Ο Γιώργος Αϊβάζογλου είναι ακόμα ένας Έλληνας του ΝΒΑ που πρέπει να γνωρίζεις

Ένας «πλεϊμέικερ» του NBA Office που φροντίζει να διαδίδεται το υπερθέαμα του αμερικανικού μπάσκετ σε όλους τους δέκτες του κόσμου.

2 SHARES

Κάποτε θεωρούσαμε ότι Έλληνας και ΝΒΑ είναι σαν τους μαγνήτες με κοινούς πόλους, δηλαδή δεν ταιριάζουν με τίποτα. Τα παραδείγματα των συμπατριωτών μας που δοκίμασαν την τύχη τους και δεν τα κατάφεραν στη άλλη άκρη του Ατλαντικού είναι πολλά και η παράδοση ίσως να είχε συνεχιστεί εάν δεν εμφανιζόταν ο Γιάννης Αντετοκούνμπο το 2013 για να αντιστρέψει την «κατάρα».

Την ώρα που η Post Season έχει ξεκινήσει και αναμένουμε τις «πτήσεις» του Giannis κόντρα στους Celtics, εμείς απομακρυνόμαστε από τα παρκέ και εστιάζουμε στο ΝΒΑ Office όπου και μετράμε μία σημαντική ελληνική παρουσία. Ο Γιώργος Αϊβάζογλου, Vice President and Head of Fan Engagement & Direct-to-Consumer στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή σαν άλλος Αντετοκούνμπο έχει βαλθεί να διευρύνει τον ελληνικό μύθο και εκτός των τεσσάρων γραμμών του παρκέ, αναλαμβάνοντας το απαιτητικό έργο να βοηθήσει το κορυφαίο άθλημα μπάσκετ του κόσμου να βρει στέγη στις οθόνες κάθε σπιτιού παγκοσμίως.

Μεγαλωμένος στην μπασκετομάνα Θεσσαλονίκη, ο Έλληνας executive έχοντας μακρά θητεία στους κλάδους της ψυχαγωγίας και των τηλεπικοινωνιών, βρίσκεται από το 2020 στο κορυφαίο πρωτάθλημα μπάσκετ του κόσμου και μιλάει στο Ratpack.gr για το έργο του στην αφανή πλευρά του ΝΒΑ, τον πόλεμο στην Ουκρανία και πόσο επηρεάζει το πρωτάθλημα, αναδεικνύοντάς παράλληλα λεπτομέρειες και εκδοχές που μόνο ένας insider μπορεί να φανερώσει.

Προφανώς και τον ρωτήσαμε εάν έχει γνωριστεί με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο αλλά αυτή είναι μια απάντηση που αργήσαμε να πάρουμε.

-Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι κάνει ένας άνθρωπος στη θέση σου;

Έχει δυο μεγάλα κομμάτια ευθύνης η θέση μου. Το ένα είναι το fan engagement, δηλαδή όλα τα τμήματα και τα activities τα οποία έχουν διάδραση και σχέση με τους fans - με λίγα λόγια τα τμήματα Μάρκετινγκ, Περιεχομένου, Social Media, PR & Communication και Events.

Το δεύτερο είναι το Direct-to-Consumer, είναι αρκετά πιο εμπορικό και έχει να κάνει με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που απευθύνονται απευθείας στον καταναλωτή, όπως για παράδειγμα η συνδρομητική υπηρεσία NBA League Pass, το ΝΒΑ Store, το ΝΒΑ ΤV / App και άλλες υπηρεσίες οι οποίες έχουν ως στόχο τον καταναλωτή.

-Στις χώρες που δραστηριοποιείσαι ποιες είναι οι μεγάλες αγορές που έχει στόχο το ΝΒΑ; Έχει επηρεάσει το προϊόν ο πόλεμος στην Ουκρανία;

Οι πέντε μεγάλες αγορές μας είναι αυτές της δυτικής Ευρώπης, δηλαδή η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία. Είναι μεγάλες κυρίως λόγω των τηλεοπτικών συμβολαίων που έχουμε εκεί, ενώ στο brand partnership κομμάτι έχουμε συνεργασία με μεγάλα brands, όπως η Nike ή η LVMH. Σαν προτεραιότητα λοιπόν έχουμε αυτές αλλά αρκετά αναπτυσσόμενες είναι και οι λεγόμενες μπασκετικές αγορές, δηλαδή της Ελλάδας, της Σερβίας, της Τουρκίας ή του Ισραήλ.

Όσον αφορά τον πόλεμο, είναι δεδομένο ότι επηρεάζει τις κινήσεις του ΝΒΑ, καθώς έχουμε διακόψει το business μας στη Ρωσία και τη Λευκορωσία. Φυσικά το πιο σημαντικό εδώ είναι οι επιπτώσεις που υπάρχουν σε ανθρώπινο επίπεδο – με ευχή όλων μας βέβαια να τελειώσει γρήγορα όλο αυτό.

-Σου άρεσε το μπάσκετ από μικρός; Είναι αυτή η δουλειά ένας τρόπος να ακολουθήσεις το άθλημα έστω από άλλο πόστο;

Μου άρεσε πάντα το μπάσκετ και ακόμα μου αρέσει να παίζω. Δεν ήμουν δυστυχώς αρκετά καλός για επαγγελματίας οπότε το μόνο που απέμενε ήταν να ασχοληθώ στο business κομμάτι με το άθλημα (γέλια). Το δικό μου professional background είναι σε εταιρίες media / entertainment στο κομμάτι του μάρκετινγκ και του direct consumer, οπότε νομίζω ότι προέκυψε η τέλεια συγκυρία - από τη μία η αγάπη μου για το μπάσκετ και από την άλλη η συνεχής εξέλιξη του ΝΒΑ ως προς το business model και το focus στο direct to consumer, έκανε όλες τις παραμέτρους να δέσουν αρμονικά.

-Μετά από δύο χρόνια που είσαι σε αυτή τη θέση, ποια είναι η διαφορά στην προσέγγιση των φιλάθλων των ΗΠΑ σε σχέση με τους υπόλοιπους του κόσμου για το μπάσκετ;

Το πάθος και η αγάπη για το παιχνίδι είναι πραγματικά αντίστοιχα σε όλα τα επίπεδα. Η σημαντική διαφορά κατά τη γνώμη μου εντοπίζεται στη συμπεριφορά του κοινού μέσα στο γήπεδο. Εκεί η Αμερικανική προσέγγιση είναι πιο οικογενειακή, πιο ώριμη αν θέλεις, για αυτό και δεν υπάρχουν ακρότητες ή δεν υπάρχουν πλέξι γκλας και κιγκλιδώματα πίσω από τους πάγκους.

Σε επίπεδο social media ωστόσο, ο τρόπος που κάνει interact ο κόσμος με τις ομάδες, τους παίκτες, τους δημοσιογράφους θα έλεγα ότι είναι αρκετά όμοιος.

-Ένα παιχνίδι μπάσκετ στην Ευρώπη είναι καθαρά αγώνας μπάσκετ, ενώ στην Αμερική είναι ολόκληρο σόου. Πας δυο ώρες πριν τον αγώνα, έχεις διαγωνισμούς συνέχεια, όλοι χορεύουν και άλλα πολλά. Είναι πιο διαδραστικό. Προσπαθείτε μήπως να εκπαιδεύσετε τους φιλάθλους των ξένων αγορών με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσουν να δουν το άθλημα μέσα από τα μάτια των Αμερικανών;

Δεν ξέρω αν η εκπαίδευση είναι η σωστή λέξη. Έχει να κάνει με την κουλτούρα και την προσέγγιση κυρίως εκείνου που θα πάει να δει έναν αγώνα. Στην Αμερική είναι κανόνας του προϊόντος να δεις και σόου όπως αναφέρεις, στην Ευρώπη πάλι είναι κατά βάση ο αγώνας. Κάποιες λίγκες βέβαια (βλ. Euroleague) έχουν κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση - αλλά όπως είπα δεν είναι μέρος της δικής μας στρατηγικής ότι θέλουμε να εκπαιδεύσουμε κάποιον άλλον fan με τα NBA principals.

-Έχεις γνωρίσει τον Γιάννη Αντετοκούνμπο; Σου κάνουν πλάκα στο γραφείο που είστε συμπατριώτες;

Δυστυχώς ακόμα δεν έχει γίνει η γνωριμία μας - σχεδίαζα να γίνει πραγματικότητα στο πρόσφατο All Star Game αλλά δυστυχώς δεν τα καταφέραμε. Είναι στα πλάνα μου πάντως να περάσω λίγο χρόνο στο Μιλγουόκι σύντομα οπότε ελπίζω να τον γνωρίσω. Στο γραφείο βέβαια υπάρχουν πολλά πειράγματα καθώς και των δύο τα επώνυμα ξεκινάνε με άλφα και κανένας ξένος δεν μπορεί να τα προφέρει σωστά – στην αρχή τουλάχιστον γιατί τώρα όλοι ξέρουν πώς να προφέρουν του Γιάννη.

