Λευτέρης Παρτσάλης Η Ρίτσα Δακτυλίδη θέλει να σε «τεντώσει» στο pilates

Μιλήσαμε με την pilates instructor του «Kallistos Action Training» για τα οφέλη της μεθόδου και το μεγάλο λάθος που κάνουν οι άνδρες που την σνομπάρουν.

*Photos: Λευτέρης Παρτσάλης

Η ιστορία του pilates θυμίζει πολύ έντονα την αντίστοιχη της yoga. Ξεκίνησε από άνδρα για άνδρες και για πολλά χρόνια ήταν αποκλειστικά ανδρικό προνόμιο. Φτάνοντας στο σήμερα, είναι εύκολο να διαπιστώσουμε πως υπάρχει μία σύγχυση ανάμεσα στο ανδρικό φύλο και το pilates. Κάτι που σίγουρα δεν περίμενε ποτέ να συμβεί ο «πατέρας» του, Joseph Pilates, όταν ξεκίνησε ν’ αναπτύσσει τη μέθοδό του. Μία μέθοδο που είχε ως απώτερο στόχο οι στρατιώτες να παραμείνουν δυνατοί και υγιείς από τις αρρώστιες και τις κακουχίες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Θέλοντας να αποκαταστήσουμε τη φήμη και να βάλουμε μία τελεία σε αυτήν την «παρεξήγηση» συναντηθήκαμε με την pilates instructor, Ρίτσα Δακτυλίδη. Μεταξύ άλλων μιλήσαμε για τους λόγους που θα σε πείσουν να ξεκινήσεις άμεσα pilates, για το ποσοστό των ανδρών που δοκιμάζεται σε αυτό το «κρεβάτι με τα λάστιχα», για το πώς θα καταλάβεις ποιος είναι ο σωστός pilates instructor που θα σε αναλάβει και φυσικά για την επικίνδυνη τάση των fitness blogger χωρίς πτυχία που μέσα σε λίγους μήνες «βαφτίζονται» προπονητές. Μία τάση που ανθίζει το τελευταίο διάστημα.

-Ποιος είναι ο λόγος που σ’ έκανε να ασχοληθείς με το pilates;

Η μέθοδος Pilates μπήκε στη ζωή μου όταν κλειστήκαμε στα σπίτια μας στην καραντίνα. Ως επαγγελματίας χορεύτρια και δασκάλα χορού χρησιμοποιούσα πάντα την μέθοδο pilates στα μαθήματα μου. Δηλαδή χρησιμοποιούσα ασκήσεις πατώματος προκειμένου να βοηθήσω στην ενδυνάμωση και στην ευλυγισία των χορευτών. Αυτό συνέβαινε υποσυνείδητα, δηλαδή χωρίς να έχω εμβαθύνει στην μέθοδο του pilates. Στην καραντίνα, λοιπόν, μου δόθηκε η ευκαιρία να εμβαθύνω και να ασχοληθώ ουσιαστικά με τη μέθοδο του pilates. Τότε ήταν που ενθουσιάστηκα, καθώς είδα αλλαγή στο δικό μου σώμα στο αναπνευστικό μου σύστημα και στη στάση του σώματός μου. Κατάλαβα πόσο σπουδαία είναι ως μέθοδος και πόσο σημαντική και αναγκαία είναι για τη ζωή όλων των ανθρώπων, μικρών και μεγάλων.

 

ritsa

 

-Πες μου τρεις καλούς λόγους για να ξεκινήσω άμεσα pilates

Αν και οι τρεις λόγοι είναι λίγοι, μπορώ να σου πω ότι θα νιώθεις πιο λειτουργικός και δυνατός στην καθημερινότητα σου, θα μάθεις να αναπνέεις σωστά και θα έχεις μία σωστή στάση σώματος.

