Πώς η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλάζει Amazon, Apple, Google και Facebook

Και ναι, οι αλλαγές είναι πολύ μεγαλύτερες από το ενιαίο καλώδιο φόρτισης.

Η επίσημη υιοθέτηση δύο πολύ σημαντικών νομοθετικών πρωτοβουλιών από Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να φέρει ραγδαίες αλλαγές στη λειτουργία και στην παροχή υπηρεσιών από τους τεχνολογικούς κολοσσούς, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο. Το Digital Services Act (DSA) και το Digital Markets Act (DMA) βασίστηκαν σε δύο προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2020 και δίνει μεγάλο αβαντάζ στους third-party developers ενώ ταυτόχρονα βάζει φρένο στον προστατευτισμό των μεγάλων εταιρειών που κρατούν κλειδωμένες τις συσκευές τους. Την ίδια ώρα δίνει μεγαλύτερη προστασία στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών με μεγαλύτερα πρόστιμα για τις εταιρείες που κρατούν και χρησιμοποιούν με παράνομο τρόπο προσωπικά δεδομένα.

Ο μεγάλος στόχος των αλλαγών αυτών είναι η προστασία μας ως καταναλωτές από την μονοπωλιακή και ολιγοπωλιακή πρακτική των μεγάλων εταιρειών. Έτσι προμηνύεται το τέλος των λίγων μεγάλων app stores με άνοιγμα της αγοράς. Υπηρεσίες, apps και άλλα υλικά και άυλα προϊόντα θα είναι πολύ πιο εύκολα προσβάσιμα χωρίς το «καπέλο» των τεχνολογικών μονοπωλείων. 

 

 

Το άνοιγμα της αγοράς είναι λογικό να δημιουργήσει έναν αντίλογο σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων. Ο ασφυκτικός έλεγχος των εταιρειών μπορεί να ήταν καταχρηστικός με οικονομικά δεδομένα, αλλά τουλάχιστον έδινε έναν κάποιον έλεγχο. Στον αντίποδα, η ΕΕ θα θεσμοθετήσει πιστοποιημένους «κυνηγούς κεφαλών» οι οποίοι θα φλαγγάρουν το κακόβουλο περιεχόμενο. Στόχος τους δεν θα είναι μόνο οι ύποπτες εφαρμογές, αλλά και οι χρήστες που αφήνουν υβριστικά ή παραπλανητικά σχόλια στα social media και θα αναλαμβάνουν την ψηφιακή σκούπα. Εδώ θα χρειαστεί η συνεργασία των πλατφορμών για την καταπολέμηση των fake news και κυρίως του λόγου μίσους που προκαλεί βία, χειραγώγηση εκλογών, αποπλάνηση ανηλίκων κλπ. 

Σε ό,τι αφορά τα app stores οι developers όχι μόνο θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τις επίσημες πλατφόρμες, αλλά θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα πληρωμών παρακάμπτοντας την Apple ή την Google. Αυτό από μόνο του δεν είναι τόσο μεγάλο πλήγμα για τις μεγάλες εταιρείες, όσο το ότι χάνουν τα δικαιώματα από τις μεταπωλήσεις των δεδομένων των καταναλωτών.

 

 

Με δεδομένο το μέγεθος της ευρωπαϊκής αγοράς, και το πόσο αλληλένδετη είναι είναι με τις υπόλοιπες αγορές, είναι κάτι που αναμένεται να επηρεάσει την παγκόσμια αγορά τεχνολογίας και αυτό που μένει να φανεί, είναι το πόσο γρήγορα θα προσαρμοστούν ή θα αντιδράσουν εταιρείες όπως η Apple. Ήδη για παράδειγμα η Apple έχει δηλώσει για συγκεκριμένη περίπτωση ενός dating app στην Ολλανδία όπου προτίθεται να πληρώσει τα πρόστιμα που της αναλογούν, παρά να συμμορφωθεί με τα εναλλακτικά συστήματα πληρωμών. 

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι στα «νάζια» της Apple πολύ σύντομα θα προστεθούν και από άλλες εταιρείες με μοναδικό σκοπό μια καλύτερη διαπραγμάτευση των όρων της παράδοσής τους και ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις. Από την άλλη η ΕΕ δεν έχει έτοιμο τον μηχανισμό της αστυνόμευσης για όσα προτίθεται να κάνει και γι’αυτό η εφαρμογή τους έχει αναγγελθεί για κάποια στιγμή μέσα στο 2023 και όχι με άμεση εφαρμογή. 



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved