Αν νομίζεις ότι τα λάστιχα είναι απλώς «τέσσερις τροχοί» που σε πάνε από το σημείο Α στο Β, ξανασκέψου το. Είναι το μοναδικό σημείο επαφής του αυτοκινήτου σου με την άσφαλτο και το μόνο που σε χωρίζει ανάμεσα σε μια σφιχτή στροφή και μια άβολη ιστορία στο συνεργείο.
Προφανώς και ο Ιμπραΐμοβιτς θα έκανε δώρο στον εαυτό του άλλη μια Ferrari
Το νούμερο που έχει σημασία
Οι κατασκευαστές και οι ειδικοί συμφωνούν: τα λάστιχα χρειάζονται αλλαγή κάθε 40.000 με 50.000 χιλιόμετρα.
Όμως μην το πάρεις τοις μετρητοίς, γιατί η φθορά εξαρτάται από διάφορους παράγοντες:
- Τον τύπο και την ποιότητα του ελαστικού.
- Το αν κινείσαι κυρίως στην πόλη ή στην εθνική.
- Το βάρος που κουβαλάς (κυριολεκτικά).
- Την κατάσταση των δρόμων και το κλίμα.
- Και φυσικά, πόσο συχνά φροντίζεις για ευθυγράμμιση, ζυγοστάθμιση και πίεση.
Αν το αυτοκίνητό σου ζει μέσα στην πόλη, με φρεναρίσματα, λακούβες και start-stop-start κίνηση, το λάστιχο «τρώγεται» πιο γρήγορα. Αντιθέτως, στον αυτοκινητόδρομο, η φθορά γίνεται πιο ομοιόμορφα και μπορείς να κερδίσεις μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα ακόμα.
Αν δεν αλλάζεις λάστιχα αυτά παθαίνεις
Μετράνε και τα χρόνια
Ακόμα κι αν το πέλμα δείχνει ΟΚ, το λάστιχο «γερνάει». Μετά από 5 ή 6 χρόνια, το καουτσούκ αρχίζει να ξεραίνεται, να σκληραίνει και να χάνει ελαστικότητα, με αποτέλεσμα να έχει μικρότερη πρόσφυση, μεγαλύτερο κίνδυνο ρωγμών και αποκολλήσεων.
Το κόλπο είναι απλό: κοίτα τον κωδικό DOT στο πλάι του ελαστικού. Οι τέσσερις τελευταίοι αριθμοί σου λένε σε ποια εβδομάδα και ποιο έτος κατασκευάστηκε.
Παράδειγμα: 2419 σημαίνει εβδομάδα 24 του 2019. Αν το διαβάζεις αυτό το 2025, ήρθε η ώρα για αλλαγή.
Πότε ξέρεις ότι πρέπει να τα αλλάξεις;
- Βάθος πέλματος κάτω από 1,6 mm. Είναι το νομικό όριο και το ελάχιστο για αξιοπρεπή πρόσφυση.
- Ανομοιόμορφη φθορά. Συνήθως σημαίνει πρόβλημα ευθυγράμμισης ή ανάρτησης.
- Ρωγμές, εξογκώματα ή κοψίματα. Μην το ρισκάρεις, το λάστιχο έχει ημερομηνία λήξης.
- Δονήσεις στο τιμόνι. Κλασικό σημάδι για ζυγοστάθμιση ή εσωτερική παραμόρφωση.
Πώς τα κρατάς «ζωντανά» περισσότερο;
- Έλεγξε πίεση αέρα τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
- Κάνε ευθυγράμμιση & ζυγοστάθμιση κάθε 10.000 χλμ ή μετά από δυνατό χτύπημα.
- Εναλλάσσεις (rotations) τα λάστιχα ανά 10–15.000 χλμ για ομοιόμορφη φθορά.
- Και, βασικότερο όλων, οδήγα ήρεμα. Τα απότομα φρεναρίσματα και τα «μαρσαρίσματα» τα πληρώνεις στο συνεργείο.
Τα λάστιχα δεν είναι απλώς αναλώσιμα είναι η γραμμή μεταξύ ελέγχου και τύχης. Κάνε τους τη χάρη και άλλαξέ τα στην ώρα τους. Γιατί το «θα βγάλει κι άλλο λίγο» είναι η πιο ακριβή φράση που έχει ειπωθεί ποτέ στο βενζινάδικο.