Μήπως βρισκόμαστε σε μια νέα Χρυσή Εποχή του fast food;

Προβλήματα εφοδιασμού, πληθωρισμός και εκμετάλλευση. Ο κόσμος των fast foods είχε πάντα αυτά τα προβλήματα, αλλά τα φιλόδοξα σχέδια και τα εντυπωσιακά αποτελέσματα των μεγάλων αλυσίδων, δείχνουν ότι οι υπηρεσίες τους είναι έτοιμες να κάνουν την διαφορά.

Μην κοιτάτε μόνο την Ελλάδα και ποια είναι η φιλοσοφία της γύρω από το γρήγορο φαγητό. Την περασμένη χρονιά μία έρευνα στην Αμερική ανέφερε πως από τις 10 τοπ αλυσίδες, μόλις δύο είδαν των αριθμών των μονάδων τους να μειώνεται σε σχέση με το 2021. Όλες οι υπόλοιπες πρόσθεσαν συνολικά 1.116 μονάδες. Αυτό είναι ένα σοβαρό νούμερο. Και λέει πολλά για την κουλτούρα του φαγητού στο εξωτερικό, αλλά κυρίως για τις υπηρεσίες που προσφέρει.

Μην ξεχνάμε ότι πριν τρία χρόνια και εξαιτίας της πανδημίας, υπήρξαν αλυσίδες fast food που αναγκάστηκαν να κλείσουν μονάδες για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Γενικά όμως ξεκίνησε ένα ντόμινο προβλημάτων. Μείωση προσωπικού, αλλαγές στα ωράρια των βαρδιών των εργαζομένων, υψηλότερες τιμές στις πρώτες ύλες αλλά και στον εξοπλισμό, όλα δημιούργησαν μία κατάσταση που, τουλάχιστον, στην εστίαση κανείς δεν την έβλεπε να έρχεται. Την ίδια στιγμή όμως οι ηλεκτρονικές παραγγελίες, τα drive thrus  και τα mobile apps, κατάφεραν να εξισορροπήσουν την κατάσταση και να ανοίξουν ένα νέο χώρο υπηρεσιών σε αυτό που ονομάζουμε γρήγορο φαγητό.

 

fastfood2

 

Μήπως έχουμε deja-vu;

Η τεχνολογία στην υπηρεσία των fast foods -ειδικά στην Αμερική- ξύπνησε αυτό που οι οικονομολόγοι ονόμαζαν για την εστίαση Χρυσή Εποχή στην δεκαετία του ’80. Μπορεί να μην υπήρχε η οικονομική κρίση αλλά το γεγονός ότι έμπαινε πάνω από ένας μισθός στο σπίτι -στην περίπτωση των νέων ζευγαριών για παράδειγμα- πυροδοτούσε την ευρεία κατανάλωση γρήγορου φαγητού. Πόσο μάλλον σε μία ήπειρο που το fast food δεν είναι όπως εδώ σαν κουλτούρα, αλλά μπορεί να αποτελεί το καθημερινό μεσημεριανό ή βραδινό ενός πολίτη με χαμηλότερο εισόδημα. Κάπως έτσι συνέβη και την δεκαετία του ’80 στην Αμερική. Η κίνηση των εστιατορίων αυξανόταν χρόνο με το χρόνο και οι αλυσίδες fast food διεύρυναν το αποτύπωμά τους σε όλο το αμερικανικό τοπίο με νέα εστιατόρια. Για να καταλάβει κανείς τους ρυθμούς, τα McDonald's πρόσθεσαν 5.415 νέα εστιατόρια στη διάρκεια της δεκαετίας -που αντιστοιχεί σε ένα νέο εστιατόριο κάθε 16 ώρες. Μήπως λοιπόν είμαστε στα πρόθυρα άλλης μιας τέτοιας εποχής;

 

 

Μετά το άνοιγμα 55 νέων τοποθεσιών στις ΗΠΑ το 2021, η KFC βρέθηκε στη θετική πλευρά της ανάπτυξης μονάδων για πρώτη φορά από τότε που το MySpace ήταν ο μεγαλύτερος ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Άρα μιλάμε για πάνω από οκτώ χρόνια οικονομικής επιτυχίας. Τα επίσης γνωστά στο εξωτερικό Popeye’s, έχουν αυξήσει το εισόδημα από 1,4 εκατομμύρια δολάρια το 2019 σε 1,8 εκατομμύρια δολάρια στο τέλος του 2021. Η αλυσίδα μέχρι και πέρυσι τον Αύγουστο, είχε ανοίξει 208 τοποθεσίες στις ΗΠΑ και τον Καναδά το 2021.

Μία ματιά στο μέλλον

Είναι βέβαιο ότι ζητήματα όπως ο πληθωρισμός, το συνεχές πρόβλημα του εφοδιασμού και τα εργατικά ζητήματα συνεχίζουν να πλήττουν την αγορά εστιατορίων, ενώ υπάρχει εύλογη ανησυχία ότι η αυξημένη τιμολόγηση θα σταματήσει τον εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό της βιομηχανίας του fast food. Ωστόσο τα παραπάνω, δεν αρκούν για να φιμώσουν τη συντριπτική αισιοδοξία πολλών σημαντικών παικτών της γρήγορης εξυπηρέτησης, ειδικά καθώς οι Μillennials που αγαπούν το fast food περισσότερο από κάθε άλλη γενιά. Όχι μόνο τους αρέσει να ξοδεύουν χρήματα για αυτό,  αλλά και η εγχώρια μετανάστευση πυροδοτεί νέες ευκαιρίες για νέα ανοίγματα εστιατορίων.

Διάβασε επίσης: Η ιστορία πίσω από το τετράγωνο μπιφτέκι των Wendy's.

Πολλές κορυφαίες αλυσίδες, είναι έτοιμες να εκμεταλλευτούν τις τρέχουσες ευκαιρίες σε μεγάλο βαθμό, κάνοντας σχετικές επενδύσεις στην τεχνολογία, το σχεδιασμό καταστημάτων και την στρατηγική προσωπικού βασισμένη στην εμπειρία των πελατών, ώστε να διασφαλιστεί ότι είναι λειτουργικές με γνώμονα την παραγωγικότητα, την απόκριση και τις τάσεις. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα πλάνο που κανείς δεν μπορούσε να σχεδιάσει πίσω στη δεκαετία του ’80. Και το οποίο δείχνει να αποδίδει μιας και τα εστιατόρια ενδιαφέρονται για τους καταναλωτές τους όσο ποτέ άλλοτε.

 

JerkChickenBurger 2e5d7fb

 

Οπότε ναι. Αν όλο το θέμα της απόλαυσης του fast food είναι να προχωρήσει  -και φυσικά πάντα με σύνεση και γνώμονα την υγεία- θα έχει μεγαλύτερο νόημα να δημιουργηθούν τέτοιες υπηρεσίες και τέτοιος σχεδιασμός, όπου η Χρυσή Εποχή θα είναι πράγματι χρυσή και πόσο μάλλον όταν έχουν ξεκινήσει να κάνουν την εμφάνιση και πιο υγιεινές για τον καταναλωτή επιλογές καθώς και vegan μενού.

Και η εξέλιξη συνεχίζεται.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved