Τα βιβλία του πουλάνε σαν τρελά αλλά η ποιότητα είναι ακόμη ψηλά.

Την πρώτη φορά που διάβασα Murakami πρέπει να ήμουν περίπου είκοσι χρονών. Τότε μου είχε φανεί πολύ πρωτότυπο κι ακόμη και σήμερα τον εκτιμώ για αυτό που έχει καταφέρει σαν συγγραφέας. Ο Murakami κατάφερε να πάρει ένα είδος τέχνης (τη λογοτεχνία) και να την κάνει ένα ποπ φαινόμενο με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο.

 

 

Στην αρχή δεν ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με την ιδέα να διαβάσω άλλον ένα Ιάπωνα συγγραφέα μιας και στο παρελθόν δεν είχα καλές εμπειρίες και κάπως τους βαριόμουν. Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, για πρώτη φορά διάβασα Murakami λόγω της θείας μου, της αδερφής του πατέρα μου. Είναι τρελό έτσι; Κι όμως είναι η αλήθεια.

 

 
 

Ποιος είναι ο Haruki Murakami;

Γεννήθηκε στο Κιότο το 1949 από γονείς καθηγητές Ιαπωνικής λογοτεχνίας και σπούδασε θεατρικές τέχνες στο Πανεπιστήμιο του Τόκυο. Εξέδωσε το πρώτο του μυθιστόρημα το 1979, αποδίδοντας την απόφασή του να γράψει σε μία παράδοξη στιγμή αιφνίδιας έμπνευσης κατά τη διάρκεια ενός αγώνα μπέιζμπολ.

Το πρώτο του μυθιστόρημα Hear the Wind Sing εκδόθηκε το 1979 στα ιαπωνικά, όταν ο ίδιος ήταν 30 ετών. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα Pinball, 1973, το 1983 το Κυνήγι του Αιγοπρόβατου το 1982 (το πρώτο του βιβλίο που μεταφράστηκε στα ελληνικά, το 1993) και το Σκληρή Χώρα των Θαυμάτων και το Τέλος Του Κόσμου το 1985. Ως μεταφραστής έχει ασχοληθεί με την μετάφραση στα ιαπωνικά έργων των F.S. Fitzgerald, Truman Capote, John Irving και Raymond Carver.

 

 
 

Γιατί ο Murakami είναι ένας πολύ σημαντικός συγγραφέας;

Αν και το στυλ του είναι δυτικοποιημένο, στα βιβλία του γράφει για την Ιαπωνία, για τη ζωή στις πόλεις, κυρίως της πρωτεύουσας, το Τόκιο, με λόγο απλό και με χαρακτηριστικό ιδιοσυγκρασιακό χιούμορ. Τις περισσότερες φορές δεν δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει, ενώ το μεταφυσικό στοιχείο είναι πολύ έντονο.

Στην ουσία εμένα γι' αυτό με τράβηξε τόσο πολύ. Γιατί αφήνει τα πράγματα να κυλίσουν στις ιστορίες του όπως θα κυλούσαν στην πραγματική ζωή, χωρίς πολλά δράματα και ανατροπές που βρίσκει κανείς σε πιο κλασικά βιβλία πλοκής. Αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, που ίσως να μην ήταν ο πρώτος που το έβαλε στη λογοτεχνία, αλλά σίγουρα ήταν εκείνος που έκανε ένα τέτοιο ρεαλιστικό στοιχείο έντονο στην ποπ κουλτούρα.

 

 
 

Το ποπ φαινόμενο Murakami

Η εμπορική επιτυχία του συγγραφέα ήρθε το 1987 μετά την κυκλοφορία του μυθιστορήματος Το Νορβηγικό δάσος. Εκεί ήταν που έγινε και το μεγάλο μπαμ στην καριέρα του.

Ο τίτλος του βιβλίου προέρχεται από το κομμάτι των Beatles, Norwegian wood και αποτελεί φόρο τιμής σε μία από τις λατρεμένες μπάντες του συγγραφέα. Η μετάφραση του βιβλίου στα αγγλικά το 2000 έκανε τον συγγραφέα γνωστό στο παγκόσμιο αναγνωστικό κοινό. Το 2010 κυκλοφόρησε η ιαπωνικής παραγωγής κινηματογραφική μεταφορά του Νορβηγικού δάσους, σε σκηνοθεσία του Anh Hung Tran.

Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν κι άλλες παγκόσμιες επιτυχίες: Ο Κάφκα στην Ακτή το 2002, Τις Μικρές Ώρες το 2007, και το επικό τρίτομο IQ84 το 2011. Όσον αφορά το τελευταίο, που αποτελεί το magnum opus του Murakami, η κυκλοφορία του συνοδεύτηκε από διθυραμβικές κριτικές με τον Guardian να χαρακτηρίζει το μυθιστόρημα «παγκόσμιο γεγονός» και «υπεράσπιση της ίδιας της έννοιας του μυθιστορήματος».

 

 

O Murakami εκτός από συγγραφέας είναι και δρομέας...και μάλιστα έχει τρέξει στην Αθήνα!

Πέρα από το γράψιμο, μία από τις αγαπημένες δραστηριότητες του συγγραφέα είναι το τρέξιμο και είναι γνωστή η συχνή παρουσία του σε μαραθώνιους. Άλλωστε, όσοι τον γνωρίζουν περισσότερο ξέρουν πως έχει γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο για το τρέξιμο.

Ωστόσο, ξεχωρίζει η συμμετοχή του σε έναν ιδιότυπο προσωπικό μαραθώνιο, σε μια διαδρομή που επινόησε κατά κάποιο τρόπο ο ίδιος. Το 1983 αποφάσισε να έρθει στην Ελλάδα και να τρέξει ανάποδα τη διαδρομή του Κλασσικού Μαραθωνίου της Αθήνας. Αυτό μόνο ο Murakami θα μπορούσε να το σκεφτεί και να το κάνει.

Αντί να ξεκινήσει από τον Μαραθώνα προς το Καλλιμάρμαρο, ξεκίνησε από το Καλλιμάρμαρο προς τον Μαραθώνα.

Η αιτία πίσω από την απόφασή του ήταν σίγουρα η ιδιορρυθμία του, αλλά και μια έντονη επιθυμία να αποφύγει την κίνηση που θα πετύχαινε φτάνοντας το μεσημέρι στην Αθήνα. Εφόσον όμως έτρεξε μόνος του τη διαδρομή, δεν είχε την τροχαία στη διάθεσή του να κλείσει τους δρόμους. Διάλεξε να ξεκινήσει χαράματα, δεν κατάφερε όμως να γλιτώσει την κίνηση της Λεωφόρου Μαραθώνος. Αυτό έλειπε!

 

 
 

Γιατί ο Murakami δεν έχει κερδίσει ακόμη το Νόμπελ;

Αυτό είναι μία απορία που πολύς κόσμος έχει. Από τη μία πολλοί πιστεύουν πως δεν κάνει τόσο σοβαρή λογοτεχνία. Αλλά τι σημαίνει τελικά “σοβαρή” λογοτεχνία; Η απορία έχει δημιουργηθεί φυσικά γιατί κάθε χρόνο ο Murakami είναι υποψήφιος για το βραβείο αλλά κάθε χρόνο δεν το κερδίζει. Τι να πούμε; Εμείς συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε τα βιβλία του με ή χωρίς Νόμπελ.