Η Γενιά Ζ φέρνει στο προσκήνιο μια αίσθηση παλιού ρομαντισμού. Παρότι μπορεί να έχει «τα πάντα» από πλευράς τεχνολογίας φαίνεται να αρέσκεται σε αναλογικές, ρετρό και οικείες μορφές ψυχαγωγίας. Το αποτέλεσμα; Μια εντελώς διαφορετική, αναζωογονητική προσέγγιση στο τι σημαίνει να είσαι νέος σήμερα.
Ας δούμε το φαινόμενο αναλυτικά.
Το ραδιόφωνο επιστρέφει και μάλιστα χάρη στη Gen Z
Μπορεί το ραδιόφωνο να θεωρείται «παλιά συνήθεια», όμως για τη Γενιά Ζ είναι ένα από τα πιο ανερχόμενα μέσα. Το 2024, πάνω από 50 εκατομμύρια άνθρωποι συντονίζονταν εβδομαδιαία ο υψηλότερος αριθμός των τελευταίων 20 ετών. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών είναι νέοι. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, το 78% της Gen Z ακούει παραδοσιακό ραδιόφωνο, ενώ στατιστικά της βρετανικής εταιρείας Roberts δείχνουν ότι, παρότι παρακολουθούν μόλις 20 λεπτά τηλεόρασης την ημέρα, είναι πολύ πιο πιθανό να ακούσουν ραδιόφωνο καθώς περιηγούνται στο διαδίκτυο.
Σε αυτό συμβάλλουν και σταθμοί όπως το BBC Radio 1, που επενδύουν συστηματικά σε νέους παραγωγούς, στοχευμένο περιεχόμενο και αναδυόμενους καλλιτέχνες, κατακτώντας ξανά ένα νεότερο κοινό. Την ίδια στιγμή, η παραδοσιακή τηλεόραση συνεχίζει να φθίνει. Πέρυσι, μόλις το 48% των νέων 16–24 ετών παρακολούθησε τηλεόραση μέσα σε μία εβδομάδα -η πρώτη φορά που το ποσοστό έπεσε κάτω από το 50%.
Η ερωτική ζωή των ανδρών της Gen Z
Η αναλογική αισθητική επιστρέφει δυναμικά
Η τάση προς το αναλογικό δεν περιορίζεται στο ραδιόφωνο. Αντιθέτως, φαίνεται ότι η Gen Z έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία σε οτιδήποτε vintage:
• Τα Tamagotchi άνοιξαν φυσικό κατάστημα στο Ηνωμένο Βασίλειο και συνεργάστηκαν με τη Coperni.
• Τα αναδιπλούμενα κινητά, τα ενσύρματα ακουστικά και γενικά κάθε μορφή «παλιομοδίτικης τεχνολογίας» κάνουν δυναμικό comeback στα σχολεία.
Οι εταιρείες το έχουν αντιληφθεί. Η Roberts, για παράδειγμα, κυκλοφόρησε τη σειρά Revival, με έντονα χρώματα και καθαρή ρετρό αισθητική, αλλά με πλήρως σύγχρονα χαρακτηριστικά όπως Spotify, Bluetooth και έξυπνες λειτουργίες.
Κάτι που γνωρίζατε: Η GenZ δεν πίνει και γυμνάζεται φουλ
Βιβλία: Το απόλυτο comeback
Ενώ ορισμένα «ψηφιακά» προϊόντα δυσκολεύονται να διατηρήσουν τη δυναμική τους -όπως το Kindle, του οποίου οι συσκευές Coloursoft σπάνια ξεπερνούν τις 5.000 πωλήσεις τον μήνα, τα έντυπα βιβλία γνωρίζουν χρυσή εποχή. Έρευνα του Συνδέσμου Βιβλιοπωλών δείχνει ότι η ηλικιακή ομάδα 20-24 ετών αγοράζει τα περισσότερα έντυπα βιβλία. Ανταποκρινόμενοι σε αυτή τη ζήτηση, μεγάλοι εκδοτικοί όμιλοι και βιβλιοπωλεία επεκτείνονται: H Barnes & Noble άνοιξε 30 νέα καταστήματα το 2023, 57 το 2024 και σκοπεύει για ακόμη περισσότερα φέτος.
Τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία επίσης ακμάζουν.
Το συμπέρασμα: Η αναλογική εποχή ζει ξανά
Η Gen Z, κόντρα σε κάθε πρόβλεψη, επιστρέφει σε τεχνολογίες και συνήθειες που θεωρούνταν ξεπερασμένες και τις αναδεικνύει ξανά. Από ραδιόφωνο και flip phones μέχρι αναλογικά βιβλία, η νέα γενιά δείχνει πως το μέλλον μπορεί να συνυπάρχει αρμονικά με την πιο τρυφερή πλευρά του παρελθόντος.
Ίσως λοιπόν ήρθε η ώρα να ξεσκονίσεις το παλιό ραδιόφωνο στη σοφίτα ή ακόμη καλύτερα να κάνεις χώρο για ένα καινούργιο.