Pieces of Her: Το σπάνιο φαινόμενο μιας σειράς με σεναριακές ανατροπές που βγάζουν νόημα

Μπορεί να οφείλεται στο ότι βασίζεται σε βιβλίο σε συνδυασμό με την πολύ δυνατή ερμηνεία της Toni Collette, όμως σίγουρα είναι μια σειρά που δεν σου αφήνει στο τέλος την αίσθηση του χαμένου χρόνου.

Στο επεισόδιο “You’re Green Lit” του South Park η παρέα έχει μια ιδέα που θα μπορούσε να πουληθεί σαν παραγωγή στο Netflix. Το ραντεβού με τον τύπο που θα ενέκρινε το σενάριο αποδεικνύεται εξαιρετικά σύντομο και η όλη προσπάθεια που κατέβαλαν προετοιμάζοντας την παρουσίασή τους, ήταν μάλλον χάσιμο χρόνου, το Netflix είναι πρόθυμο να αγοράσει οποιαδήποτε ιδέα, όσο κακή κι αν είναι, ακόμα κι αν δεν είναι καν ιδέα, ακόμα κι αν το σενάριο είναι πιο ανύπαρκτο κι από το πέναλτι του Παπουτσέλη. 

Επειδή η ζωή μιμείται την τέχνη, το Netflix όντως αγοράζει οποιαδήποτε ιδέα για παραγωγή και οι αναρίθμητες σειρές που έχουμε όλοι στη λίστα “Continue Watching” επειδή απηυδήσαμε, βαρεθήκαμε, κοιμηθήκαμε ακόμα και με δύο καφέδες κι ένα ενεργειακό ποτό, είναι ακλόνητες μαρτυρίες του φαινομένου. Για τον γράφοντα το ποτήρι που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν το Clickbait. Στην προσπάθεια του σεναριογράφου, αν ποτέ υπήρξε κάποιος τέτοιος και δεν έκαναν οι ηθοποιοί ότι τους κατέβαινε στο κεφάλι, γίναμε μάρτυρες της πιο ηλίθιας ανατροπής στην ιστορία των ανατροπών και δεν θα γίνει καμία άλλη ποδοσφαιρική παρομοίωση εδώ. 

 

 

Το Pieces of Her σπάει την παράδοση του Netflix που θέλει τις σειρές με πλοκή ανατροπών να μην βγάζουν κανέναν απολύτως νόημα και ταυτόχρονα να επιχειρεί μια δειλή βουτιά σε μια ιστορική περίοδο που η Αμερική προσπαθεί να ξεχάσει. 

Τα προγράμματα προστασίας μαρτύρων είναι από μόνα τους ενδιαφέροντα από φιλοσοφικής πλευράς. Πόσο ελεύθερος είναι κάποιος που είναι υποχρεωμένος να ζει μέσα σε μια ψεύτικη ταυτότητα, να ξεχνάει για πάντα αγαπημένα του πρόσωπα, να υποχρεώνει άλλα αγαπημένα του πρόσωπα να ζουν στο ψέμα βουτηγμένα στην άγνοια και φυσικά με το άγχος της αποκάλυψης της ταυτότητας να κυριεύει κάθε στιγμή της ζωής τους.

Ο θεατής αρχίζει και μαθαίνει σιγά-σιγά την ιστορία της Laura Oliver, μπαίνοντας πρακτικά στη θέση της κόρης της Andy την οποία υποδύεται η Bella Heathcote. Το ότι ο θεατής γίνεται «συνοδηγός» της συμπρωταγωνίστριας της σειράς μετριάζει την όποια δυσφορία και ανυπομονησία προκύπτει σε αυτού του είδους τις σειρές, οι οποίες πολλές φορές κάνουν κοιλιά και εφευρίσκουν ανατροπές για την ανατροπή, μόνο και μόνο για να γίνει το σενάριο μιας ταινίας, σενάριο σειράς. 

 

 

Στο ιστορικό παρασκήνιο της σειράς, και στην καρδιά της απόφασης που έκρινε επιτακτική την ένταξη στο πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων υπάρχει μια υπόθεση ακροαριστερής τρομοκρατίας που παραπέμπει στη δράση της οργάνωσης Weather Underground και άλλων συγκοινωνούντων δοχείων. Η εποχή αυτή που γεννήθηκε από τα υπολείμματα του 1968 δεν έγινε ποτέ αντικείμενο σοβαρής μελέτης τόσο στον δημόσιο λόγο, οσο και από την ποπ κουλτούρα. Η υπόθεση του Unabomber ή της Charles Manson Family, ήταν πιο κοντά στα δεδομένα της κατανάλωσης πληροφορίας με όρους θεάματος από την αμερικανική κοινωνία που πάντα αντιμετώπιζε με μια κάποια δυσπεψία τις υποθέσεις πολιτικής βίας, ανεξάρτητα από το αν αυτή είχε ακροαριστερή ή ακροδεξιά ρίζα.

Ωστόσο το Pieces of Her δεν μπαίνει στον πυρήνα της εποχής που γέννησε αυτό το είδος τρομοκρατίας, αλλά ενημερώνει τον θεατή ότι ήταν μια εποχή που σημάδεψε το τα τελευταία χρόνια του Ψυχρού Πολέμου και δίνει ένα μικρό κίνητρο περιέργειας για τον θεατή και να ψάξει το πόσο αληθοφανές είναι το σενάριο της οργάνωσης The Army of the Changing World. Έννοιες όπως το Σύνδρομο της Στοκχόλμης πηγάζουν από τέτοια περιστατικά και μπορεί η επιδερμική ανάγνωση μιας σειράς στο Netflix να μην είναι πολύ διαφωτιστική, όμως δεν χρειάζεται κιόλας.

 

 

Το μεγάλο στοίχημα που έχει κερδίσει το Pieces of Her είναι ότι σε κρατάει γατζωμένο στη δράση και την πλοκή και δεν σε αφήνει να πατήσεις το pause και να ψάξεις στη Wikipedia. Αυτό θα το κάνεις μόνο μετά το τέλος της σειράς και αν πρέπει ντε και καλά να βρούμε μια μικρή σεναριακή κοιλιά, τότε αυτή είναι προς το τέλος όταν ο θεατής έχει καταλάβει τι γίνεται και μεταξύ προτελευταίου και τελευταίου επεισοδίου ίσως υπάρχει μια ανάγκη επιτάχυνσης. 

Τα στοιχεία σύγχρονου πολιτικού θρίλερ μπορεί να μην πιάνουν τα ζωηρά χαρακτηριστικά που συναντάμε σε αντίστοιχες βρετανικές απόπειρες, ωστόσο η γέφυρα μεταξύ εκείνης της ταραχώδους εποχής και το σήμερα στην πολιτική των ΗΠΑ είναι πραγματική και υπονόησή της μέσα από το Pieces of Her είναι ένας ακόμα σπόρος περιέργειας που φυτεύεται στο μυαλό του ανήσυχου θεατή. Αλλά ακόμα και ο ήσυχος που το μόνο που ζητάει από σειρά είναι να του κάνει παρέα κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου με κακό καιρό, θα αποζημιωθεί στο έπακρο χωρίς να καταριέται την ώρα και τη στιγμή που αποφάσισε να χάσει τον χρόνο του με το Pieces of Her.