Τα πιο πολύτιμα ποτά στον κόσμο είναι και εντελώς άγνωστα

Αν νόμιζες πως η πιο πολύτιμη ετικέτα ανήκει σε κάποιο ακριβοθώρητο ουίσκι, ίσως πρέπει να ρίξεις μια αγορά στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά της Κίνας.

Στη σχετική λίστα που δημοσίευσε το Brand Finance για τις 50 πιο εύρωστες επιχειρήσεις ποτών, στις πέντε πρώτες θέσεις έχουν στρογγυλοκαθίσει ισάριθμες κινεζικές εταιρίες. Αυτές είναι οι εντελώς άγνωστες στο δυτικό κοινό  Moutai, Wuliangye, Yanghe, Luzhou Laojiao και  Gujing Gong Jiu. Ο λόγος που δεν τις γνωρίζουμε καθόλου δεν οφείλεται μόνο στην καταγωγή τους, αλλά κυρίως στο γεγονός που τις θέλει να μην παρασκευάζουν ουίσκι ή κάποιο άλλο που να γνωρίζουμε και να πίνουμε στη Δύση.

 

 

Το ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αλκοολούχων ποτών δεν είναι κάποια είδηση που προκαλεί έκπληξη, όμως οι γαστρονομικές της συνήθειες είναι. Παρά την αγάπη της ανερχόμενης τάξης των ευκατάστατων Κινέζων που καταναλώνει με μανία ο,τιδήποτε δυτικό, όταν έρχεται η σειρά του ποτού επιμένουν κινεζικά. Και οι 5 εταιρίες που κατέλαβαν την κορυφή ειδικεύονται στο baiju. Πρόκειται για ένα διαυγές ποτό με περιεκτικότητα σε αλκοόλ που κυμαίνεται μεταξύ 35% και 60%. Είναι το προϊόν απόσταξης από ζαχαρόχορτο, αλλά έχει μεγάλες διαφοροποιήσεις από περιοχή σε περιοχή, ενώ φτιάχνεται ακόμα και από ρύζι. 

 

 

Αν θέλαμε να του βρούμε κάποιο ποτό που να του μοιάζει, θα λέγαμε πως είναι σαν το κορεατικό soju, αλλά με περισσότερο αλκοόλ. Οι μεγάλες διαφοροποιήσεις ανάλογα με την περιοχή, τις πρώτες ύλες και το είδος της ζύμωσης, καθιστούν το baiju περισσότερο μια οικογένεια ποτών παρά ένα ποτό από μόνο του. Σε περίπτωση που νομίζετε ότι παρά την πρωτιά του baiju, οι Κινέζοι θα το εγκαταλείψουν σύντομα για τα κάλλη των single malts, μάλλον έχετε άδικο.

 

 

Σύμφωνα με την έκθεση του Brand Finance, η Moutai, το brand που κατέκτησε την κορυφή αύξησε την αξία της κατά 6 δις δολάρια εν μέσω πανδημίας. Η Wuliangye που κατέλαβε την 2η θέση και βρίσκεται 20 δις πιο πίσω. Για να καταλάβετε καλύτερα τη διαφορά μεγεθών, το Jack Daniels κατέλαβε την 6η θέση της λίστας. Είναι το μοναδικό ουίσκι και το μοναδικό αμερικάνικο brand της δεκάδας. Παρόλα αυτά αξίζει μόλις το 1/15 της αξίας του Moutai.

 

 

Τέσσερα στα πέντε κινεζικά brand είδαν την αξία τους να αυξάνεται και ταυτόχρονα όλα τα μη κινεζικά της δεκάδας κατέγραψαν απώλειες. Εκτός του Jack Daniels, το μοναδικό αμερικάνικο brand που κατάφερε να μπει στην 50άδα είναι το Bulleit και αυτό δείχνει πολλά για το λαμπρό μέλλον της κινεζικής ποτοποιίας. Μήπως πλησιάζει η ώρα που θα δώσουμε κι εμείς μια ευκαιρία το baiju;