-Το τελευταίο διάστημα, το pilates, έχει ένα τεράστιο hype. Θεωρείς πώς είναι μία τάση που θα ξεφουσκώσει ή ήρθε για να μείνει;

Η αλήθεια είναι ότι είναι κάτι που με θυμώνει όταν το ακούω, διότι το pilates είναι μία μέθοδος η οποία αρχικά έρχεται από τον 1ο παγκόσμιο πόλεμο και «πατέρας» τους είναι ο Joseph Pilates. Δεν είναι κάτι το οποίο ξεκίνησε χθες από κάποιο τυχαίο studio της Αθήνας. Είναι μία μέθοδος παγκοσμίως γνωστή. Την προτείνουν όλοι οι ορθοπεδικοί και φυσικά έχει μπειστα φυσικοθεραπευτήρια εδώ και πολλά χρόνια. Άρα έχει και έναν κλινικό χαρακτήρα καθώς δουλεύει τους εν τω βάθει μυς. Προς το παρόν λοιπόν δεν υπάρχει κάποια άλλη μέθοδος η οποία μπορεί να πάρει τη θέση της. Δεν είναι λοιπόν μία μέθοδος η οποία θα ξεφουσκώσει αλλά έχει έρθει για να μείνει. Εδώ βέβαια να πούμε ότι αυτό εξαρτάται και από τον κάθε instructor κατά πόσο θέλει να εξελίξει τη μέθοδο, πόσο αγαπάει αυτή τη μέθοδο και πόσο θέλει να δώσει κάτι σ’ αυτή τη μέθοδο από τον εαυτό του.

-Ποιο είναι το ποσοστό αντρών και ποιο το ποσοστό γυναικών που έρχονται για Pilates;

Αναμφισβήτητα -τουλάχιστον εδώ στην Ελλάδα- το ποσοστό των γυναικών είναι μεγαλύτερο από το ποσοστό των αντρών που ασκούνται με τη μέθοδο pilates. Είμαι στην πολύ ευχάριστη θέση όμως να πω ότι όλο και περισσότεροι άντρες καθημερινά αρχίζουν ν’ ασχολούνται και να εξερευνούν την μέθοδο. Δεν είναι τυχαίο που βλέπουμε στις μεγαλύτερες ομάδες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, NBA, ράγκμπι, τένις και βόλεϋ να επιλέγουν να εντάξουν μέσα στην προπόνηση των αθλητών τους το pilates. Θέλω να πω κάτι που θέλω να γραφεί με μεγάλα γράμματα: Το pilates φτιάχτηκε από άντρα για άντρες. Ο λόγος ήταν για να παραμένουν δυνατοί και υγιείς από τις αρρώστιες και τις κακουχίες του πολέμου. Είναι λοιπόν αστείο πλέον να θεωρούμε ότι είναι ένας τρόπος άσκησης που απευθύνεται μόνο σε γυναίκες. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει αντίληψη ότι είναι ήπιας μορφής άσκηση. Μπορεί φυσικά να μην περιέχει αερόβια άσκηση αλλά ένα μάθημα μαζί μου θα σε πείσει. Αναμφισβήτητα τα βάρη έχουν το πιο γρήγορο οπτικά αποτέλεσμα αυτό όμως δε σημαίνει ότι έχεις ένα απόλυτα υγιές σώμα. Αυτό που προσφέρει αυτή η μέθοδος είναι το μάκρος, η επιμήκυνση της σπονδυλικής στήλης και είναι κάτι το οποίο χρησιμοποιείται σε όλες τις ασκήσεις. Βοηθά στο να παραμείνει υγιής η σπονδυλική σου στήλη. Είναι μία μέθοδος η οποία είναι πιο εύπεπτη στις γυναίκες καθώς απαιτεί συντονισμό, κάτι στο οποίο οι άνδρες δυσκολεύονται. Αυτό όμως για μένα δεν είναι ένας λόγος για να αποτρέψει κάποιον άντρα να κάνει pilates αλλά αντιθέτως να αποτελέσει πρόκληση για τη γυμναστική του.

