To κόλπο των πιλότων της F1 για το jetlag έχει κι άλλες εφαρμογές

Η διατάραξη του κύκλου του ύπνου δεν ταλαιπωρεί μόνο όσους κάνουν υπερατλαντικά ταξίδια.

Το πώς τα καταφέρνουν με αυτό το εξοντωτικό πρόγραμμα, εξηγείται με ένα πρόσφατο άρθρο στους ΝΥΤ στο οποίο δίνει τα φώτα του ο Rupert Manwaring, ο φυσικοθεραπευτής του οδηγού της Ferrari, Carlos Sainz. Ανάμεσα στις συμβουλές που δίνει είναι να κοιμούνται όπου βρίσκουν, πχ στο αεροπλάνο ακόμα κι αν δεν είναι ώρα για ύπνο. Όσο περισσότερο κοιμάται κανείς πριν την διαταραχή του κύκλου του ύπνου, τόσο πιο φορτισμένες είναι μπαταρίες ενόψει λιγότερου ύπνου. 

 

 

Μια ακόμα συμβουλή είναι να βάζουν τα ρολόγια τους στην ώρα του προορισμού από τη στιγμή που επιβιβάζονται στο αεροπλάνο για να έχει ο οργανισμός περισσότερη ώρα μπροστά του για να συνηθίσει τα νέα ωράρια. Επειδή ο οργανισμός συνηθίζει καλύτερα το σκοτάδι παρά το φως όταν χαλάει ο κύκλος του, προτείνεται ο περιορισμός της έκθεσης στον ήλιο όσο περισσότερο γίνεται. Αποφυγή επίσης προτείνεται και στην κατανάλωση καφεΐνης γιατί επεμβαίνει κι αυτή με τη σειρά της στον κύκλο του ύπνου. 

Τέλος ο φυσικοθεραπευτής του Carlos Sainz υπογραμμίζει την αναγκαιότητα της φυσικής κατάστασης και της άσκησης. Μπορεί να μην έχουμε όλοι τη δυνατότητα να παίζουμε golf στον ελεύθερό μας χρόνο όπως ο πιλότος της Ferrari, ομως η αερόβια άσκηση είναι εφικτή για όλους και αναγκαία. Η λογική είναι πολύ απλή, σε όσο καλύτερη φυσική κατάσταση είμαστε, τόσο πιο εύκολα και γρήγορα προσαρμόζεται ο οργανισμός. 

 

 

Τώρα πάμε σε εμάς τους κοινούς θνητούς. Μπορεί να μην ταξιδεύουμε μεταξύ ηπείρων κάθε τρεις και λίγο, αλλά όλοι έχουμε ζήσει ένα μικρό jetlag μετά από μια επική έξοδο μέχρι το πρωί, μια έξοδος που πολλές φορές έχει και hangover. H φυσική κατάσταση είναι το Α και το Ω στη γρήγορη επαναφορά, αλλά και η διαχείριση του ύπνου. Μετά από μια επική έξοδο συστήνεται ο ύπνος με κλειστά παντζούρια και ξύπνημα 4-5 ώρες πριν από την συνηθισμένη ώρα που πέφτουμε για ύπνο. Στη συνέχεια ο ύπνος θα ακολουθήσει θα είναι όσο πιο κοντά στον νορμάλ ύπνο που προηγείται μιας εργάσιμης μέρας. Αν δουλεύει για κάποιον που πιλότο της F1, τότε θα δουλέψει και για έναν υπάλληλο γραφείου.