Όλοι οι Άνθρωποι του «Νονού»

Μια φαμίλια χρειάζεται δυνατές προσωπικότητες στην κεφαλή, ταυτόχρονα όμως και ικανά «γρανάζια» σε θέσεις κλειδιά.

O Noνός είναι η φαμίλια Corleone, o Don Vito, o Michael, o Santino και ο consigliere, Tom Hagen, παράλληλα όμως είναι και όλοι οι άλλοι που τους περιτριγυρίζουν και στέκονται δίπλα τους πρόθυμοι να κάνουν ό,τι τους ζητήσουν. 

 O Tom Hagen ειδικά είναι μια κατηγορία μόνος του.

 

Δεν χρειάζεται να είναι λαμπεροί, χλιδάτοι, να κάνουν τα πάντα και να συμφέρουν. Είναι όμως εκείνοι που αν είσαι καθημερινός τύπος καταλαβαίνεις απόλυτα γιατί έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη των αφεντικών τους και μόλις τους δεις να πλησιάζουν ξέρεις πως μάλλον κάτι θα συμβεί. Συνήθως όχι καλό. 

 

Al Neri - Όπου τον βλέπεις έπεται φόνος

Από την ώρα που ο Michael έγινε Don Corleone, είναι ο άνθρωπος για τις βρόμικες δουλειές. Ο τύπος που βρίσκεται πάντα σε απόσταση ασφαλείας έτοιμος να δράσει αν πεταχτεί κάποιος θρασύδειλος πάνω στο αφεντικό, κυρίως όμως είναι το κρύο αίμα χωρίς καμία συναίσθηση ή περιορισμό.

Ο  Al Neri έχει αναλάβει όλες τις δύσκολες αποστολές εκτέλεσης, είναι αυτός που στέλνει στο βυθό τον Fredo Corleone, είναι εκείνος που εκτελεί τον Barzini σε δημόσια θέα και προφανώς δεν έχει πρόβλημα να εισχωρήσει στο Βατικανό και να εκτελέσει τον αρχιεπίσκοπο Gilday.

Όλοι τρέμουν τον Al Neri και καλά κάνουν. Η σκηνή που συννενοείται δίχως λόγια παρά μόνο με ένα βλέμμα με τον Michael Corleone, ότι έχει φτάσει η ώρα να δολοφονηθεί ο Fredo προκαλεί ανατριχίλα σε όποιον την παρακολουθεί.

 

 

 

Peter Clemenza - Το δεξί χέρι που όλοι θα ήθελαν

Λένε πως η πορεία προς την κορυφή, εκτός από σκληρή δουλειά και αποφασιστικότητα, θέλει και πιστούς συνεργάτες. Ειδικά στην πρώτη ταινία, κανείς από όλους εμάς που είμαστε φανς, δεν μπορεί να αμφισβητήσει την πίστη του Pete Clemenza. Όχι όμως μόνο στον Michael. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Vito Corleone δεν θα γινόταν ποτέ αυτός που είναι αν δεν υπήρχε ο Clemenza. Στη δεύτερη ταινία μας δίνεται η ευκαιρία να εξερευνήσουμε καλύτερα την σχέση τους με βάση το πως γνωρίστηκαν και τον ρόλο που έπαιξε ο Pete στην δημιουργία της οικογένειας Corleone, παρά του ότι τα πράγματα στο τέλος εξελίχθηκαν διαφορετικά επειδή ήθελε να δημιουργήσει την δική του φατρία.

Ο τύπος εκτός από ανθρώπους εκτελούσε εξίσου αποδοτικά και συνταγές μαγειρικής.

Όμως κάποια κινηματογραφικά πρόσωπα, πρεσβεύουν και κάποιες αξίες. Με τα στραβά του και τα καλά του, με τις μαγειρικές ικανότητες και την σκοπευτική του δεινότητα, με τα πάθη του και τα λάθη του, ο Clemenza θα συμβολίζει το δεξί χέρι που ο καθένας θα ήθελε δίπλα του. Τον άνθρωπο που θα τον ακολουθούσε πιστά μέσα στις τρικυμίες με σκοπό να κρατήσει το πηδάλιο σταθερό. Και όσοι ο κόσμος γυρίζει, τόσο πιο δύσκολο είναι να βρεις ανθρώπους που πλάστηκαν μέσα από τις δυσκολίες και προσπάθησαν να κάνουν ένα όνομα για τον εαυτό τους. O Pete Clemenza ήταν σίγουρα ένας από αυτούς.

 

 

Amerigo Bonasera - o νεκροθάφτης που ξεπλήρωσε το χρέος του

Στην εναρκτήρια σκηνή βλέπουμε έναν συντετριμμένο πατέρα να ζητάει εκδίκηση για τον ξυλοδαρμό της κόρης του. Το όνομά του συμβολίζει όλους εκείνους του μετανάστες πρώτης γενιάς τους οποίους το θεσμικό πλαίσιο βγάζει σαν τρίχα από το το ζυμάρι της καλής κοινωνίας τη στιγμή που το έχουν ανάγκη. 

Η γείωση του οργανωμένου εγκλήματος με την κοινωνία βασίζεται στην παροχή υπηρεσιών και προϊόντων που το κράτος απαγορεύει ή ελέγχει ασφυκτικά με άδικο τρόπο. Από το αλκοόλ και τον τζόγο, μέχρι την αστυνομική προστασία και τη απονομή δικαιοσύνης. Ο νεκροθάφτης δεν μπορεί να βρει δικαιοσύνη γιατί δεν είναι πλούσιος και παλιάς γενιάς Αμερικάνος, είναι ακόμα ένας Amerigo και γι’αυτό θα αναγκαστεί να ζητήσει τη βοήθεια του Vito.

To ότι αναγκάζεται δεν το λέει ο ίδιος, το παραδέχεται ο Vito όταν του υπενθυμίζει ότι τόσα χρόνια τον απέφευγε παρότι γείτονες, παρά την κουμπαριά που τους ένωνε. O Vito αναπληρώνει το θεσμικό κενό της συντεταγμένης δικαιοσύνης, μάλιστα συκγρατεί τον οργισμένο Amerigo και του λέει ότι θα ήταν άδικο να σκοτώσει αυτούς που έδειραν και αποπειράθηκαν να βιάσουν την κόρη του, η τιμωρία τους θα πρέπει να είναι αναλογική και όχι ο θάνατος. 

 

 

Η πίστη του Amerigo στην τιμιότητα παραμένει ισχυρή ακόμα και μετά την αποδοχή της πρότασης του Vito, του προσφέρει λεφτά για να μην του έχει υποχρέωση, αλλά υποκύπτει. Στο πρόσωπό του εκφράζεται όλη η ιταλοαμερικανική κοινότητα που ζούσε από τον διπλό φόβο, των παλιών Αμερικάνων και της μαφίας που τους χρησιμοποιούσε. Ευτυχώς γι’αυτόν, ο Vito σέβεται τον αξιακό του κώδικα και όταν φτάνει η τραγική στιγμή για να του ζητήσει να ξεπληρώσει τη χάρη του, δεν του ζητά να εξαφανίσει κάποιο πτώμα, αλλά να αναλάβει τη σορό του πρωτότοκου γιου του. 

 

O Luca Brasi κοιμήθηκε γρήγορα με τα ψάρια

Ήταν ο Al Neri του Don Vito. Εκείνος που απειλούσε και σίγουρα εκτελούσε (οριστικά) τους στόχους του αφεντικού Corleone. Το επιβλητικό παρουσιαστικό του σε τρόμαζε, ακόμα και αν φαινόταν πως ο τύπος δεν μπορούσε να μιλήσει και τόσο καλά.

Άλλωστε η φαμίλια Corleone δεν τον ήθελε για να μιλάει αλλά για να κάνει τα θελήματά της. Ένα από αυτά ωστόσο τον έριξαν σχετικά γρήγορα στο στόμα του λύκου και στην ενέδρα των Sollozo – Tataglia.

Αυτή η δολοφονία στο μπαρ σίγουρα έμεινε σε όλους χαραγμένη για τη βαναυσότητά της, ταυτόχρονα όμως ήταν ένας δυνατός πρόλογος για το άγριο θέαμα που θα ακολουθούσε στην υπόλοιπη τριλογία.  

 

Luca Brasi Death


4 SHARES