-Σου έχει τύχει ποτέ κάποια ιστορία με άντρα ασκούμενο να χλευάζει αρχικά το Pilates και μετά από ένα πρόγραμμα να φεύγει «διαλυμένος»;

Φυσικά και μου έχει τύχει να χλευάζουν το pilates και να φύγουν από το μάθημα πάρα πολύ κουρασμένοι. Δεν θα ξεχάσω την ατάκα ενός αθλητή: «Ρίτσα δεν μπορούσα να πατήσω ούτε τον συμπλέκτη»! Άλλοι με λένε ύπουλη (γέλια). Φυσικά και θα κουραστείς, φυσικά και θα ιδρώσεις γιατί είναι ένας άλλος τρόπος γυμναστικής, είναι τελείως διαφορετικός από αυτόν που έχεις συνηθίσει. Οι περισσότεροι άντρες νομίζουν ότι ξαπλώνουμε σε ένα κρεβάτι και επί 60 λεπτά εισπνέουμε και εκπνέουμε. Όχι δεν συμβαίνει αυτό σε  καμία περίπτωση. Και όπως έλεγε και η δασκάλα μου: «θέλουμε να είμαστε movers και όχι breathers»!

 

ritsa1

 

-Μπορούν το pilates να αποτελέσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα; Δηλαδή για έναν άνδρα που θέλει να πάρει όγκο ή να κάψει λίπος, είναι ικανές να του προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πακέτο; Ή πρέπει να γίνει συνδυαστικά.

Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι το pilates δεν είναι μία αερόβια άσκηση η οποία θα σε βοηθήσει στην άμεση καύση του λίπους. Θα αποκτήσεις μία στενή μέση με δυνατούς εν τω βάθει κοιλιακούς, δυνατή πλάτη, δυνατά πόδια, χέρια, όμως αν κάποιος θέλει να χάσει κιλά το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να γυμναστεί συνδυαστικά: Functional και πιλάτες.

-Αν σου έλεγα να σταματήσεις το Pilates, τι ήταν αυτό που θα έκανες; Trx, μονόζυγο, γιόγκα, αλτήρες και σίδερο;

Δεν έχω λόγο να σταματήσω το pilates και δεν υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να αντικαταστήσει την μέθοδο του pilates. Προσωπικά γυμνάζομαι με πολλούς τρόπους. Όπως σου είπα είμαι επαγγελματίας χορεύτρια όποτε ο χορός υπάρχει στη ζωή μου. Παρόλα αυτά πολλές φορές έχω επιλέξει πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να γυμναστώ. Το πιο σημαντικό είναι οτιδήποτε επιλέγεις να είναι προσαρμοσμένο στην καθημερινότητα σου, στον τρόπο ζωής σου και φυσικά αυτό που κάνεις να το κάνεις σωστά. Δίπλα σε έμπειρους και έξυπνους ανθρώπους που αγαπάνε τη δουλειά τους.

-Πώς θα καταλάβω ποιος είναι ένας καλός instructor για pilates που πρέπει να εμπιστευτώ;

Έναν καλό instructor το πρώτο που τον ενδιαφέρει να μάθει είναι η υγεία του ασκούμενου. Αν δηλαδή έχει τραυματισμούς, χειρουργεία, κάποιες δυσκολίες στην κινητικότητα των αρθρώσεων, παθολογικά θέματα όπως αρρυθμίες αναπνευστικά ή καρδιακά προβλήματα. Οφείλει να παρακολουθεί στενά την προπόνηση του κάθε ασκούμενου ξεχωριστά προκειμένου να δει δυσλειτουργίες ή ασυμμετρίες που δεν έχει παρατηρήσει ο ίδιος ο ασκούμενος. Κάτι άλλο που είναι πολύ σημαντικό για έναν εκπαιδευτή είναι να μπορεί να προσαρμόσει τα προγράμματα του στον κάθε ασκούμενο. Δεν απευθύνονται όλα τα προγράμματα σε όλους. Κάποιες ασκήσεις μπορεί να είναι και απαγορευτικές. Οφείλει, λοιπόν, ο καθένας instructor να σέβεται και να «ακούει» το σώμα του κάθε ασκούμενου του και να του δίνει επιπλέον ασκήσεις που μπορεί να τον βοηθήσουν να ξεπεράσει διάφορα θέματα ή να τον προστατεύει από ασκήσεις που καλό θα είναι να μην επιχειρήσει να κάνει. Οφείλει να δώσει μία παραλλαγή αν ο ασκούμενος δεν μπορεί να κάνει την άσκηση όπως ακριβώς είναι. Επιπλέον ένας ιδανικός instructor είναι αυτός που κάνει συνέχεια update, είναι αυτός που συνέχεια ενημερώνεται και προσπαθεί να εξελίσσει το μάθημα του, συνεχώς, χρόνο με το χρόνο, μέρα με τη μέρα, μήνα με το μήνα, έτσι ώστε να μην είναι βαρετός και ταυτόχρονα να γίνεται καθημερινά καλύτερος. Έτσι ώστε να χτίζει καλύτερα και πιο δυνατά σώματα.

 

ritsa2

 

-Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία τάση με fitness blogger χωρίς πτυχία να γίνονται προπονητές και να κάνουν μαθήματα trx. Ενδεχομένως αυτό να συμβαίνει και με το pilates. Ποια είναι η δική σου τοποθέτηση πάνω σε αυτό; Τι πρέπει να προσέχει ο κόσμος και πώς;

Ναι η αλήθεια είναι ότι αυτό παρατηρείται και στο pilates. Πλέον ο οποιοσδήποτε θέλει να ασχοληθεί με κάποια μέθοδο γυμναστικής και θέλει να γίνει εκπαιδευτής πάνω σ’ αυτό αρκεί στην Ελλάδα να παρακολουθήσει κάποιο τρίμηνο σεμινάριο ή αλλιώς κάποια τρίμηνη εκπαίδευση. Είμαι αντίθετη σ’ αυτό και σ’ ευχαριστώ που μου δίνεις την ευκαιρία να το πω και να το φωνάξω! Αρχικά για να γίνεις εσύ εκπαιδευτής σε κάτι και να μπορέσεις να εκπαιδεύσεις ανθρώπους, θα πρέπει πρώτα να έχεις υπάρξει ως ασκούμενος. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα καταφέρεις να δώσεις σωστές διορθώσεις σε κάποιον ασκούμενο όταν εσύ ο ίδιος δεν έχεις περάσει την άσκηση από το σώμα σου, όταν εσύ ο ίδιος δεν έχεις καταλάβει που ακριβώς βρίσκεται η δυσκολία στην άσκηση. Όταν πρώτα εσύ δεν την έχεις κάνει λάθος. Οφείλεις να νιώθεις τον ασκούμενο σου πριν στο πει ο ίδιος. Τότε είσαι ένας καλός instructor. Η Γυμναστική είναι πολύπλευρη οπότε για να μπορέσεις να εκπαιδεύσεις και να γυμνάσεις έναν άνθρωπο πιστεύω ότι εσύ ο ίδιος θα πρέπει να έχεις γυμναστεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Δεν θα επέλεγα λοιπόν να γίνω pilates instructor αν δεν είχα σπουδάσει κλασσικό μπαλέτο και αν δεν είχα φάει τα πόδια μου στις αίθουσες και στις σκηνές. Το θεωρώ ανευθυνότητα! Επίσης δεν ταιριάζει σε όλους τους ανθρώπους. Πρέπει να έχεις χτίσει ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα ώστε να μπορέσεις εσύ να εκπαιδεύσεις τους άλλους. Κ αυτό χτίζεται μέσα από την προπόνηση και την εμπειρία. Πρέπει να μπορείς να επιβληθείς όταν έχεις να κάνεις με παιδιά και φυσικά να εμπνέεις εμπιστοσύνη και σιγουριά. Επομένως πριν επιλέξει κάποιος το studio ή το γυμναστήριο στο οποίο θα πάει να γυμναστεί, καλό θα είναι να ενημερωθεί πρώτα για την εκπαίδευση του κάθε instructor ή γυμναστή.

-Υπάρχει κάποιο εναλλακτικό πρόγραμμα που θα μπορούσα να κάνω μόνος με λάστιχα στο σπίτι αντί για pilates. Και δεν εννοώ να κρεμάσω λάστιχα στο κρεβάτι.

Όχι δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα το οποίο μπορεί να σου δώσει τα ίδια αποτελέσματα με ένα μάθημα διαζώσης. Φυσικά το διαδίκτυο είναι γεμάτο με προγράμματα γυμναστικής fitness, pilates, yoga, χορού και οτιδήποτε σου αρέσει, αυτό όμως δε σημαίνει ότι θα έχεις το ίδιο αποτέλεσμα με το να έχεις από πάνω σου έναν εκπαιδευτή να σε διορθώσει, να σε καθοδηγήσει να κάνεις καλύτερα την άσκηση, να εμπλουτίσει την άσκηση και να εξελιχθείς. Μην ξεχνάμε ότι η γυμναστική βοηθάει πάρα πολύ στην ψυχολογία του ανθρώπου και ένας εκπαιδευτής θα πρέπει να ξέρει ότι η γυμναστική χρειάζεται ενθάρρυνση, παρότρυνση και κίνητρο. Η οθόνη αυτά δεν θα στα δώσει!

-Ποια είναι η επαγγελματική σου γνώμη για τα συμπληρώματα διατροφής. Δεν αναφέρομαι σε φάρμακα και ενέσιμα, τα οποία απαγορεύονται, αλλά σε συμπληρώματα όπως προπονητικά για ενέργεια, φόρμουλες πρωτεΐνης – κρεατίνης. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει έστω ένας τυπικός έλεγχος από γιατρό; Είναι τόσο αθώα όσο φαίνονται;

Το νούμερο ένα είναι η σωστή διατροφή. Αν τρώμε σωστά και γυμναζόμαστε σωστά τότε δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτα. Όσον αφορά τα συμπληρώματα διατροφής δεν θα σου πω ότι είμαι αντίθετη καθώς υπάρχουν άνθρωποι και πόσο μάλλον αθλητές οι οποίοι επιβάλλεται να τα χρησιμοποιήσουν έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σκληρές και πολύωρες προπονήσεις καθημερινά. Καταναλώνουν τεράστια ποσά ενέργειας και προς αποφυγή τραυματισμών πρέπει να ελέγχουν συνεχώς την σωστή λειτουργία του οργανισμού τους. Έτσι εντάσσουν στην διατροφή τους συμπληρώματα που σε καμία περίπτωση δεν αποκαθιστούν την σωστή διατροφή. Όλα αυτά, βέβαιως, πάντα σε συνεργασία και συνεννόηση με τον προπονητή και τον γιατρό ώστε να γίνεται η σωστή χρήση τους.

Τέλος θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον σύλλογό μας «Kallistos Action Training», τον Σταμάτη Λενή και την Δήμητρα Μάρκου που μ’ εμπιστεύτηκαν και μ’ επέλεξαν να είμαι δίπλα τους. Σύντομα ετοιμάζουμε τον νέο μας πανέμορφο χώρο («Action fitness studio») πάλι στο ΟΑΚΑ και είμαστε πολύ χαρούμενοι και ενθουσιασμένοι. Σας περιμένουμε όλους να σας γυμνάσουμε με τον τρόπο που μόνο εμείς ξέρουμε.