To American Psycho και η παρολίγον αποστείρωση του Patrick Bateman

Οι σεμνοτυφίες, οι λανθασμένες κρίσεις και το πείσμα, λίγο έλειψαν να καταστρέψουν το διαμάντι του 2000 .

Υπάρχει πάντα μία γοητεία για τις ταινίες που πέρασαν τα πάνδεινα πριν κυκλοφορήσουν ή κινδύνεψαν να μην βγουν ποτέ με τους πρωταγωνιστές και τα στόρι που γνωρίζουμε σήμερα. Φαντάζεστε να μην είχε κυκλοφορήσει ποτέ το Ψυχώ του Alfred Hitchcock; Ή τελικά η Tri-Star να είχε επιμείνει στην αρχική ιδέα να μην κυκλοφορήσει το Pulp Fiction; Ακόμη και ο Εξορκιστής κινδύνεψε να μην γίνει ταινία επειδή το βιβλίο δεν πουλούσε αρκετά. Σκεπτόμενοι όλα τα παραπάνω σενάρια, καταλήγουμε να εκτιμούμε ακόμη περισσότερο τις ταινίες που ξεπέρασαν τις Συμπληγάδες τους.

Το American Psycho ανήκει σε αυτές τις περιπτώσεις για την αυγή της νέας χιλιετίας. Βέβαια μιλάμε για ένα project που ο συγγραφέας του βιβλίου, Bret Easton Ellis, δεν ήταν και πολύ σίγουρος πως ήθελε να δει στη μεγάλη οθόνη, μιας και το 1985 δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένος με την μεταφορά του πρώτου του βιβλίου σε ταινία – το Less than Zero. Η Mary Harron ωστόσο είχε ψύχωση με το βιβλίο και την υπόθεση του και η σκηνοθετική της επιτυχία με το I Shot Andy Warhol, ήταν αρκετή για να πείσει την Lionsgate να την καλέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να της δώσει τα χρήματα για να το κάνει. Το διασκευασμένο της σενάριο μπορεί να μην το είχαν διαβάσει, όπως δηλώνει η ίδια, αλλά αν εκείνη είχε ψύχωση με το να δει το βιβλίο να γίνεται ταινία, οι παραγωγοί είχαν ψύχωση με έναν πιτσιρικά που εκείνη την εποχή βρισκόταν σε πόστερ και κολλημένος στον τοίχο σε κάθε κοριτσίστικο δωμάτιο. Τον Leonardo DiCaprio.

 

 

«Ήμουν αντίθετη από την πρώτη στιγμή. Δεν έχω κάτι προσωπικό με τον Leo αλλά εκείνη την εποχή, το fanbase του είχε 13χρονα κοριτσάκια. Δεν ήθελα να είναι αυτό το κοινό που θα ερχόταν να δει την ταινία. Δεν ήθελα καν για πρωταγωνιστή έναν τύπο που μικροέδειχνε τόσο πολύ». Μετά από αρκετό ψάξιμο, η Mary Harron είδε κάτι στον Christian Bale. Ο ίδιος, όταν ο ατζέντης του παρουσίασε τον ρόλο, βρήκε ιδιαίτερα ενδιαφέρων τον χαρακτήρα του Patrick Bateman. «Με έπαιρναν τηλέφωνο φίλοι και συνεργάτες και μου έλεγαν πως αυτή η ταινία θα ήταν η ταφόπλακα στην καριέρα μου. Δεν ξέρω γιατί αλλά αυτό με έκανε να πεισμώσω». Το πρόβλημα ήταν πως η Lionsgate ήταν πρόθυμη να προσλάβει οποιονδήποτε για τον ρόλο του Bateman εκτός από τον Christian Bale. Είχαν στο μυαλό τους ένα πιο μεγάλο όνομα του Hollywood όπως ο Edward Norton. Όταν η Harron δήλωσε πως θέλει να επιμείνει στην αρχική της επιλογή, η Lionsgate την απέλυσε. Προσέλαβαν τον Oliver Stone και έφεραν στο πλατό τον DiCaprio.

 

disbust

 

Αυτή ήταν μία σχέση που δεν θα ευδοκιμούσε. Ο Stone δεν μπορούσε να ακολουθήσει το σενάριο και ο DiCaprio δημιουργούσε προβλήματα για πράγματα που δεν χρειαζόταν να δημιουργήσει. Όταν αποφάσισαν ότι δεν μπορούσαν να συνεργαστούν, εγκατέλειψαν και οι δύο την ταινία με τον DiCaprio να κλείνει τελικά με την συμμετοχή του στο The Beach. Η Lionsgate προσέλαβε ξανά την Harron και δέχτηκε τον Christian Bale αλλά υπό όρους. Ότι το budget δεν θα έπρεπε να ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια δολάρια και ότι στο καστ θα έπρεπε να συμμετέχουν και αναγνωρίσιμα πρόσωπα – είχαν αποφασίσει μάλιστα την εμπλοκή του Jared Leto και του Willem Dafoe προτού την συμβουλευτούν. Η Harron είχε ένα μόνο πράγμα στο μυαλό της. Την σκοτεινή σάτιρα. Το πως ένας χαρτογιακάς της Wall Street με φανερό ναρκισσισμό και συμπλέγματα, υπακούει τους άγραφους νόμους της κοινωνίας για να ξεσπάσει τελικά και να μετατραπεί σε serial killer. Τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 1999, αλλά ακόμη και εκεί η ταινία θα συναντούσε προβλήματα.

«Είχαμε πανό και συγκεντρώσεις από οργανισμούς όπως το ‘‘Concerned Canadians Against Violence in Entertainment’’ ενώ και πολλές αμερικανικές εταιρίες ένδυσης δεν ήθελαν να συνδέσουν το όνομά τους με μία ταινία με serial killer. Καταφύγαμε σε εταιρίες όπως η Cerruti και η Vivienne Westwood. Όταν ξεκίνησαν όλα αυτά, οι άνθρωποι της Lionsgate δεν μου μιλούσαν για περίπου ένα μήνα. Τώρα το μόνο που κάνουν είναι να μου ζητάνε συγνώμη όποτε με βλέπουν» αναφέρει η Harron σε συνέντευξή της. Για την εποχή της, το Hollywood περίμενε από το American Psycho να είναι από  τις ταινίες όπου, στο τέλος, το Καλό θα νικήσει. Όχι μόνο δεν συμβαίνει αυτό, αλλά η ταινία βγάζει προς τα έξω πολλά ζητήματα ηθικής και με ένα μαύρο χιούμορ το οποίο θαυμάζεις μέχρι και σήμερα. Ο Bateman είναι εκείνη η φωνή που ακούγεται κάποια στιγμή στα κεφάλια πολλών ανθρώπων και η διαφορά είναι στο αν επιλέγουν να την ακολουθήσουν ή όχι.

 

 

Για τα 7 εκατομμύρια budget που δαπανήθηκαν τελικά, τα έσοδα των 34 εκατομμυρίων έμοιαζαν θησαυρός για την Lionsgate. Ωστόσο αυτό δεν ήταν αυτό το κληροδότημα της ταινίας. Σήμερα το American Psycho θεωρείται από τα φιλμ που κλώτσησαν ένα ολόκληρο κοινωνικό κατεστημένο ανάμεσα στα πόδια και μάλιστα με μία υποκριτική που κυριολεκτικά εκτόξευσε την καριέρα του Christian Bale. Ακόμη και ο ίδιος θα έλεγε αργότερα πως «δεν είχα φανταστεί ποτέ πόσο καλό θα έκανε η συμμετοχή μου σε αυτή την ταινία».

 

Christian Bale in American Psycho final scene 1

 

Πόσο εύκολα την ξαναβλέπεις σήμερα;



14 SHARES