Πως θα προετοιμαστείς για τρέξιμο στο κρύο
16 SHARES

Οι χαμηλές θερμοκρασίες κάνουν πιο ελκυστικό από ποτέ τον κωδικό 6.

Όταν πέφτει ο υδράργυρος, όσοι τρέχουν χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτούς που περιμένουν να ξαναζεστάνει ο καιρός για να τρέξουν και σε αυτούς που θεωρούν ιδανικές τις συνθήκες γιατί πιστεύουν ότι οι χαμηλές θερμοκρασίες είναι αυτό που χρειάζονται για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Η αλήθεια ως συνήθως βρίσκεται κάπου στη μέση. Το κρύο δεν βελτιώνει μαγικά τις επιδόσεις σου, όσο κι αν έχεις αυτή την ψευδαίσθηση, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κάτσεις μέσα. Με την κατάλληλη προετοιμασία μπορείς να βγεις και να τρέξεις ακόμα και όταν οι θερμοκρασίες πέσουν και κάτω από το 0°. 

Αν το ζέσταμα είναι το Α και Ω κάθε σωστού τρεξίματος υπό φυσιολογικές θερμοκρασίες δεν μπορείς να φανταστείς πόσο πιο σημαντικό είναι όταν κάνει κρύο. Η απότομη έκθεση στο εξωτερικό περιβάλλον κάνει το μυϊκό μας σύστημα να συσφίγγεται ενστικτωδώς. Χωρίς ένα καλό ζέσταμα για να χαλαρώσουν, αυξάνεις τον κίνδυνο τραυματισμού.

Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε να σου θυμίσουμε τη μαμά σου που σου έλεγε να ντυθείς ζεστά πριν βγεις στο κρύο και θα σου πούμε ότι πρέπει να ντυθείς σωστά. Η διάρκεια της άσκησής σου παίζει καθοριστικό ρόλο στο πως θα ντυθείς και γιάυτό πρέπει να το οργανώσεις καλά. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ντυθείς πολύ βαριά με φούτερ, μπουφάν κλπ. Με το που ζεσταθείς θα προκαλέσεις μεγάλη εφίδρωση και οι χαμηλές θερμοκρασίες θα παγώσουν τον ιδρώτα πάνω σου. Τα t-shirt που απορροφούν τον ιδρώτα είναι ίσως πιο χρήσιμα κι από το καλοκαίρι, όπως επίσης και ένα λεπτό μπουφάν που θα μπορεί να διπλωθεί και να αποθηκευτεί όταν ζεσταθείς και θες να το βγάλεις.

Η Νο1 συμβουλή-κανόνας για τους στρατιώτες που εκτίθενται σε χαμηλές θερμοκρασίες είναι «κρατήστε πάντα τα πόδια σας στεγνα», ένα δόγμα που πρέπει να τηρείται ευλαβικά και από όσους τρέχουν στο κρύο. Μπορεί να μην αντιμετωπίζεις τον ίδιο κίνδυνο όμως σε καμία περίπτωση δεν θες να βρέξεις τα πόδια σου με κρύο νερό ή να ιδρώσουν. Αδιάβροχα παπούτσια, που αναπνέουν, και ένα ζευγάρι καλές κάλτσες είναι αυτό έχεις ανάγκη, ίσως κι ένα δεύτερο ζευγάρι κάλτσες στο τσαντάκι.

Το πως θα προφυλάξεις το κεφάλι σου είναι ένα μεγάλο debate. Ως το πιο εκτεθειμένο μέρος του σώματός σου στη φύση, είναι και το σημείο από το οποίο χάνεται και το μεγαλύτερο μέρος της θερμότητας. Ο διχασμός οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο «θωρακίζεις» το κεφάλι σου. Τα σκουφιά που μπορει να ταιριάζουν περισσότερο με την εποχή ή να είναι απολύτως κατάλληλα και απαραίτητα για έναν απλό περίπατο στο κρύο, δεν είναι πάντα η καλύτερη επιλογή για άσκηση. Όπως και με τα υπόλοιπα μέρη του σώματος πρέπει πάση θυσία να αποφευχθεί η εκτεταμένη εφίδρωση και ένας μάλλινος σκούφος θα κάνει αυτό ακριβώς. Αν δεν έχεις κάποιο ελαφρύ σκουφί από ύφασμα που επιτρέπει την αποβολή του ιδρώτα και αφήνει το κεφάλι σου να αναπνέει δεν είναι ανάγκη να επενδύσεις σε κάτι τέτοιο αν δεν το χρησιμοποιήσεις πολύ, ένα καλοκαιρινό καπέλο μπορεί να κάνει και αυτό τη δουλειά.

Το ότι κάνει κρύο δεν σημαίνει ότι δεν έχεις ανάγκη από υγρά. Ίσα-ίσα η ψευδαίσθηση που σου δημιουργεί η ατμόσφαιρα σε κάνει να ξεχνάς την ανάγκη για αναπλήρωση υγρών και καταλήγεις να έχεις μεγαλύτερη ανάγκη τελικά. Στις χαμηλές θερμοκρασίες προτίμησε κάτι ζεστό για να βοηθήσεις τον οργανισμό σου να κρατήσει τη θερμοκρασία του. Μία κούπα ζεστού καφέ ή τσάι τη χρειάζεται περισσότερο από το παγωμένο νερό.

Το πόσο έχεις ιδρώσει θα το καταλάβεις μόνο όταν κάνεις κάποια παύση ή σταματήσεις το τρέξιμο. Γι’αυτό καλό θα ήταν, όπως έχεις και ένα δεύτερο ζευγάρι κάλτσες, να έχεις και ένα δεύτερο t-shirt για την επιστροφή στο σπίτι. Με το που ρίξεις τον ρυθμό σου, ο ιδρώτας θα παγώσει και θα ρίξει τη θερμοκρασία του σώματός σου αυξάνοντας τον κίνδυνο κρυολογήματος. Δεν είναι τίποτα, ούτε που θα το καταλάβεις πότε θα μπει η άνοιξη για να επιστρέψεις στους φυσιολογικούς ρυθμούς άσκησης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα πρέπει να κάτσεις μέσα, καλή προετοιμασία και καλές βόλτες.



16 SHARES