-Ποια είναι η μπασκετική εικόνα που έχουν στην Αμερική για την Ελλάδα και ποια η συνεισφορά του Γιάννη Αντετοκούνμπο σε αυτό;

Η Ελλάδα ανέκαθεν είχε μπασκετικό όνομα στις ΗΠΑ, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχουν πολλές επιτυχίες σε συλλογικό και εθνικό επίπεδο, με μεγαλύτερη από όλες την μεγάλη νίκη της Εθνικής το 2006 εναντίον των ΗΠΑ. Αυτό που έδωσε ο Γιάννης ήταν η διαπίστωση ότι μπορεί να βγει πρωταγωνιστής στο ΝΒΑ από τη συγκεκριμένη χώρα κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ στο παρελθόν. Ο Giannis είναι global brand ambassador για το ΝΒΑ.

-Έχοντας πλέον μια εικόνα, υπάρχει κάποια ομάδα στον κόσμο που θα μπορούσε να βαδίσει στα χνάρια του ΝΒΑ;

Νομίζω το ΝΒΑ σε επίπεδο φίλαθλου κοινού, όπως και εμπορικό, είναι το μόνο με τόσο μεγάλο reach παγκοσμίως. Υπάρχουν φυσικά και πολλές άλλες αξιόλογες λίγκες που και αυτές έχουν το δικό τους κοινό.

Αν με ρωτάς ωστόσο για το αν υπάρχει περίπτωση απορρόφησης κάποιας ομάδας εκτός ΝΒΑ από την λίγκα, δεν το θεωρώ πιθανό – κυρίως γιατί τα logistics γύρω από το συγκεκριμένο εγχείρημα, π.χ. οι αποστάσεις που θα πρέπει να ταξιδεύουν οι ομάδες το καθιστούν απαγορευτικό. That said, το να γίνονται παιχνίδια μεταξύ ομάδων ΝΒΑ και της Ευρώπης κατά τη διάρκεια της Pre-Season είναι κάτι που πιστεύω θα γίνεται συχνά.

-Σε επίπεδο media, θεωρείς ότι μεγάλο κομμάτι του brand πέρα από το παικτικό το απαρτίζουν και οι σχολιαστές; Ο Stephen A. Smith για παράδειγμα, ο Barkley, o Perkins, o Skip Bayless κλπ. «πετάνε» ίντριγκα και ο κόσμος έχει διαρκώς κάτι να ασχολείται. Δεν είναι ότι κάνουν τον κόσμο να ασχολείται μαζί τους, αλλά παίζουν πραγματικά ενεργό ρόλο στο ΝΒΑ.

Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του κοινού προφανώς και ενδιαφέρεται για το τι γίνεται κατά τη διάρκεια του αγώνα, αλλά εξίσου και για την ανάλυση πριν και μετά από αυτόν. Το τι έγινε όσο παιζόταν το ματς, γιατί έγινε; Υπήρχε τραυματισμός; Έγινε κάτι άλλο; Τι θα γίνει στον επόμενο αγώνα;

Και προφανώς υπάρχει και το εξωαγωνιστικό που συνεχώς επηρεάζει το αγωνιστικό κομμάτι. Μεταγραφές, σενάρια ανταλλαγών, φήμες και δηλώσεις, ειδικά όλων αυτών που ανέφερες οι οποίοι έχουν τεράστιο κοινό να τους ακολουθεί και κυρίως το know how για να προκαλέσουν conversation.

Το σημαντικό είναι ότι αυτό γίνεται με έναν πολύ αυθεντικό τρόπο που πηγάζει από την αγάπη του κοινού να εξερευνήσει και κάποιο άλλο κομμάτι του μπάσκετ. Το ΝΒΑ δεν είναι μόνο το τι γίνεται μέσα σε 48 αγωνιστικά λεπτά, αλλά και σε όσα το περιβάλλουν. Δημοσιογράφοι όπως όλοι αυτοί που αναφέρεις ξέρουν πολύ καλά τι κάνουν και τι πληροφορία δίνουν στο κοινό του ΝΒΑ δίχως να αποπροσανατολίζουν.

-Όλα καλά με τη δουλειά, ο Γιώργος Αϊβάζογλου όμως παίζει μπάσκετ τις ώρες εκτός γραφείου;

Βεβαίως παίζω 1-2 φορές τη βδομάδα. Είναι η ψυχοθεραπεία μου.

-Υποστηρίζεις κάποια ομάδα;

Αν και Θεσσαλονικιός είμαι Παναθηναϊκός από μικρός αλλά πραγματικά αγαπώ τόσο πολύ το μπάσκετ που προσπαθώ να παρακολουθώ όσο το δυνατόν περισσότερες ελληνικές ομάδες και φυσικά την Εθνική.

2 SHARES
©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved