White Noise: Ο Noah Baumbach δίνει ξανά ανάσα σε ένα λογοτεχνικό αριστούργημα

Επιτέλους είδαμε καλή ταινία στο Netflix μετά από καιρό.

Ο Don DeLillo είναι γνωστός στους λογοτεχνικούς κύκλους χρόνια τώρα. Θεωρείται μαζί με τον Thomas Pynchon ένας βασικός συντελεστής της μεταμοντέρνας λογοτεχνίας του 20ου αιώνα. Έχει γράψει, μεταξύ άλλων, βιβλία όπως τα «Υπόγειος Κόσμος», «Άνθρωπος σε πτώση» και «Τα Ονόματα», έργα που έχουν αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στον τρόπο που πλέον γράφονται τα μυθιστορήματα. Ο Noah Baumbach από την άλλη πλευρά είναι ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης που καταπιάνεται με θέματα κοινωνικού περιεχομένου. Η τελευταία του ταινία «Marriage Story» μιλάει για τις δυσκολίες και τις αποτυχίες ενός γάμου.

Αυτοί οι δύο «βρέθηκαν» μαζί στο White Noise, την τελευταία παραγωγή του Netflix, σε σκηνοθεσία Baumbach, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Don DeLillo με το ίδιο όνομα. Και κάπου εδώ αρχίζει η παράνοια. Με το που ξεκινάει η ταινία βλέπουμε μία οικογένεια να παίρνει το πρωινό της. Ο ρυθμός της κάμερας αλλά και των διαλόγων είναι τόσο καταιγιστικός που σε αρπάζει αμέσως από τα πέτα και δεν σε αφήνει. Αυτή είναι η πρώτη δοκιμασία που πρέπει να περάσεις για να «μπεις» μέσα στο White Noise.

 

 
 

Η ιστορία είναι αρκετά απλή αλλά ο συγγραφέας την κάνει περίπλοκη γιατί της προσάπτει έναν εσωτερικό χώρο, έναν χώρο απόλυτα ψυχεδελικό, αυτό που βλέπουμε στην οθόνη είναι ουσιαστικά το «απόστημα» των παιδιών των λουλουδιών, των boomers κι όλων όσων κάποτε επαναστάτησαν και στο τέλος συνειδητοποίησαν πως κανείς δεν μπορεί να τα βάλει με τον καπιταλισμό. Εδώ βλέπουμε έναν αμερικάνικο καπιταλισμό, το κλασικό «τέρας» που όλοι έχουμε μάθει να αγαπάμε, το οποίο μεγαλώνει, γαλουχείται και ενηλικιώνεται μέσα από την ιστορίας μίας οικογένειας. Η ταινία έχει έναν παράξενο ρυθμό που αυξομειώνεται συνεχώς, αυτό σου προκαλεί μία «ζάλη», ακριβώς σαν εκείνη που παθαίνει ο καταναλωτής όταν μπαίνει σε ένα τεράστιο σούπερ μάρκετ.

Η κεντρική ιστορία θέλει έναν καθηγητή που ειδικεύεται στον Χίτλερ(!) να προσπαθεί να καταλάβει αν η γυναίκα του παίρνει κάποιο μυστήριο χάπι που την κάνει να ξεχνάει. Αυτό όμως είναι μόνο το πρώτο επίπεδο της ιστορίας, πίσω από τις σκηνές που βλέπουμε στην οθόνη υπάρχουν δεκάδες άλλα νοήματα και υπόνοιες. Εκεί βρίσκεται και το μεγαλείο της ταινίας μιας και κατάφερε να αποδώσει αρκετά πιστά το κλίμα του μυθιστορήματος.

 

 
 

Ο Adam Driver δεν μένει ποτέ σε ένα κούρεμα

Κανείς δεν μπορεί να πει με ακρίβεια για το τι ακριβώς δείχνει το White Noise. Εκεί που πρέπει, κατά την άποψη μας, να επικεντρωθεί ο θεατής είναι στο «γενικότερο» αίσθημα που βγαίνει. Ο καπιταλισμός, ο φόβος του θανάτου, η οικογένεια (η μεγαλύτερη πηγή παραπληροφόρησης, όπως λέει και η ατάκα του Adam Driver), η φαρμακευτική βιομηχανία, το πανεπιστημιακό σύστημα, ο εγωισμός και η μεγαλομανία που κρύβεται πίσω από κάθε μοντέρνα ύπαρξη, όλα αυτά συνθέτουν μία ταινία που ίσως τελικά να περιγράφει το τώρα με το να μας δείχνει το παρελθόν και τις ρίζες της παγκοσμιοποίησης.

Το White Noise είναι μία αρκετά δύσκολη, στριφνή και περίεργη κινηματογραφία, τιμά όμως όπως του αξίζει το ομώνυμο μυθιστόρημα κι αυτό από μόνο του λέει πολλά για το αν η ταινία είναι καλή ή όχι. Εμείς πραγματικά νιώθουμε μία απέραντη ανακούφιση που είδαμε επιτέλους κάτι ενδιαφέρον στο Netflix.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved