Επιστήμονες μπορούν να κάνουν reset στον εγκέφαλο μας μετά από χρόνια κραιπάλης

Έχεις κενά μνήμης από επικές βραδιές στα φοιτητικά σου χρόνια; Πολύ σύντομα όλα αυτά θα είναι ένα μεγάλο κενό μνήμης που θα επιδιορθώνει την όποια ζημιά έχει κάνει το αλκοόλ στον εγκέφαλό σου.

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Science Advances ένα εργαλείο που μπορεί δράσει επιδιορθωτικά στο γονιδίωμα, το CRISPR-dCas9, είναι σε θέση να προσφέρει μια θεραπεία στον εγκέφαλό μας που μοιάζει με τη λειτουργία επαναφοράς εργοστασιακών ρυθμίσεων στο κινητό μας. Αυτό σημαίνει ότι έτσι μπορεί να αναστραφεί η χρόνια νευρολογική καταστροφή που έχει προκαλέσει το αλκοόλ από τις ακόλαστες εξόδους του παρελθόντος.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Illinois Chicago ανακάλυψαν σε προηγούμενη έρευνα ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ σε νεαρή ηλικία μπορεί να έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις σε κρίσιμα τμήματα του εγκεφάλου. Ειδικά το κυτταροσκελετικό  γονίδιο, το οποίο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της μνήμης και τη συναισθηματική κατανόηση, επηρεάζεται δραστικά από το αλκοόλ και προκαλείται προδιάθεση για αγχώδεις διαταραχές κατά την ενήλικη ζωή.

Η θεραπεία που προτείνουν είναι ένα είδος επαναπρογραμματισμού της γονιδιακής έκφρασης. Στα πειράματα της έρευνας χορηγήθηκε αλκοόλ σε αρουραίους που βρίσκονταν στην εφηβεία, σε ανθρώπινα χρόνια μεταξύ 10 και 18 ετών. Στη συνέχεια «απενεργοποίησαν» τα απαιτουμενα γονίδια και τα επίπεδα στρες έπεσαν απότομα. Το ίδιο συνέβη και στη σχέση των αρουραίων με το αλκοόλ μιας και παρατηρήθηκε και μείωση της εξάρτησης που είχαν αναπτύξει από αυτό κατά τη διάρκεια του πειράματος.

Η γενετική μηχανική είναι το next big thing για μια σειρά από παθήσεις και ασθένειες που η φαρμακευτική και επεμβατική ιατρική δεν έχουν καταφέρει να δώσουν λύσεις και απαντήσεις. Ειδικά στο νευρολογικό κομμάτι έχουμε σχεδόν συνηθίσει να αποδεχόμαστε τις ασθένειες ως εκφυλιστικές χωρίς θεραπεία και το γονιδιακό editing αναμένεται σε λίγα χρόνια να γίνει mainstream.