιλαμβάνεται.
Η μεγαλύτερη κινηματογραφική βιομηχανία, καταλαβαίνει ότι, αυτή τη στιγμή, η μεγαλύτερη του δύναμη δεν είναι η ποσότητα, αλλά η σπανιότητα. Και ο Nolan είναι ο ιδανικός αγγελιοφόρος αυτής της λογικής.
Πώς γίνεται αυτό; Το «The Odyssey» του Nolan έχει ήδη κέρδη 1 χρόνο πριν κυκλοφορήσει!
Πηγαίνουμε σινεμά για το… τρέιλερ;
Το ότι κόσμος αγοράζει εισιτήριο για να δει έξι λεπτά από μια ταινία που θα βγει το 2026, είναι από μόνο του εντυπωσιακό. Αλλά κρύβει και μια πικρή αλήθεια, ότι το σινεμά χρειάζεται πλέον «δέλεαρ» για να γεμίσει. Όπως παλιά πηγαίναμε για το live ενός συγκροτήματος πριν γίνει mainstream, έτσι τώρα πηγαίνουμε για τον Nolan πριν… χαθεί στο streaming timeline. Είναι ρομαντικό; Ναι. Είναι όμως και λίγο ανησυχητικό.
Γιατί αν χρειάζεται πάντα ένας Nolan, ένα τρέιλερ του Avengers Doomsday ή ένα κινηματογραφικό mega-event για να βγούμε από το σπίτι, τότε τι γίνεται με τις υπόλοιπες ταινίες; Με τις μεσαίες παραγωγές; Με τις ιστορίες που δεν έχουν IMAX κάμερες, αλλά έχουν ψυχή;
Τρέιλερ ταινιών: Η «μόδα» που έφερε την επανάσταση στη διαφήμιση
Η Οδύσσεια ως σύμπτωμα, όχι λύση
Η Οδύσσεια του Nolan μοιάζει περισσότερο με σύμπτωμα παρά με θεραπεία. Δείχνει ότι το σινεμά μπορεί ακόμα να προκαλέσει δέος, αλλά ταυτόχρονα αποκαλύπτει πόσο εξαρτημένο έχει γίνει από λίγους δημιουργούς-σωτήρες. Το κοινό ανταποκρίνεται, όπως σωστά παρατηρεί και το BBC, με τη Zendaya να φέρνει τη Gen Z, ο Damon τη σιγουριά και ο Όμηρος την αιωνιότητα. Όλα σωστά στημένα. Όλα τέλεια υπολογισμένα.
Μπορεί όμως το σινεμά να επιβιώσει αν στηρίζεται μόνο σε γεγονότα-εξαιρέσεις;
Το στοίχημα της μεγάλης οθόνης
Ίσως η αλήθεια να βρίσκεται κάπου στη μέση. Τέτοιες κινήσεις θυμίζουν γιατί αγαπήσαμε το σινεμά και μας ξαναδίνουν λόγο να καθίσουμε σε μια σκοτεινή αίθουσα και να σωπάσουμε. Αλλά δεν μπορούν να είναι η μόνη στρατηγική.
Το πιο ενοχλητικό trend είναι τα ΑΙ leaks από το σετ των Avengers
Ο Nolan και τα πρότζεκτς του σαφώς και ανοίγουν τον δρόμο, δεν μπορεί όμως να τον περπατήσει μόνος του. Μέχρι τότε, θα πάμε σινεμά και ναι, θα δούμε Avatar 3. Θα περιμένουμε έξι λεπτά για την Οδύσσεια. Και για λίγο, θα θυμηθούμε πώς είναι να νιώθεις ότι κάτι μεγάλο ξεκινάει πριν καν αρχίσει.