Η καταστροφή έργων τέχνης δεν είναι ακτιβισμός είναι ανοησία

Μπορεί οι επιθέσεις σε διάσημα έργα τέχνης να έχουν κάποιο νόημα τελικά;

Η νέα μόδα στον ακτιβισμό θέλει να πέφτουν σούπες πάνω σε διάσημα έργα ζωγράφων από ανθρώπους που μάλλον δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει τέχνη. Δεν τους λέμε καν βέβηλους, απλά τους λέμε άσχετους. Άσχετους γιατί απλά δεν γίνεται να καταστρέφεις κάτι όμορφο για να αποδείξεις πως ζεις σε έναν άσχημο κόσμο. Αν θέλεις να λέγεσαι ακτιβιστής με την πραγματική έννοια του όρου τότε πολύ απλά πρέπει να κάνει επίθεση με άλλο τρόπο. Το να ρίχνεις σούπα σε ένα απροστάτευτο έργο τέχνης που κρέμεται στον τοίχο δεν είναι ακτιβισμός είναι απλά «βαριέμαι και θέλω να προκαλέσω με τον οποιονδήποτε τρόπο». Σίγουρα τα παιδιά είπαν: «Ποιο μουσείο είναι κοντά στο σπίτι μας; Α οκ, έχει κι έναν Μονέ που μου τη σπάει λίγο δεν του ρίχνουμε λίγο σουπίτσα;». Πράξεις σαν αυτές απλά δεν έχουν χώρο στον ακτιβισμό. Αν είσαι μάγκας πήγαινε σε ένα φαλαινοθηρικό με τη βαρκούλα της Greenpeace και προσπάθησε να τους σταματήσεις ή αν είσαι ωραίος τότε κάνε κάτι για τη μόλυνση της θάλασσας από τις μεγάλες εταιρίες πετρελαίου. Το να ρίχνεις το μεσημεριανό σου πάνω σε έναν ιστορικό πίνακα τέχνης είναι απλά μία πράξη βλακείας.

Τα παιδάκια αυτά, που σίγουρα είναι βολεμένα και στηρίζονται από πλούσιες οικογένειες, δεν έχουν ιδέα από που ξημερώνει. Και πρακτικά αν το δεις, τη σούπα θα την καθαρίσουν από τον πίνακα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, οπότε τελικά όλο αυτό είναι μόνο για τα μάτια του κόσμου, γιατί ένα μάτσο χαζοί έφηβοι απλά έχουν βαρεθεί τα πάρτι και θέλουν να κάνουν κάτι πιο hype. Το hype όμως δεν έχει καμία σχέση με τον ακτιβισμό.

Προς τα τέλη του Οκτωβρίου μάθαμε για την επίθεση από οικολόγους ακτιβιστές που έβαλαν στο στόχαστρο τον πίνακα «Les Meules» του καλλιτέχνη Κλωντ Μονέ, ο οποίος εκτίθεται στο μουσείο Barberini στη Γερμανία. Η συγκεκριμένη επίθεση είχε έρθει μόλις μερικές ημέρες μετά από ένα αντίστοιχο περιστατικό με εκτόξευση ντοματόσουπας στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και πιο συγκεκριμένα στον πασίγνωστο πίνακα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Ποιος όμως ο λόγος να γίνει αυτό; Γιατί να βεβηλώσεις ένα ιστορικό έργο τέχνης για να δείξεις πόσο άσχημος είναι ο κόσμος; Είναι σαν να σκοτώνεις τη μάνα σου για να δείξεις πόσο άσχημη είναι η μητροκτονία. Παράλογο και ανώφελο. Η ανοησία συνεχίζεται όμως.

 

 

Αλέκος Φασιανός: Σίγουρα έχεις δει κάπου ένα έργο τέχνης του πιο γνωστού Έλληνα ζωγράφου

Η τάση των άσκοπων βανδαλισμών συνεχίζεται, με μια ακόμη επίθεση να λαμβάνει χώρα και να γίνεται viral στο διαδίκτυο. Περνώντας σε λεπτομέρειες, ακτιβιστές για την κλιματική αλλαγή πέταξαν σούπα ξανά σε έναν πίνακα του πασίγνωστου καλλιτέχνη Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στη Ρώμη της Ιταλίας. Για άλλη μια φορά η επίθεση πραγματοποιήθηκε από μέλη της ομάδας Ultima Generazione (Τελευταία Γενιά), με τέσσερις γυναίκες να πετούν σούπα στον πίνακα "The Sower" του 1888. Αμέσως μετά κόλλησαν τα χέρια τους με κόλλα στον τοίχο και ξεκίνησαν να φωνάζουν συνθήματα για την κλιματική αλλαγή και τα ορυκτά καύσιμα. Όλο αυτό όμως δεν μπορεί παρά να μας δείξει ένα πράγμα: Οι ακτιβιστές της νέας (τελευταίας) γενιάς είναι λίγο γιαλαντζί, ήτοι fake, κάπως βαριεστημένοι να κουνήσουν λίγο πιο πέρα από το γειτονικό τους μουσειακό πίνακα. Αν είστε πραγματικοί ακτιβιστές είπαμε, πάρτε το φουσκωτό σας και πηγαίνετε σε κάποια αποβάθρα πετρελαίου.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved