Το μέλλον των μετακινήσεων: Όταν η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας επιβραβεύει τον καλό οδηγό

Της Ειρήνης Πολλάλη

Το τελευταίο διάστημα η λέξη ηλεκτροκίνηση έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας. Οι ανακοινώσεις των μέτρων για την προώθηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα έκαναν πολλούς φίλους και γνωστούς μας να σκέφτονται σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην αγορά ενός «πράσινου» αυτοκίνητου ή απλώς, να «ψάξουν» το θέμα.

Πόσο έτοιμοι είμαστε να κάνουμε μία ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης; Μπορεί τελικά η Αθήνα να γίνει μία βιώσιμη, «έξυπνη» πόλη και ποιος θα είναι ο ρόλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων; Τελικά, υπάρχουν tech λύσεις και επιλογές gamification που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που οδηγούμε ή για παράδειγμα, να μας βοηθήσουν να απολαμβάνουμε δικαιότερα ασφάλιστρα;

Τις απαντήσεις στα παραπάνω, αλλά και σε πολλά ακόμη ερωτήματα αναφορικά με το μέλλον των μετακινήσεων στην Ελλάδα, έδωσαν σε μία πρωτοποριακή, διαδικτυακή εκδήλωση στο CNN Greece εκπρόσωποι της πολιτείας και ειδικοί από διάφορους χώρους που στηρίζουν ενεργά το θέμα των «πράσινων» μετακινήσεων και των βιώσιμων και «έξυπνων» πόλεων. Βασικό θέμα της συζήτησης -η οποία πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της INTERAMERICAN και της Anytime, αλλά και με την υποστήριξη του Παρατηρητήριου Οδικής Ασφάλειας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου- ήταν το πώς οδηγούμε τη μετακίνηση σε σύγχρονες λύσεις και τα όσα ακούσαμε, είχαν σίγουρα τεράστιο ενδιαφέρον. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Σοφία Μαυραντζά.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που σκέφτεσαι να προχωρήσεις στην αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου και επιθυμείς να έχεις τη δυνατότητα να ζεις στο εξής σε μία πιο ανθρώπινη πόλη, να απολαμβάνεις πιο καθαρή ατμόσφαιρα και περιβάλλον και φυσικά, περισσότερη ασφάλεια στους δρόμους, τότε σίγουρα αξίζει να δώσεις βάση στις τελευταίες εξελίξεις για τα «πράσινα» οχήματα και την αστική βιωσιμότητα.

 

Μέχρι το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα στην Ελλάδα μπορεί να είναι ηλεκτρικό

Μπορεί η αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα να μην έχει αναπτυχθεί, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όμως προβλέπεται ότι μέχρι το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα στην Ελλάδα να είναι ηλεκτρικά. Αυτό ανέφερε στο CNN Greece ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, τονίζοντας μάλιστα πως «πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια να δημιουργηθεί αυτή η αγορά». Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ουσιαστικά αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, την ώρα που στη Νορβηγία το 50% των νέων αυτοκίνητων είναι ηλεκτροκίνητα. Ωστόσο, όπως τόνισε, η ηλεκτροκίνηση δεν πρόκειται για μία ακόμη μόδα, αλλά για έναν τρόπο σύγχρονων μετακινήσεων. «Αυτή είναι η εξέλιξη της αγοράς», τόνισε, σημειώνοντας πως «από τη μία πλευρά δίνουμε οικολογικά μπόνους στους πολίτες, ώστε να γίνει πιο ελκυστική η αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων και από την άλλη, δημιουργούμε όλες τις αναγκαίες υποδομές, δηλαδή τοποθετούμε φορτιστές, σε συνεννόηση με όλους τους παράγοντες της αγοράς».

Τα προϊόντα τηλεματικής που δημιουργούν νέα δεδομένα για την οδική ασφάλεια

Όπως προαναφέραμε, μεγάλο ρόλο στις αλλαγές που θα επηρεάσουν θετικά τον τρόπο που μετακινούμαστε, διαδραματίζει ήδη η ψηφιακή τεχνολογία. Για την ακρίβεια, σύμφωνα και με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου INTERAMERICAN, Γιάννη Καντώρο, ο οποίος συμμετείχε στη συζήτηση, «η ψηφιακή τεχνολογία θα αλλάξει τις μετακινήσεις μας και θα τις κάνει πιο ασφαλείς και “έξυπνες”».

