Η γκαντεμιά του να σε λένε Γιώργο

Μέρα που είναι, ας μιλήσουμε για όσα τραβάμε εμείς οι Γιώργηδες με τη γιορτή μας.

Οι γονείς μου με βάφτισαν στα 2,5 για να με πουν Γιώργο, παρά το γεγονός ότι δεν χρειάστηκε καν να σπαταλήσουν φαιά ουσία για να καταλήξουν σε αυτό το τόσο σπάνιο όνομα, καθώς Γιώργο έλεγαν και τον παππού μου.

Μπορείς να υποθέσεις πολλά για την αναποφασιστικότητα και την αναβλητικότητα της οικογένειας –και θα έχεις δίκιο- αλλά πίσω από αυτόν το δισταγμό των 2,5 μόλις ετών κρύβεται κάτι βαθύτερο για το οποίο θέλω να μιλήσω: Άγιε Γιώργη, έχεις ένα από τα δημοφιλέστερα ονόματα στον κόσμο, όμως εδώ στην Ελλάδα έχεις κάνει τρομερά σφάλματα marketing. Όχι πες μου δηλαδή, αν ήταν να με βαφτίσουν Δημήτρη, Κώστα, Νίκο ή Γιάννη, θα το σκέφτονταν 2,5 χρόνια;

Για αυτό σου λέω, έχουμε πρόβλημα. Στο εξωτερικό σε τιμούν όλοι, είσαι προστάτης της Αγγλίας, στην Καταλονία και τη Μόσχα πίνουν νερό στο όνομά σου, έχεις σκοτώσει δράκους, στην Ελλάδα, ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μόνο οι στρατιωτικοί και στρατιώτες σε περιμένουν με προσμονή επειδή τους χαρίζεις μία μέρα αργία, αν και φέτος τα χάλασες λιγάκι.

Ας ξεκινήσουμε με το όνομα

Αντικειμενικά, στο θέμα ονόματος εμείς ως Γιώργηδες χάνουμε εύκολα από τους Δημήτρηδες, χάνουμε από τους Νικόλες (με τους Νίκους το παλεύουμε), χάνουμε από τους Κωστήδες και δίνουμε με τους Γιάννηδες τη σκληρή μάχη της παραμονής στην κατηγορία των δημοφιλών και λαοπρόβλητων Αγίων. Το όνομά μας, λοιπόν, διαθέτει ένα συνδυασμό που δύσκολα τον αντιμετωπίζεις: και κοινότατο είναι και αισθητικά μέτριο (για να μην πω κάτι βαρύτερο), ενώ στο θηλυκό του, το Γεωργία, τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα.

st. george

Και σαν να μην έφτανε αυτό, δεν έχει την παραμικρή ευελιξία. Ο Δημήτρης έχει χιλιάδες υποκοριστικά και παραλλαγές. Ο Κώστας μπορεί να το κάνει Ντίνος και να μπερδέψει όλο τον κόσμο. Ο Νίκος έχει το Νικόλας, που θα μπορούσε να σταθεί και μόνο του σαν όνομα. Από την άλλη, το Γιώργος, αν αφαιρέσεις τα προφανή Γιώργος και Γιωργάκης, μένει με κάτι Γάκης, Γάτσος, Γκίγκας, Λιόλιος (σοβαρά τώρα, ΛΙΟΛΙΟΣ;) και αν πεταχτείς μέχρι τα Επτάνησα θα σε φωνάζουν Τζώρτζη και Τζωρτζέτο.

Κανείς δεν λέει έναν Γιώργο με το όνομά του

Ως συνέχεια των παραπάνω και επειδή έχουμε εκατομμύρια Γιώργηδες στη χώρα μας, κανείς δεν μας αποκαλεί με το όνομά μας και μόνο. Θα πρέπει να είσαι πολύ τυχερός, ώστε στην παρέα σου να είσαι ο μοναδικός Γιώργος και να απολαμβάνεις το… συγκλονιστικό προνόμιο να χρειάζεται μόνο η αναφορά του βαφτιστικού σου. Αυτό που για όλους τους ανθρώπους είναι αυτονόητο, οι Γιώργηδες το στερούμαστε.

Ο πιο συνηθισμένος διάλογος είναι ο εξής:

-Έλα ρε, ποιοι θα είστε;

- Θα είναι ο Παναγιώτης, η Κατερίνα και ο Γιώργος.

- Ποιος Γιώργος;

- Έλα ρε, ο Γιώργος ο…

Και δεν μιλάμε για κάποιον ξέμπαρκο γνωστό, μιλάμε για φίλο, κολλητό. Ακόμα και αυτός όμως χρειάζεται μια επεξηγηση. Συνήθως θα είναι το επίθετο ή κάποιο παρατσούκλι. Οι δικοί μου οι φίλοι με φωνάζουν είτε «τζο», είτε «g-poly» είτε απλά Πολυμενέα. Το τελευταίο δεν είναι και τόσο απλό. Με φωνάζουν τόσο συχνά με το επίθετο, λες και είμαστε στο στρατό ή στο Γυμνάσιο, που δύο-τρεις φορές, άνθρωποι που μόλις έχω γνωρίσει, νομίζουν ότι το μικρό μου όνομα είναι Πολυμενέας. Όχι παιδιά, Γιώργο με λένε.

Πότε γιορτάζουμε;

Άγιε Γιώργη  μου, και εδώ έχουμε πρόβλημα. Στα χαρτιά έχεις την 23η Απριλίου όλη δική σου να την κάνεις ό,τι θέλεις. Βέβαια σκοτείνα κέντρα αποφάσισαν την ίδια αυτή μέρα να θεσπίσουν και την Παγκόσμια Μέρα Βιβλίου και έτσι έχεις απέναντί σου όλο τον εκδοτικό κόσμο: συγγραφείς, διορθωτές, επιμελητές, μεταφραστές, τυπογράφους, βιβλιοπώλες, εκδότες. Άνιση μάχη αλλά θα την κερδίσεις.

St George 8

Αν όμως το Πάσχα πέφτει μετά την 23η Απριλίου; Τότε σου δίνουν την πρώτη επιλαχούσα μέρα, Δευτέρα του Πάσχα. Έχει τύχει να γιορτάσω μετά και από τις Ρηνούλες, που είναι στις 5/5. Έχει τύχει να γιορτάσω Πρωτομαγιά, έχει τύχει να γιορτάσω σε κάθε πιθανή ημερομηνία Απριλίου και αρχών Μάη. Σε κάθε περίπτωση, η Δευτέρα του Πάσχα είναι παντελώς ακατάλληλη για γιορτή, ειδικά αν μιλάμε για γιορτή τέτοιου βεληνεκούς. Ρατσιστής δεν είμαι, αλλά αν σε λένε, πχ, Ανατόλιο, δεν μπορείς να έχεις αξιώσεις για τις ημερομηνίες φιλέτα. Εμείς όμως βολεύομαστε με το ξεροκόμματο της Δευτέρας του Πάσχα. Εμείς που καβαλήσαμε άλογα, κύριοι, και διατάζαμε ολόκληρα συντάγματα από ρωμαϊκές λεγεώνες. 

Εκείνη την ημέρα, οι περισσότεροι επιστρέφουν από τις διακοπές και όσοι δεν έχουν πάει ή έχουν περισσότερες μέρες άδειας προσπαθούν να συνέλθουν από το μακελειό της Κυριακής. Άσε που οι μισοί σε είχαν πάρει κατά λάθος να σου ευχηθούν στις 23 και τώρα το έχουν ξεχάσει.

Για να καταλάβεις πόσο λάθος είναι όλο αυτό, δες τι κάνει ο ανταγωνισμός.  Ο Κώστας πήρε 21 Μαϊου, άνοιξη φουλ, λιακάδες, σχεδόν καλοκαίρι. Ο Νίκος πρόλαβε την 6η Δεκεμβρίου. Χειμώνας μεν, αλλά αρκετά μακριά από τα Χριστούγεννα ώστε να μην χάνεται η γιορτή όπως συμβαίνει με τους Στέφανους και τους Μανώληδες. Ο Γιάννης ναι μεν πέφτει σε εορταστική περίοδο, αλλά έχει το προνόμιο να είναι αυτός που θα την κλείνει, επομένως έχει το περιθώριο να κλέψει τις εντυπώσεις.

Καλά, για τον Δημήτρη δεν θα μιλήσω. Ο Άγιος έχει από κοντά εθνική επέτειο και για πάρτη του γίνεται στρατιωτική παρέλαση. Ο Άγιος Δημήτριος κατάφερε να σηκώνονται μιράζ και να σκίζουν με εντυπωσιακούς σχηματισμούς τους αιθέρες, ενώ ακόμα δεν είμαστε βέβαιοι αν όντως μαρτύρησε στη Θεσσαλονίκη. Αυτό θα πει να παίρνείς με το μέρος τους συσχετισμούς στα υψηλά κλιμάκια της αγιοσύνης.

Κανείς δεν ξέρει την ιστορία του

Σε λένε «τροπαιοφόρο», μα όλοι το ξεχνάνε. Οι περισσότεροι Άγιοι απεικονίζονται σεπτοί και σεβάσμιοι στης αγιογραφίες, εσύ είσαι πάνω σε άλογο, νέος και ρωμαλέος και λογχίζεις δράκο, κι όμως όλα αυτά δεν περνάνε.

Διέπρεψες στο ρωμαϊκό στρατό, ανελίχθηκες ταχύτητα στα υψηλότερα κλιμάκια της ιεραρχίας, πριν καν κλείσεις τα 23 είχες γίνει διοικητής με το βαθμό του Δούκα (συνταγματάρχης) στο τάγμα των Ανικιώρων. Και όταν ο Διοκλητιανός πληροφορήθηκε ότι απαρνήθηκες την τότε επίσημη θρησκεία, εξοργίστηκε πολύ.

ag georgios2

Πέρασες φριχτά βασανιστήρια, τόσο φριχτά που δεν θα μπορούσε να τα σκεφτεί ούτε ο Ράμσεϊ Μπόλτον που ταλαιπωρούσε για 2-3 κύκλους τον Θίον Γκρεϊτζόι. Πρώτα σε λόγχισαν. Έπειτα, σε έδεσαν σε ξύλινο τροχό με καρφιά για να σε γδάρουν ζωντανό. Στη συνέχεια, σε έριξαν σε λάκκο με καυτό ασβέστη. Σου φόρεσαν πυρακτωμένα μεταλλικά παπούτσια και σε έβαλαν να περπατήσεις. Στο τέλος, σου έκοψαν το κεφάλι.

Μέχρι και δράκο φόνευσες στη Λιβύη, σύμφωνα με την παράδοση. Δηλαδή οι άλλοι τι περισσότερο έχουν κάνει;

Άγιε, έχουμε μείνει περίπου 16 αιώνες πίσω, αλλά το γυρνάμε γυρνάει το ματσάκι. Είμαστε πολλοί. Και χρόνια μας πολλά!



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved