Συνήθως, όταν σκεφτόμαστε τη δυσμορφία, το μυαλό μας πηγαίνει κατευθείαν στη σωματική της μορφή. Ωστόσο, όπως φαίνεται, η δυσμορφία έχει πολλές «γεύσεις» και η ταξιδιωτική είναι μία από αυτές, Σύμφωνα με νέα μελέτη της Talker Research, σχεδόν επτά στους δέκα Αμερικανούς υποφέρουν από «ταξιδιωτική δυσμορφία», που ορίζεται ως το αίσθημα ότι δεν έχουν ταξιδέψει αρκετά σε σύγκριση με άλλους. Μια έρευνα σε 2.000 ενήλικες στις ΗΠΑ, ισομερώς κατανεμημένους ανά γενιά, έδειξε ότι λιγότεροι από τους μισούς είναι ικανοποιημένοι με το πόσο έχουν ταξιδέψει στη ζωή τους. Και, χωρίς έκπληξη, ο ένοχος είναι τα social media.
Περισσότεροι από ένας στους τρεις (35%) δήλωσαν ότι οι ταξιδιωτικές αναρτήσεις φίλων και συγγενών τους προκαλούν αυτά τα συναισθήματα, ενώ ένα ακόμα 32% το απέδωσε σε συζητήσεις για ταξίδια με συνομηλίκους. Στη Gen Z, το φαινόμενο είναι ακόμα πιο έντονο: 47% δήλωσαν ότι το περιεχόμενο από influencers και YouTube συμβάλλει στην ταξιδιωτική δυσμορφία, ενώ πάνω από τους μισούς (55%) παραδέχτηκαν ότι τα social media τούς κάνουν να νιώθουν «πίσω» γενικά στη ζωή. Περισσότερο από το ένα τέταρτο τόσο των Gen Z όσο και των Millennials παραδέχτηκαν επίσης ότι νιώθουν ντροπή για τις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες ή για την έλλειψή τους. Τα βασικά εμπόδια που επικαλούνται οι συμμετέχοντες είναι το κόστος, οι επαγγελματικές υποχρεώσεις, οι οικογενειακές ευθύνες και η καθαρή σωματική και ψυχική κούραση από τα logistics. Σήμερα, μοιάζει σα να χρειάζεσαι μια μικρή περιουσία απλώς για να βγεις από το σπίτι.
Όμως να κάτι που συχνά χάνεται: ποσότητα και ποιότητα δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες. Η ιδέα ότι η πρώτη μετράει περισσότερο από τη δεύτερη είναι ακριβώς αυτό που τροφοδοτεί τη δυσμορφία εξαρχής, όταν στην πραγματικότητα υπάρχει εξίσου μεγάλη αξία στο να γνωρίσεις λίγα μέρη σε βάθος όσο και στο να «ξύνεις την επιφάνεια» πολλών. Και κάτι ακόμα μεγαλύτερο: τα social media δεν είναι πραγματικότητα. Από τη φύση τους δεν αντικατοπτρίζουν τις αληθινές ζωές των ανθρώπων, είναι φτιαγμένα για να αφήσουν εντύπωση. Κανείς δεν ανεβάζει το βαρετό ή το άσχημο.
Πώς τα social media κατέστρεψαν την κουλτούρα του ταξιδιού και γιατί αυτό μας αφορά όλους;
Η μαμά influencer δείχνει τα παιδιά της όταν χαμογελούν, όχι στις δύσκολες στιγμές. Και αν κάποιος ανεβάζει μόνο για τα ταξίδια του, αναπόφευκτα δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι βρίσκεται συνεχώς στον δρόμο. Άλλοι πάλι είναι ακόμα πιο παραπλανητικοί: πολλοί influencers έχουν πιαστεί να «σκηνοθετούν» ολόκληρες διακοπές, νοικιάζοντας props, δανειζόμενοι designer βαλίτσες και ανακυκλώνοντας παλιές φωτογραφίες ώστε να κάνουν ένα σαββατοκύριακο να μοιάζει με μήνες «περιεχομένου». Σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν έχει σημασία το ίδιο το ταξίδι αλλά η προβολή ενός jet-set τρόπου ζωής αρκετά πειστικού ώστε να κρατήσει το κοινό «κολλημένο». Δυστυχώς, εκεί είναι που η ταξιδιωτική δυσμορφία ριζώνει πραγματικά, όταν η επιμελημένη εκδοχή της ζωής κάποιου αρχίζει να μοιάζει πιο αληθινή από τη δική σου, ακόμη κι αν ποτέ δεν ήταν πραγματική.
Το μεγάλο πρόβλημα με τα ταξίδια που καθοδηγούνται από influencers
Φυσικά, κάποιοι όντως ταξιδεύουν πολύ. Όμως για πολλούς νέους αυτό έχει κόστος. Κάνουν θυσίες, γιατί πιστεύουν ότι η εμπειρία του ταξιδιού αξίζει περισσότερο από οτιδήποτε θυσιάζουν. Πολλοί μάλιστα χρωστάνε για να το καταφέρουν. Προσωπικά, δε θα το προτιμούσα.
Στο τέλος της ημέρας, η ταξιδιωτική δυσμορφία είναι απλώς ένα ακόμα παράγωγο του παιχνιδιού της σύγκρισης. Ο κόσμος θα φαίνεται πάντα μεγαλύτερος από την ικανότητά μας να τον δούμε και αυτό είναι εντάξει. Μην σπαταλάς χρόνο κυνηγώντας το «highlight reel» κάποιου άλλου. Απλώς ζήσε.