Βλέποντας την Gen Z να παλεύει με πρωτοφανή επίπεδα άγχους, είναι λογικό να αναζητά καταφύγια στην καθημερινότητά της και ο καφές, ως «μικρή απόλαυση», είναι ένα από τα πιο δημοφιλή. Όμως, γιατί ο σκέτος καφές, που προσφέρει αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία, δεν είναι η πρώτη τους επιλογή;
Γιατί η Gen Z είναι τόσο αγχωμένη
Οι εκπρόσωποι της Gen Z συχνά επικρίνονται για έλλειψη ανθεκτικότητας ή υπερβολική ευαισθησία. Όμως τα δεδομένα δείχνουν ότι αντιμετωπίζουν εντελώς νέες και σύνθετες πιέσεις. Η πανδημία συνέπεσε με την είσοδο πολλών στην αγορά εργασίας, οδηγώντας σε ανασφάλεια και χαμηλότερα εισοδήματα σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, η αύξηση του κόστους ζωής και η στασιμότητα των μισθών έχουν δημιουργήσει ένα οικονομικό αδιέξοδο.
Η διαρκής έκθεση στα social media, η πολιτική πόλωση και η υπερπληροφόρηση ενισχύουν ακόμη περισσότερο το άγχος. Έρευνες από το UC Davis αποδεικνύουν ότι η υπερβολική χρήση social media αυξάνει το άγχος, την κατάθλιψη και τη μοναξιά. Σε απάντηση, η Gen Z επενδύει σε self-care και ψυχική υγεία περισσότερο από κάθε προηγούμενη γενιά. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα σε πάνω από 5.000 καταναλωτές σε Κίνα, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε προϊόντα ευεξίας από τους μεγαλύτερους.
Οι καφέδες που επιλέγουν δεν αντικατοπτρίζουν αυτή την πραγματικότητα
Η «κουλτούρα της μικρής απόλαυσης» έχει κυριαρχήσει: μικρές, οικονομικές πολυτέλειες όπως σοκολάτες, καλλυντικά και –κυρίως– καφές, προσφέρουν στιγμιαία χαρά. Οι Gen Zers δείχνουν προτίμηση στον κρύο καφέ, ως καμβά για δημιουργικότητα και εξατομίκευση: γεύσεις, σιρόπια, αφροί και λειτουργικά συστατικά που –υποτίθεται– ενισχύουν τη σωματική και ψυχική ευεξία.
Το θέμα, όμως, είναι πως οι γλυκοί καφέδες μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα. Πολλοί iced καφέδες περιέχουν όσο ζάχαρη έχουν πέντε κουτάκια αναψυκτικού. Και μελέτες συνδέουν την υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης με άγχος, κατάθλιψη και γνωστική εξασθένηση.
Ο σκέτος καφές είναι καλύτερος για τη Gen Z αλλά δεν είναι «cool»
Παρότι ο σκέτος καφές είναι αγαπημένος στους λάτρεις του specialty coffee, η Gen Z τον βρίσκει «βαρετό». Έρευνα του 2024 δείχνει ότι μόνο το 18% των Αμερικανών πίνει πλέον τον καφέ σκέτο – ποσοστό μειωμένο κατά 56% σε σχέση με το 2022. Οι νέοι βλέπουν τον καφέ περισσότερο ως συστατικό και λιγότερο ως κεντρικό στοιχείο του ροφήματος.
Τι είναι επιτέλους το περιβόητο “Βλέμμα της Gen Z”;
Η «καθαρότητα» της γεύσης, η προέλευση και η επεξεργασία δεν συγκινούν. Αντίθετα, θεωρούν την τρίτη γενιά καφέ snob. Ωστόσο, τα οφέλη του μαύρου σκέτου καφέ είναι τεκμηριωμένα: περιέχει αντιοξειδωτικά, βελτιώνει την υγεία του εντέρου, προστατεύει το συκώτι, ενισχύει την καρδιακή λειτουργία και συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο νόσου Πάρκινσον και διαβήτη.
Μελέτη της European Journal of Pharmacology έδειξε πως ο καφές μπορεί να ρυθμίσει τον άξονα εντέρου-εγκεφάλου πριν από αγχωτικές καταστάσεις, προλαμβάνοντας συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα.
Πρέπει να προωθήσουμε τον μαύρο καφέ στη Gen Z;
Τα δεδομένα δείχνουν πως ο μαύρος καφές είναι πιο υγιεινός. Αλλά το θέμα είναι αν η Gen Z θέλει να τον καταναλώσει. Έρευνα του Πανεπιστημίου Tufts σε 46.000 Αμερικανούς δείχνει ότι όσοι πίνουν 1–2 φλιτζάνια μαύρου καφέ την ημέρα με ελάχιστη ή καθόλου ζάχαρη, μειώνουν τον κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία κατά 14%. Από τον Απρίλιο 2025, ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων αναγνώρισε επίσημα τον σκέτο καφέ ως «υγιεινό προϊόν».
Πώς μπορούμε να κάνουμε τον μαύρο καφέ «κουλ»;
Χρειάζεται να επανασυστήσουμε τον μαύρο καφέ μέσω branding, όπως έγινε με τους millennials στα 2000s. Πρέπει να εμπνεύσουν οι influencers. Ωστόσο, οι πιο δημοφιλείς influencers και celebrities, όπως η Sabrina Carpenter ή η Emma Chamberlain, προωθούν γλυκούς, αρωματισμένους καφέδες και matcha.
Άλλο ένα ευεργετικό χαρακτηριστικό του πρωινού καφέ που πρέπει να γνωρίζεις
Μήπως τελικά δεν πρέπει να αλλάξουμε τη Gen Z, αλλά να προσαρμοστούμε;
Οι νέοι θέλουν την εμπειρία, την αισθητική, την εξατομίκευση. Αντί να τους αλλάξουμε, οι εταιρείες πρέπει να βρουν τρόπους να τους «τραβήξουν» προς τον μαύρο καφέ. Επίσης είναι πιο φτηνός σε σύγκριση μ’ ένα ρόφημα γεμάτο ζάχαρη που θυμίζει περισσότερο γαλακτομπούρεκο.
Εν κατακλείδι, για τη Gen Z, ο καφές δεν είναι ιεροτελεστία αλλά τρόπος να εκφραστούν και να απολαύσουν μια μικρή πολυτέλεια. Γι’ αυτό και οι γλυκοί, πολύχρωμοι καφέδες κυριαρχούν, τουλάχιστον προς το παρόν.
Οι προτιμήσεις τους ίσως αλλάξουν με τον χρόνο. Οι περισσότεροι ξεκινήσαμε με φραπέ γλυκό - γάλα. Μετά ήρθε το freddo espresso και μετά κόψαμε τη ζάχαρη. Όπως και να ‘χει, δεν μπορείς να τους πείσεις όλους.