Είναι λίγο παράδοξο: παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 2000 έχουν γεμίσει το TikTok με βίντεο που θεοποιούν ποδοσφαιριστές των ’90s και των early ’00s. Ζινεντίν Ζιντάν, Αλεσάντρο Ντελ Πιέρο, Κακά. Αθλητές που έλαμψαν σε μια εποχή χωρίς Instagram, χωρίς styling groups και media training. Τότε, το μόνο που είχε σημασία ήταν το ταλέντο τους και το πώς έβγαιναν στο γήπεδο. Α και φυσικά, χωρίς να το επιδιώκουν, το πώς ντύνονταν έξω από αυτό. Σήμερα, αυτό το στυλ επιστρέφει. Όχι μόνο στα social media αλλά και στους δρόμους. Vintage ποδοσφαιρικές φανέλες, μακρυμάνικα με γιακά, φαρδιές φόρμες εθνικών ομάδων και baggy γραμμές κάνουν comeback, με την Gen Z να τις αγκαλιάζει σα να ανακάλυψε έναν χαμένο θησαυρό.
Το βίντεο που κόλλησε τη γενιά
Όπως και πολλοί άλλοι συνομήλικοί του, ένας TikTok user σκρόλαρε τυχαία μέχρι που έπεσε πάνω σε ένα βίντεο με πράσινη οθόνη. Στην εικόνα: Ζιντάν και Ντελ Πιέρο, λίγο πριν από μια εκτέλεση φάουλ, με τις ασπρόμαυρες ρίγες της Γιουβέντους 1999/00. Η φανέλα Kappa, με τις ρίγες που έπεφταν μέχρι το σορτς, ο φαρδύς γιακάς που πεταγόταν έξω, όλα έδεναν σε ένα σύνολο που έμοιαζε διαχρονικό. Ο θεατής σταμάτησε για το γκολ, αλλά έμεινε για το outfit. Δεν ήταν ο μόνος: 180.000 views σε λίγες ώρες και δεκάδες παρόμοια βίντεο με χιλιάδες likes δείχνουν ότι κάτι σοβαρό συμβαίνει εδώ.
Το «Aura» των παλιών
Ο δημιουργός Geoffrey Owusu, πιο γνωστός στο TikTok ως Geoff0w_, έχει αφιερώσει ολόκληρη playlist με τίτλο AURA στους ποδοσφαιριστές εκείνης της εποχής. Ο Τότι με Stone Island, ο Σισέ με βαμμένα μαλλιά που ταίριαζαν με τις φανέλες του, ο Μπέκαμ που έκανε μόδα τα αξεσουάρ πριν τις διαφημίσεις στο Instagram. «Αυτοί οι τύποι είχαν κάτι αβίαστο», λέει ο Owusu. «Δεν ήξερες πού πάνε, πού κουρεύονται, πού τρώνε. Έμοιαζαν μακρινοί, μυστηριώδεις. Αυτό είναι που τους κάνει ακόμη πιο ελκυστικούς».
Στην πραγματικότητα, η διαφορά είναι απλή: οι Ζιντάν, Ντελ Πιέρο, Κακά δεν πρόκειται να ξαναπαίξουν στο peak τους. Τα βίντεο και οι φωτογραφίες είναι πεπερασμένα, δε θα παραχθεί νέο υλικό. Άρα ό,τι υπάρχει είναι «ιερό» και «μυθικό». Αυτή η αίσθηση σπανιότητας είναι που τρέφει τη νοσταλγία.
Νοσταλγία και oversized vibes
Ο λονδρέζος stylist Marcus Pancho το εξηγεί καθαρά: «Οι νέοι βλέπουν σήμερα τον Ζιντάν και τον Κακά και θέλουν να τους μοιάσουν. Το πρώτο βήμα είναι να φορέσουν όπως αυτοί. Από εκεί προκύπτουν τα oversized, τα baggy κομμάτια, οι φανέλες με γιακά, οι φαρδιές φόρμες». Αυτό που ήταν τότε καθημερινότητα, σήμερα γίνεται fashion statement. Η ποδοσφαιρική φανέλα που κάποτε φορούσες μόνο στο γήπεδο τώρα φοριέται με πλισέ παντελόνι και loafers. Η φόρμα εθνικής ομάδας μετατρέπεται σε high-street κομμάτι.
Το comeback του Κακά
Για να γίνει το vibe ακόμη πιο αυθεντικό, brands φέρνουν πίσω τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Η Kith και η Adidas συνεργάστηκαν με τον Κακά για την SS25 συλλογή. Ο Βραζιλιάνος φόρεσε updated εκδοχή των παπουτσιών με τα οποία σήκωσε το Μουντιάλ του 2002. Το αποτέλεσμα; TikTok comments τύπου «αυτές οι διαφημίσεις είναι πάντα iconic» και Instagram users που έγραφαν «Τέλεια επιλογή να βάλετε τον Κακά». Αντίστοιχα, οι vintage καμπάνιες που ξανακυκλοφόρησαν Adidas και Nike γέμισαν το timeline με θετικά σχόλια από Gen Zers που θυμήθηκαν (ή έμαθαν για πρώτη φορά) τι σημαίνει αυθεντικό ποδοσφαιρικό marketing.
Το authenticity factor
Στα τέλη των ’90s και στις αρχές των ’00s, οι ποδοσφαιριστές δεν είχαν armies από στυλίστες και image consultants. Πειραματίζονταν μόνοι τους. Ο Φίγκο με το σκούρο κοστούμι και τη φανέλα από μέσα. Ο Μπέκαμ με καπελάκια trucker και γυαλιά-μάσκα. Ο Κακά με polo shirts και loafers. Σήμερα αυτά μοιάζουν cult. Αυτό είναι και το μυστικό: τότε, η μόδα των αθλητών δεν ήταν ομογενοποιημένη. Κάθε παίκτης είχε δικό του χαρακτήρα. Η αυθεντικότητα αυτή είναι που μαγνητίζει τους Gen Zers, κουρασμένους από τα φίλτρα και τα sponsored posts.
Από το feed στον δρόμο
Μετά το viral βίντεο, η εικόνα μεταφέρθηκε στον «έξω» κόσμο. Νέοι άντρες κυκλοφορούν με vintage ποδοσφαιρικές φανέλες χωμένες σε παντελόνια με πιέτες. Άλλοι με μακρυμάνικα polos και φαρδιούς γιακάδες, styled όπως οι θρύλοι της Serie A.
Οι ποδοσφαιριστές των ’90s έκαναν, χωρίς να το ξέρουν, το πιο vintage πράγμα: επέστρεψαν στην εποχή του TikTok, μπήκαν σε μια πλήρως ψηφιακή γενιά, και κατάφεραν να βγουν στον δρόμο, αναλογικοί και αληθινοί.