Ας σκεφτούμε απλώς ότι με βάση τις εφαρμογές που είναι διαθέσιμες και στην ελληνική αγορά, σήμερα μπορούμε να γνωρίζουμε με πραγματικά δεδομένα πώς οδηγούμε. Όχι μόνο αυτό όμως. Σήμερα εκείνος που οδηγεί σωστά, μπορεί να απολαμβάνει επίσης δικαιότερα ασφάλιστρα και παράλληλα, να βελτιώσει την οδική του συμπεριφορά.

«Με βάση τις εφαρμογές που υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά, μπορούμε να γνωρίζουμε πώς οδηγούμε και να δημιουργήσουμε μία κουλτούρα υπεύθυνης οδήγησης. Μπορούμε επίσης να πληρώνουμε πιο δίκαια ασφάλιστρα ανάλογα με το πόσο χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο, να απολαμβάνουμε δηλαδή ασφάλιση με το χιλιόμετρο», είπε ο κ. Καντώρος, τονίζοντας ότι πλέον, μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, δίνονται κίνητρα για τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων οχημάτων που αφορούν τόσο στην πιο δίκαιη κατανομή του κόστους, όσο και την προστασία του περιβάλλοντος.

Όπως εξήγησε ο Πέτρος Φορτσάκης, Cofounder της OSeven (μιας εφαρμογής η οποία ουσιαστικά «επιβραβεύει» τον «καλό οδηγό»), τα προϊόντα τηλεματικής που είναι ήδη διαθέσιμα στην ασφάλιση, όχι μόνο επιβραβεύουν τους χρήστες, δηλαδή τους οδηγούς, αλλά βελτιώνουν και την οδηγική τους συμπεριφορά. Όλα αυτά μέσω στοχευμένων συμβουλών και εργαλείων gamification.

Στο πώς η ψηφιακή τεχνολογία μας φέρνει «σήμερα» το «αύριο» της μετακίνησης αναφέρθηκε και ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος, καθηγητής ΕΜΠ και επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η εξέλιξη της τεχνολογίας, η ανάπτυξη «έξυπνων» συστημάτων μεταφορών, καθώς και η πρόοδος στην επιστήμη των δεδομένων και την τεχνητή νοημοσύνη, θα μπορούσαν να συμβάλλουν σημαντικά στην προληπτική αντιμετώπιση του μείζονος παγκόσμιου κοινωνικού προβλήματος των οδικών ατυχημάτων. Κατά την άποψή του, η ψηφιοποίηση και η χρήση νέων τεχνολογιών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τόσο για τη συνεχή υποστήριξη των οδηγών με στόχο τη βελτίωση της συμπεριφοράς τους και την ανάπτυξη κουλτούρας οδικής ασφάλειας, όσο και σε επίπεδο λήψης αποφάσεων για το οδικό δίκτυο.

Η αστική βιωσιμότητα και η ηλεκτροκίνηση σε πρώτο πλάνο στην Αθήνα

Τι γίνεται όμως με το θέμα της αστικής βιωσιμότητας; Μπορεί η Αθήνα να γίνει μία πόλη «έξυπνη» και βιώσιμη; Στο συγκεκριμένο ζήτημα αναφέρθηκε από την πλευρά του ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης.

Για τον ίδιο, οι νέες παρεμβάσεις στην Αθήνα στόχο έχουν να βρεθεί μία νέα ισορροπία ανάμεσα στην πόλη, τον επιβάτη, τον πεζό και τον ποδηλάτη. Σύμφωνα με τον κ. Μπακογιάννη, «η Αθήνα κάποιες φορές είναι μία πόλη εχθρική προς τον άνθρωπο, για αυτό ξεκινήσαμε αυτή τη μεγάλη παρέμβαση». Όπως εξήγησε, η λογική στην οποία κινήθηκαν για τον «Μεγάλο Περίπατο» αφορούσε στο ότι πριν γίνουν μόνιμες παρεμβάσεις σε μία πόλη, είναι καλό να γίνεται ένα πιλοτικό πρόγραμμα, ώστε να διαπιστώνεται αν η παρέμβαση μπορεί εν τέλει να λειτουργήσει και εν συνεχεία, να τεθεί σε διαβούλευση ώστε, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, «να μην αφορά στους λίγους, αλλά στους πολλούς».

Όπως πρόσθεσε, το στοίχημα είναι να συνεχιστεί η πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στο κεντρικό κράτος και την αυτοδιοίκηση. «Εμείς άμεσα υιοθετούμε άμεσα 25 διπλούς φορτιστές και ξεκινάμε διαγωνισμό για να προσθέσουμε και άλλους στην πόλη», είπε και αναφέρθηκε και στα κίνητρα που θα υπάρξουν για τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Για παράδειγμα, όπως σημείωσε, αν κάποιος οδηγός με ηλεκτροκίνητο όχημα παρκάρει σε ελεγχόμενη στάση δεν θα πληρώνει αντίτιμο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξαιρούνται από τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που γίνονται στην Αθήνα για να δοθεί προτεραιότητα στον πεζό και το ποδήλατο.

interamerican22

Πώς η καινοτομία φέρνει την ανατροπή

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν και οι δηλώσεις που έκανε ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου. Κατά τη θητεία του ως δήμαρχος στα Τρίκαλα, πραγματοποίησε σημαντικές παρεμβάσεις στην αστική μετακίνηση εντός της πόλης και κατάφερε να κάνει τα Τρίκαλα μια πόλη πιο ανθρώπινη, μια πόλη γεμάτη ποδήλατα.

Αυτό ακριβώς ανέφερε και ο ίδιος στο CNN Greece, ότι δηλαδή μία πόλη μπορεί να είναι βιώσιμη και πιο ανθρώπινη. Ο κ. Παπαστεργίου μίλησε επίσης και για τη σημαντική στήριξη που έλαβε σε αυτή την προσπάθειά του, αναφερόμενος συγκεκριμένα στον ρόλο του Ομίλου INTERAMERICAN που ασφάλισε τα καινοτόμα λεωφορεία χωρίς οδηγό που κυκλοφορούν στην πόλη, ενώ αναφερόμενος στις αντιδράσεις που υπήρξαν αρχικά, τόνισε ότι μία τέτοια προσπάθεια, «θέλει υπομονή».

Τελικά η καινοτομία φέρνει την ανατροπή και οδηγεί την ασφάλιση αυτοκινήτου σε έναν τρόπο που βελτιώνει την ποιότητα ζωής; Σύμφωνα με τον κ. Καντώρο, ο οποίος έκλεισε και τη συζήτηση, η καινοτομία φαίνεται ότι αποτελεί τον «κοινό παρονομαστή» κάθε προβληματισμού για καλύτερη μετακίνηση, τόσο από την πλευρά των περιβαλλοντικών και ενεργειακών λύσεων, όσο και από την πλευρά της αστικής βιωσιμότητας για πιο ανθρώπινες πόλεις. Το στοιχείο-«κλειδί» σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της ασφάλισης είναι, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου INTERAMERICAN, το να υπάρχουν υπηρεσίες έξω από τα παραδοσιακά όρια της ασφάλισης, που κάνουν τη ζωή με το αυτοκίνητο πιο εύκολη και πιο ευχάριστη.

Όπως όλα δείχνουν, λοιπόν, η μετακίνηση οδηγείται στο αύριο με σύγχρονες λύσεις και με οδηγό την ψηφιακή τεχνολογία και τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Μόνο έτσι θα μπορούμε να απολαμβάνουμε την καθημερινότητά μας σε πόλεις βιώσιμες και «έξυπνες», να μετακινούμαστε με ασφάλεια στους δρόμους, να προστατεύσουμε το περιβάλλον και φυσικά, να μπορούμε να μετακινούμαστε πιο οικονομικά και εύκολα, με βάση τις δικές μας ανάγκες. Για τον Πάνο Κούβαλη, Mobility and Convenience Tribe Leader της INTERAMERICAN -η οποία να σημειώσουμε ότι αξιοποιεί ήδη σύγχρονες τεχνολογίες στις δραστηριότητές της- τα επόμενα χρόνια θα έχουμε «έξυπνα» αυτοκίνητα και αυτόματα οχήματα και το σίγουρο είναι πως η τεχνολογία θα αλλάξει την κινητικότητα και τις μετακινήσεις στις πόλεις.