Πώς το ουίσκι καταφέρνει και αντιστέκεται στον πληθωρισμό

Όλα γύρω μας ακριβαίνουν. Όλα; Όχι, ένα μικρό γαλατικό χωριό αντιστέκεται στον πληθωρισμό και έχουμε από κάπου να πιαστούμε.

Βλέποντας τον πληθωρισμό να έχει σκαρφαλώσει σε διψήφια ποσοστά, τρόμος και πανικός ξυπνάει από τις μνήμες περασμένων ετών, τότε που δεν ξέραμε με τι τιμές θα ξημερώσει σε καύσιμα, τρόφιμα και άλλα βασικά είδη ανάγκης. Ευτυχώς υπάρχει και κάτι που μοιάζει να μην επηρεάζεται από ένα κόσμο που καταρρέει γύρω του, το ουίσκι.

Η αλήθεια είναι ότι το ουίσκι έχει αποδειχθεί αλεξίσφαιρο σε κάθε πιθανή κρίση που έχει περάσει. Από την Ποτοαπαγόρευση μέχρι την πρόσφατη οικονομική κρίση και την ακόμα πιο πρόσφατη πανδημία, το ουίσκι παρά τα όποια σκαμπανεβάσματα καταφέρνει και διατηρεί το στάτους του ως βασιλιάς των ποτών με μια καλή παρουσία στην αγορά. Τώρα φαίνεται ότι μπορεί να κοιτάξει στα μάτια ακόμα και τα τον μεγαλύτερο των οικονομικών κινδύνων, τον πληθωρισμό που τρώει λίγο-λίγο μισθούς και αγαθά σαν σαράκι.

 

 

Αναλύοντας μια έρευνα της GlobalData με μια λίστα 7.000 προϊόντων τα οποία πωλούνται σε 40 χώρες, φαίνεται ότι το ουίσκι έχει δει μια αύξηση στην τιμή του σε παγκόσμιο επίπεδο από το 2019, όμως αν συνυπολογίσουμε τον πληθωρισμό, η τιμή του έχει πέσει σημαντικά. Η μείωση δεν έχει το ίδιο ποσοστό σε όλες τις χώρες, για παράδειγμα στην Εσθονία η μείωση είναι της τάξης του 22% σε βάθος τριών χρόνων, ενώ στις ΗΠΑ μόνο 1,5%. Το εντυπωσιακό είναι ότι σε μόνο τρεις χώρες το ουίσκι είδε άνοδο της τιμής του, στη Γαλλία, την Κολομβία και την Ιρλανδία. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ειδικά, το ουίσκι είναι κατά μέσο όρο 10,2% φτηνότερο σε σχέση με το 2019.

Στην έρευνα αναλύονται ακόμα και τα διάφορα μεγέθη μπουκαλιών, με τα οικογενειακά του ενός λίτρου να μην είναι μόνο πιο πρακτικά, αλλά και με μεγαλύτερη μείωση που φτάνει στο 16%, ενώ τα κλασικά των 750% είχαν μείωση 5%.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον συμπέρασμα που βγαίνει από την έρευνα είναι ότι μόνο τρεις μπράντες εμφάνισαν κάποιου είδους αύξηση τιμών, κάτι που δείχνει το συμπαγές της πτωτικής τάσης τιμών στο ουίσκι, ανεξάρτητα από την ετικέτα. Οι μάρκες που αύξησαν τις τιμές τους ήταν οι Macallan, Wild Turkey και Ardbeg και ειδικά για το Macallan και το Ardbeg, η αύξηση συνδέεται με νέες premium ετικέτες. 

 

 

Οι αναλυτές της αγοράς και οι φίλοι του ουίσκι δεν έχουν μια κοινή γραμμή ως προς την εξήγηση του φαινομένου. Σίγουρα η αύξηση της παραγωγής των τελευταίων ετών έχει καταφέρει να ανταποκριθεί καλύτερα στη ζήτηση που υπάρχει και σε συνδυασμό με τις καλύτερες εμπορικές συμφωνίες που έχουν κάνει πιο εύκολη την εισαγωγή κι εξαγωγή ουίσκι σε ολόκληρο τον κόσμο, κάνοντας το ευγενές ποτό λίγο πιο προσιτό στο ευρύ κοινό. 

Όποια κι αν είναι η αιτία, αυτό που καταλαβαίνουν όλοι είναι ότι το ουίσκι θα αποδειχτεί για ακόμα μια φορά σκληρό καρύδι και θα συνεχίσει να μας κάνει συντροφιά, ακόμα κι αν το τελευταίο ποτήρι στο χέρι μας βρει να παρακολουθούμε το τέλος του κόσμου. 



9 SHARES