Τα πιο παρεξηγημένα ανδρικά παπούτσια παίρνουν πίσω το αίμα τους.
Η αλήθεια είναι πως στην αρχή κι εγώ τα μισούσα. Τα έβλεπα κι άλλαζα δρόμο. Τώρα όμως που μεγαλώνω και βλέπω τα πράγματα λίγο διαφορετικά, αυτά τα παπούτσια κάπως μου αρέσουν.
PHOTO GALLERY
Photo 1/3
Οι ναυτικοί φορούσαν συνήθως εσπαντρίγιες. Το σκοινί στην σόλα τους εξασφάλιζε μεν ότι δεν θα γλιστρούσαν όταν το κατάστρωμα βρεχόταν, αλλά… τις έκανε αρκετά γλιστερές όταν το κατάστρωμα ήταν στεγνό. Και το στυλ τους δεν τού ταίριαζε. Ήταν πολύ πιο αθλητικός τύπος. Άρχισε λοιπόν να πειραματίζεται με τα sneakers του. Δοκίμασε όλων των ειδών τις σόλες που υπήρχαν εκείνα τα χρόνια, αλλά τίποτε δεν έκανε την διαφορά που ήθελε. Μια μέρα παρατήρησε ότι ο σκύλος του, ένα κόκερ σπάνιελ, που το φώναζε “Πρίγκηπα” δεν γλιστρούσε ποτέ στο βρεγμένο κατάστρωμα. Παρατήρησε τις πατούσες του.
Photo 2/3
Είχαν μικρές ραβδώσεις προς διάφορες διευθύνσεις. Σχεδίασε ένα πιο γεωμετρικό, αλλά παρόμοιο herringbone σχήμα (ψαροκόκκαλο που λέμε στην Ελλάδα) και το “πάτησε” σε μια καουτσουκένια σόλα. Πούλησε την πατέντα του στην Converse και το 1935 γεννήθηκε το boat shoe (ή τουλάχιστον η σόλα του).
Photo 3/3
Το επόμενο βήμα του Σπέρι ήταν να πείσει τον κόσμο ότι τα δικά του παπούτσια ήταν τα καλύτερα γι’ αυτήν την δουλειά. Έγραψε 100 επιστολές στο χέρι και τις έστειλε σε κάθε ένα από τα μέλη ενός από τα πιο περίβλεπτα gentlemen’s clubs της Αμερικής, το Cruising Club of America. Όταν ο κύριος Βάντερμπιλτ (της γνωστής οικογενείας) ζήτησε μπόλικα ζευγάρια για όλο το πλήρωμα του yacht του, οι πρώτες γραμμές της ιστορίας του υποδήματος είχαν γραφτεί.
Το όνομά του (boat shoe ή deck shoe ή ιστιοπλοϊκό παπούτσιείναι οι τρεις όροι με τους οποίους ευδοκιμεί στην Ελλάδα) υποδηλώνει ότι για κάτι καλοκαιρινό. Ένα παπούτσι που έχει φτιαχτεί για να φοριέται στο κατάστρωμα ενός ιστιοπλοϊκού ή ενός yacht, λογικά βγαίνει από την παπουτσοθήκη όταν αρχίζουν οι βόλτες στην θάλασσα και συνήθως αυτό δεν συμβαίνει πριν τον Ιούνιο.
Έβλεπα τους ανθρώπους να τα φοράνε παντού κι αναρωτιόμουν γιατί το έκαναν αυτό στους εαυτούς τους. Δεν μου άρεσαν καθόλου παλιά. Τώρα όμως έχω αλλάξει άποψη. Είναι ένα λίαν ανδρικό παπούτσι και μάλιστα πολύ άνετο.
Αλλά…για ποια yachts και για ποια ιστιοπλοϊκά μιλάμε; Εμείς με το ζόρι έχουμε αυτοκίνητο έτσι;
Κατά δεύτερον, τι σημασία έχει για ποιον λόγο σχεδιάστηκε ένα παπούτσι; Από την στιγμή που η μόδα το έκανε κτήμα της και το καθιέρωσε ως ένα από τα βασικά αξεσουάρ του ανδρικού στυλ, η δουλειά του είναι πια άλλη από αυτήν που λέει το όνομά του.
Η ιστορία του παπουτσιού αυτού είναι πραγματικά πλούσια κι έχει ενδιαφέρον. Δες εδώ γιατί το λέμε αυτό και ποια είναι τα boat shoes που πρέπει να έχεις:
PHOTO GALLERY
Photo 1/3
Το boat shoe είναι καλοκαιρινό παπούτσι –σύμφωνοι- αλλά για το καλοκαίρι αυτών που έχουν γράψει τους κανόνες της μόδας, των Άγγλων και των Νεοϋορκέζων. Για εμάς εδώ είναι εαρινό. Είναι ένα από τα βασικότερα αξεσουάρ της άνοιξης, βασικά, και το καλοκαίρι σε πολλές περιπτώσεις δεν αντέχεται –κι ας έχεις να πας βόλτα με το σκάφος. Το σανδάλι και η flip-flop σαγιονάρα το αντικαθιστούν επάξια, όταν φοριούνται σωστά.
Photo 2/3
Η ιστορία του boat shoe ξεκινάει κάπου στις αρχές της δεκαετίας του ’30 και πιο πολύ έχει να κάνει με τα υλικά που χρησιμοποιούσαν στα καταστρώματα παρά με τη μόδα. Ο Πωλ Σπέρι, κάποτε εργαζόμενος στην Abercrombie & Fitch είχε αγοράσει μια μικρή, μεταχειρισμένη σκούνα και με του που την καλλώπισε λίγο, άνοιξε πανιά και βγήκε στο πέλαγος. Με το που βράχηκε το κατάστρωμα, έγινε τόσο γλιστερό όσο μια λίμνη όταν παγώνει.
Photo 3/3
Τα αθλητικά παπούτσια που φορούσε εξασφάλισαν στο (εσπευσμένο) ταξίδι της επιστροφής τον χαρακτήρα του “εφιάλτη”. Όταν γύρισε πίσω στο λιμάνι, πέρασε μια στρώση σμυριδόπετρα το κατάστρωμα. Και ξαναβγήκε στο πέλαγος. Δεν γλιστρούσε πια, αλλά η επιφάνειά του είχε γίνει σαν γυαλόχαρτο. Μπορούσε να έρχεται σε επαφή μαζί της μόνο με τα sneakers του. Αν την ακουμπούσε με οποιοδήποτε άλλο σημείο του σώματός του, ανταμειβόταν αμέσως με ένα τσουχτερό γδάρσιμο.