associated press Η εποχή των δεινοσαύρων των social media

Τα δύο παλαιότερα εν ζωή μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα, αλλά το μεγαλύτερό τους πρόβλημα μάλλον είναι στο τιμόνι.

Μετά το κύμα των απολύσεων στο Twitter από το νέο αφεντικό, ήρθε η σειρά του Facebook να προχωρήσει σε 11.000 απολύσεις που φτάνουν το 13% του δυναμικού του. Και οι δύο ισχυροί άντρες των μέσων, Musk και Zuckerberg, έχουν αναγορευτεί σε γκουρού των επιχειρηματικών κινήσεων, όχι άδικα. Ο τρόπος που ο Musk ανάγκασε την NASA να κάνει δουλειές μαζί του, αλλά και το πώς άλλαξε για πάντα την αυτοκινητοβιομηχανία, τα λένε όλα. Αντίστοιχα o Zuckerberg κινήθηκε έγκαιρα όπου χρειάστηκε, εξαγοράζοντας τον ανταγωνισμό με το που πήγε να σηκώσει κεφάλι, αν και κάποια στιγμή σταμάτησε να το κάνει.

Και τα δύο αφεντικά έβγαλαν την κλασική ανακοίνωση ότι προχωρούν με πόνο καρδιάς σε αυτές τις απολύσεις για να σώσουν τις εταιρείες που δεν πρόκειται να μακροημερεύσουν με το τρέχον πλάνο. Βέβαια τίποτα δεν υπόσχεται ότι θα το γυρίσουν σε ανθοφορία με τις απολύσεις. Η κρίση που περνούν τα δύο αυτά μεγαθήρια, μοιάζει με την κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας πριν από μερικά χρόνια σε Αμερική και Ευρώπη. Εκείνες οι απολύσεις δεν κατάφεραν να σώσουν την ανεξαρτησία των μεγάλων εταιρειών και η περίφημη «εξυγίανση» απλά επιτάχυνε τις συγχωνεύσεις. 

 

 

Ο Mark Zuckerberg αρνήθηκε να παραδεχτεί ότι επένδυσε πολλά, τόσο σε χρήματα, όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό, στο βαρέλι δίχως πάτο που αποδείχτηκε το Metaverse, αλλά ακόμα και να το παραδεχόταν, το πρόβλημα του ομίλου Meta, είναι ακόμα μεγαλύτερο. Το Facebook έχει πιάσει ταβάνι στους χρήστες, το Instagram είναι πολύ κοντά σε αυτό και η νεολαία γυρνάει την πλάτη στα μέσα αυτά γιατί δεν θέλει να κάθεται με τους θείους. 

Από την άλλη ο Musk είναι φρέσκος στο παιχνίδι, αν και παίζει με τους όρους του παλιού. Ο τρόπος με τον οποίο κινήθηκε στην εξαγορά του Twitter είναι πιο παραδοσιακός, ίσως και ρομαντικός. Τον τελευταίο καιρό το μέσο αυτό ήταν περισσότερο γνωστό σαν το βήμα του Elon Musk μέσα από το οποίο χειραγωγεί μετοχές, δίνει γεωπολιτικές αναλύσεις, ορίζει την τιμή του bitcoin, ανακοινώνει τεχνολογικές καινοτομίες κλπ. 

Η λογική πίσω από μία τέτοια εξαγορά θα ήταν η αξιοποίηση των δεδομένων των χρηστών για προωθητικές ενέργειες, αλλά κάτι τέτοιο έχει πλέον πολλούς περιορισμούς, χώρια το ότι ούτε για τον Zuckerberg που τα έχει έτοιμα δεν του φέρνουν όσα κέρδη θα ήθελε. Οι απολύσεις σίγουρα θα μειώσουν τα λειτουργικά κόστη, αλλά θα τα κάνουν ακόμα πιο αδύναμα απέναντι στον αναδυόμενο ανταγωνισμό. Οι δεινόσαυροι των social media θα κληθούν πολύ σύντομα να διαλέξουν τι θα κάνουν, θα προσαρμοστούν σε ένα δεύτερο ρόλο ή θα αφανιστούν; Δηλαδή θα έχουν τη μοίρα των dot com ή των αυτοκινητοβιομηχανιών;

 

 

Εκτός από τις απολύσεις και την ανάσα ρευστότητας που αυτές θα δώσουν, δεν φαίνεται να ξεμυτίζει κάποιος άλλος άσσος από το μανίκι των αφεντικών τους. Στην καλύτερη περίπτωση θα κρατήσουν δυνάμεις και θα προσπαθήσουν να κρατήσουν τους παλιούς πελάτες τους προσφέροντας μόνο όση καινοτομία αντέχουν να καταναλώσουν, όπως γίνεται με όσους επιμένουν στην υπηρεσία email της yahoo ενώ έχουμε 2022. 

Ίσως αυτή τη σκέψη να κάνει και ο Elon Musk ενώ προσπαθεί να πουλήσει το Twitter σε ένα πιο συντηρητικό κοινό μέσα από τις εξαγγελίες που έχει κάνει. Είναι πιο εύκολο να κρατήσεις τους συντηρητικούς σε ένα μέσο που ξέρουν παρά να φέρεις νέους σε ένα μέσο που δεν τους γοητεύει. Θα έλεγε κανείς ότι κινείται εντελώς αντίστροφα από το τι πιστεύει για την αυτοκίνηση με τον πόλεμο που κάνει στην συντήρηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μια αντίφαση που υπονομεύει όσα κάνει στην Tesla με τον πιο καταστροφικό τρόπο.

Ο Musk αναγκάστηκε να πουλήσει μετοχές της Tesla προκειμένου να σώσει το ναυάγιο του Twitter. Μόνο τις τελευταίες μέρες έδωσε μετοχές αξίας 4 δις και μάλλον θα δώσει κι άλλες. Αυτό από τη μία περιορίζει τον έλεγχο που έχει στην Tesla, αλλά ταυτόχρονα ρίχνει και την αξία της μετοχής. Η πτώση της τιμής δεν προέρχεται μόνο από τις δικές του πωλήσεις, αλλά και από πάρα πολλούς μικρομετόχους που ακόμα τον ακολουθούν σαν χρηματιστηριακό influencer. 

 

 

Συνολικά η Tesla έχει χάσει το 46% της αξίας της μέσα στο 2022 και εδώ δεν κινδυνεύει πλέον μόνο το Twitter με αφανισμό, αλλά και το δέντρο που το χρηματοδοτεί. Πολύ σύντομα ο Musk θα πρέπει να διαλέξει μεταξύ λογικής και συναισθήματος, αν θα κρατήσει υγιή την Tesla ή θα επιμένει στη ρομαντική του διάθεση για το Twitter. Όταν εξαφανίστηκαν οι δεινόσαυροι, εξαφανίστηκαν και ο κόσμος τους. 

Όσο για τον Mark Zuckerberg; H περιχαράκωσή του γύρω από τα κεκτημένα που έχει και η άρνηση της αποτυχίας του στον χώρο της εικονικής πραγματικότητας, μόνο πρόσκαιρα μπορεί να καμουφλαριστεί από τη ρευστότητα που θα προσφέρουν οι απολύσεις. Αυτό γιατί πολύ σύντομα θα φανεί το κενό του έργου των απολυμένων και τότε δεν θα έχει κανέναν να κατηγορήσει εκτός από τον εαυτό του.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved