Τόλης Βοσκόπουλος: Βίος και Πολιτεία του απόλυτου σταρ

Πώς ο μεγάλος λαϊκός καλλιτέχνης σημάδεψε μία ολόκληρη γενιά.

Στην Κοκκινιά δεν υπάρχουν βασιλιάδες και πρίγκηπες. Πόσο μάλλον δε το 1940. Κι όμως στις 26 Ιουλίου του συγκεκριμένου χρόνου, στην καρδιά της Κοκκινιάς θα έρθει στον κόσμο ένας πρίγκιπας. Αυτός του ελληνικού πενταγράμμου. Ο γιος έπειτα από 11 κόρες. Από πατέρα εμπορομανάβη που μεγάλωσε στη λαχαναγορά κι είχε όνειρο να τον διαδεχτεί. Ο Χαράλαμπος θα αποφασίσει να βγάλει τον γιο του Απόστολο από ένα λάθος σε ένα δελτίο αποστολής. Εκεί που αντί να γράψουν Χαράλαμπος Ι. Βοσκόπουλος έγραψαν Απόστολος Χ. Βοσκόπουλος. Και άθελα τους έδωσαν το όνομα στον μύθο. Αυτόν που αργότερα θα γίνει γνωστός ως Τόλης. Τόλης Βοσκόπουλος.

 


Ο Χαράλαμπος Βοσκόπουλος και η κυρά του, μεγαλώνουν τα δώδεκα παιδιά τους, με στόχο να μην τους λείψει τίποτα. Ο βενιαμίν και μοναδικός γιος της φαμίλιας, Τολιός, προορίζεται από τον πατέρα του για διάδοχος στην επιχείρηση μαναβικής. Τα όνειρα ωστόσο του Τόλη είναι άλλα. Πριν καν γίνει δέκα ετών παίζει κιθάρα και στα 15 γράφεται στο Εθνικό Ωδείο στο παράρτημα δραματικής τέχνης απ’οπου αποφοιτά το 1958. Ο πατέρας του δεν μπαίνει εμπόδιο στα όνειρα του γιου του. Κι όχι μόνο από την αδυναμία που του έχει αλλά κι από προαίσθημα… Βλέπει ότι ο μικρός λάμπει… έχει αυτό που λέμε άστρο. Ή καλύτερα έχει γεννηθεί αστέρι


Η μουσική

Για τον Τόλη Βοσκόπουλο η πρώτη επαφή με τη μουσική ήρθε μέσα από τον πατέρα του. Ο Χαράλαμπος Βοσκόπουλος, όποτε έβρισκε ευκαιρία έψελνε στην ενορία της οικογένειας, δείχνοντας στον μικρό τους βυζαντινούς μουσικούς δρόμους. Σε αυτούς που ο Τόλης περπάτησε πολλές φορές στα τραγούδια του, συνειδητά ή υποσυνείδητα. Το μεγαλύτερο ωστόσο εμπόδιο του Τόλη στην αρχή της καριέρας του ήταν αυτό που στη συνέχεια εξελίχθηκε στο σήμα κατατεθέν του: «Ο κόσμος τότε είχε μάθει σε βαριές ανδρικές φωνές κι εγώ βγήκα με μια λεπτή φωνή, μια… φωνίτσα τόση δα, στην οποία δεν ήταν συνηθισμένος. Νόμιζαν ότι τραγουδούσε γυναίκα και ρωτούσαν “ποια είναι… αυτή”, γιατί δεν καταλάβαιναν ότι ήμουν άντρας. Ε, αυτό το “ποια είναι αυτή” με είχε σκοτώσει», θα εξηγήσει σε μία από τις συνεντεύξεις του. Η μουσική μαγεύει τον Τόλη Βοσκόπουλο. Το ίδιο όμως και το σανίδι. Στις αρχές της δεκαετίας του 60’ κάνει ντεμπούτο στον κινηματογράφο και παράλληλα αρχίζει να μαθαίνει μπουζούκι. Φεύγει για περιοδεία στην Αμερική με τις αδελφές Στρατηγού και τον Πέτρο Γιαννακό. Ζει το όνειρο που διακόπτεται όμως απότομα καθώς στη Νέα Υόρκη αρρωσταίνει και επιστρέφει εσπευσμένα στην Ελλάδα… Κάνει το ταξίδι της επιστροφής παρέα με το μπουζούκι του. Και καταλαβαίνει ότι κρατάει στα χέρια του έναν από τους μεγαλύτερους έρωτες της ζωής του…


Ο πρώτος έρωτας

Μαζί με το θέατρο ο Τόλης Βοσκόπουλος ανακάλυψε και τον πρώτο του μεγάλο έρωτα. Την ηθοποιό Στέλλα Στρατηγού. Θα την παντρευτεί έναν χρόνο μετά τη γνωριμία τους το 1960. Μαζί με τις ζωές τους θα προσπαθήσουν να ενωθούν και επιχειρηματικά, με παταγώδη ωστόσο αποτυχία καθώς η παράσταση που θα ανεβάσουν στο Περοκέ θα τους χρεώσει μέχρι το λαιμό. Ο Τόλης θα πάρει ξανά τον δρόμο της ξενιτιάς για να ξεχρεώσει. Θα καταφέρει να σβήσει τα χρέη. Μαζί όμως θα σβήσει και ο έρωτας του για αυτό το κορίτσι, με το οποίο θα χωρίσει το 1965… Ο Τόλης καταλαβαίνει για πρώτη φορά ότι ο έρωτας έχει πολλά πρόσωπα…


Τα πρώτα βήματα

Με προίκα του αυτόν τον βαθύ έρωτα με το μπουζούκι που σταδιακά μετατρέπεται σε μοναδική δεξιοτεχνία, ο Τόλης Βοσκόπουλος προσπαθεί να βρει τον χώρο του στη μουσική αλλά και στην αθηναϊκή νύχτα. Βαδίζοντας στα χνάρια των μεγάλων μπουζουξήδων της εποχής αναζητάει την παρτενέρ του. Παίρνει μαζί του τη Σόφη Ζανίνου και οι εμφανίσεις του στην περίφημη Κουίντα προκαλούν πάταγο. Το όνομα Βοσκόπουλος αρχίζει και πηγαίνει από χείλη σε χείλη με αποτέλεσμα να συμφωνήσει με την Πάμελα για να εμφανίζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα της νυχτερινής Αθήνας. Τη θρυλική Νεράιδα.

 

 

Το νερό μπαίνει σιγα-σιγά στ’αυλάκι…

Με τη μεταγραφή από την Κουίντα στη Νεράιδα, στα μέσα της δεκαετίας του 60, ο Τόλης Βοσκόπουλος πέρα από το βήμα παραπάνω θα γνωρίσει και τον δεύτερο μεγάλο του έρωτα. Τη Δούκισα. Η γνωριμία τους θα γίνει ένα μεσημέρι, στο μαγαζί, όταν ο Τόλης θα την καλέσει για να της παίξει στο μπουζούκι το περίφημο πια «Οι αναμνήσεις ξαναγυρίζουνε». Η Δούκισα θα ενθουσιαστεί με το κομμάτι και θα ερωτευτεί σφόδρα τον Βοσκόπουλο, τον οποίο και σχεδόν θα επιβάλλει στη Φιλιπς, όπου και θα υπογράψει το πρώτο συμβόλαιο του ως συνθέτης. Βοσκόπουλος και Δούκισα θα γίνουν ντουέτο στην πίστα και ζευγάρι στη ζωή. Όχι όμως για πολύ. Η Δούκισα μάλιστα θα φέρει βαρέως τον χωρισμό της με τον Τόλη και θα φύγει για την Αμερική, για να τον ξεχάσει…


Ο Ζαμπέτας

Αν η Δούκισσα ήταν η καλή νεράιδα για τον Τόλη Βοσκόπουλο, ο Γιώργος Ζαμπέτας εξελίχτηκε στον Φύλακα άγγελο του. Η πρώτη γνωριμία τους γίνεται το 1962, όταν ο Ζαμπέτας ακούγοντας τον Τόλη σε μια οντισιον για νέα ταλέντα που διοργάνωνε ο Γιώργος Κατσαρός λέει με το γνωστό ύφος του: «Κρατήστε τον, ρε, αυτός θα κάνει ζημιά!». Τη ζημιά θα την κάνουν εν τέλει μαζί, έξι χρόνια αργότερα, με το τραγούδι που σημάδεψε την καριέρα του Τόλη. Η «αγωνία» βγαίνει το 1968 και γίνεται η κραυγή του πόνου όλων των ερωτευμένων ξεπερνώντας τους 300.000 δίσκους… Μαζί φυσικά θα γίνει και τρόπος ζωής για τον αιώνια ερωτευμένο Τόλη Βοσκόπουλο.

 

 

Ο Σταρ

Το τέλος της δεκαετίας του 60 θα είναι για τον Τόλη Βοσκόπουλο η απαρχή μιας λαμπρής καριέρας που χρόνο με το χρόνο θα εκτοξεύεται τόσο ψηλά που κάποιες δεκαετίες μετά θα κάνει τον Γιάννη Πάριο να πει πως «η Ελλάδα έχει έναν μόνο σταρ και λέγεται Βοσκόπουλος». Ο «πρίγκηπας» της αθηναϊκής νύχτας θα προκαλέσει αμόκ σε κάθε του εμφάνιση. Οι γυναίκες πέφτουν στα πόδια του και οι άνδρες σπάνε επίτηδες το μπροστινό δόντι τους για να του μοιάσουν. Μια χώρα ολόκληρη ζει στον πυρετό της δόξας ενός τραγουδιστή που εξελίσσεται σε φαινόμενο. Ένα φαινόμενο που θα κρατήσει 30 και πλέον χρόνια αιώνα, αφήνοντας εποχή.

 

Η Ζωή στη ζωή του

Το καλοκαίρι του 1970 ο Τόλης Βοσκόπουλος θα τραγουδήσει τα τραγούδια του Μίμη Πλέσσα στο σπουδαίο μιούζικαλ «Μαριχουάνα Στοπ». Στα γυρίσματα της ταινίας θα γνωριστεί με τη Ζωή Λάσκαρη. Ο έρωτας είναι κεραυνοβόλος. Ο Τόλης μαγεύεται από την Ζωή: «Τότε τρελάθηκε ο άνθρωπος. Το παθαίνει αυτό οποιοσδήποτε όταν ερωτευτεί. Αυτό έπαθε όταν γνώρισε τη Ζωή. Και ξέχασε και σπίτι και δουλειά και συνεργάτες και τα πάντα και έφυγε μαζί της», θα πει η μία από τις αδελφές του Τόλη, χρόνια μετά. Για περίπου τρία χρόνια, Βοσκόπουλος και Λάσκαρη θα ζήσουν έναν απίστευτο έρωτα. Μαζί τους και μια ολόκληρη χώρα που θα προσπαθήσει να ζήσει μαζί τους αυτόν τον έρωτα, έστω και από την κλειδαρότρυπα.
Για να την κατακτήσει της στέλνει ένα φορτηγό λουλούδια στο θέατρο που εργαζόταν η Ζώη… Όταν την κατακτήσει θα μείνουν μαζί σε μια μονοκατοικία στη Γλυφάδα. Εκεί που δημοσιογράφοι και παπαράτσι θα ξημεροβραδιάζονται για ένα ενσταντανέ. Σε ένα ταξίδι για τη Νέα Υόρκη μέσω Ιταλίας, το ζευγάρι θα καβγαδίσει. Και δεν θα τα ξαναβρεί ποτέ, παρότι ο Τόλης το 1972 θα γράψει ακόμη και τραγούδι για την αγαπημένη του. Αυτό που θα ερμηνεύσει στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σχεδόν γονυπετής.

 

 

Η μεταγραφή

Λίγο μετά το ξεκίνημα της δεκαετίας του 70 ο Τόλης Βοσκόπουλος αποφασίζει να αλλάξει εταιρία και να πάει στην ΜΙΝΟΣ. Είναι η εποχή που ο Τόλης εμφανίζεται στο Καν-Καν και προκαλεί πανικό. Η εποχή που αμείβεται με τα περισσότερα χρήματα που έχει πάρει Έλληνας τραγουδιστής, ενδεχομένως σε ολόκληρη την Ιστορία της αθηναϊκής νύχτας. Τα χρόνια στη ΜΙΝΟΣ περνούν και η μία επιτυχία διαδέχεται την άλλη. Όταν το πρώτο συμβόλαιο ολοκληρώνεται, ο Μάκης Μάτσας θα συναντηθεί με τον Τόλη: «Τόλη, εδώ είναι το νέο συμβόλαιο. Δες αν συμφωνείς στους όρους και θα συζητήσουμε μετά τα οικονομικα». Ο Βοσκόπουλος πίνει μια γερή γουλιά καφέ και λέει: «Φέρτο να το υπογράψω». Μα δεν έχουμε μιλήσει καν για τα λεφτά, θα πει ο Μάτσας για να πάρει άμεσα την απάντηση του Τόλη: «ξέρω ότι δεν θα με αδικήσεις».

 

 

Η Μαρινέλλα

Μαζί με την επαγγελματική επιτυχία ο Τόλης αναζητάει και την ευτυχία. Τον έρωτα. Και τον βρίσκει στο πρόσωπο της Μαρινέλας, την οποία θα παντρευτεί το 1975, σε ένα ακόμη λαμπερό ειδύλλιο. Μια ακόμη αγάπη που πέρα από αμέτρητες σελίδες στον Τύπο της εποχής, θα προσφέρει στους Έλληνες και σπουδαία τραγούδια. Μαθημένος από το θόρυβο της σχέσης του με τη Ζωή Λάσκαρη, ο Τόλης Βοσκόπουλος, προσπαθεί να κρατήσει όσο το δυνατόν πιο μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας τη σχέση του με τη Μαρινέλα. Αγοράζουν το σπίτι της Ρένας Βλαχοπούλου σε μία ήσυχη περιοχή της νέας Κηφισιάς. Ο χρόνος και η δημοσιότητα φθείρει τη σχέση τους. Το 1981 αποφασίζουν να χωρίσουν. Ο Τόλης το ανακοινώνει στον Μάκη Μάτσα, ο οποίος του λέει: «Καλά ρε Τόλη εσύ τη λατρεύεις. Της έχεις χαρίσει μια περιουσία αγάπης, έτσι απλά βάζεις τέρμα;». Ο Τόλης του απαντά: «Μάκη, πέρασα υπέροχα μαζί της. Χωρίζω και φεύγω με το πουκάμισο και το παντελόνι που φοράω. Δεν με ενδιαφέρει τίποτα. Να είναι ευτυχισμένες οι γυναίκες που μ’εκαναν κι εμένα ευτυχισμένο».

 

Η Τζούλια που έγινε… πληγή

Η σχέση του με την Τζούλια Παπαδημητρίου πλήγωσε βαθιά τον Τόλη. Περισσότερο όμως τον πλήγωσε η σχέση του με το παιδί που προέκυψε από τον συγεκριμένο γάμο: «Όταν μου την πήραν τη Χαρά, εννιά χρονών, για ένα μήνα και υπέγραψα ένα χαρτί για να κάνει ένα ταξίδι εκτός Ελλάδος, περνούσε ο καιρός και δεν ερχόταν. Με έπαιρνε εκείνη τηλέφωνο, εγώ δεν ήξερα τον αριθμό. Της είπα κάποτε: ''Πότε θα έρθεις παιδί μου;''. Και μου λέει: ''Ποτέ! Γιατί εκεί μένεις εσύ και εγώ ντρέπομαι που είσαι πατέρας μου! Και εγώ δεν θα έρθω ποτέ!''...Της είπα: ''Μην ανησυχείς παιδί μου, αφού ντρέπεσαι τόσο πολύ, εγώ θα κάνω τα πάντα για να βγάλω το όνομά μου από πάνω σου για να μην ντρέπεσαι!», θα πει περιγράφοντας την πιο οδυνηρή ίσως σχέση στη ζωή του.

 

Η Άντζελα η γυναίκα του, η μάνα …

Τη δεκαετία του 90’ ο Τόλης Βοσκόπουλος εμφανίζεται κυρίως στο Οn The Rocks στη Βάρκιζα. Ένα από τα βράδια τον επισκέπτεται στο καμαρίνι μια νεαρή Κερκυραία. Ο Τόλης την ερωτεύεται κεραυνοβόλα.: «Τι μάτια είναι αυτά κοπελάρα μου» Θα της πει μόλις την αντικρίσει… Και θα την πολιορκήσει όπως μόνο αυτός ξέρει. Το 1996 στο Δημαρχείο της Κέρκυρας ο Τόλης θα ντυθεί για 4η φορά γαμπρός. Με κουμπάρο τον Τέρενς Κουίκ: ««Ορκίζομαι να σε αγαπάω στην υπόλοιπη ζωή μου» θα της πει: «κι εγώ ορκίζομαι, να σε προσέχω σαν τα μάτια μου». Θα του απαντήσει εκείνη, που πέντε χρόνια αργότερα θα του χαρίσει και μια κόρη. Τη Μαρία. Η γαλανομάτα μάγισσα ακούει στο όνομα Άντζελα Γκερέκου. Και θα σταθεί στον Τόλη πολύ περισσότερο από κάθε άλλη γυναίκα στη ζωή του.

ΑΝ η υστεροφημία είναι η μεγαλύτερη αξία του ανδρός, ο Τόλης Βοσκόπουλος είναι πανάξιος. Έπειτα από μισό αιώνα και πλέον στο τραγούδι, ουδείς είχε να πει κακή κουβέντα για τον καλλιτέχνη και άνθρωπο, Τόλη. Αντίθετα είναι πολύς ο κόσμος που στάζει μέλι για αυτό το παιδί από την Κοκκινιά που κατέκτησε την Ελλάδα: « Ο Τόλης, στο στοιχείο του, είναι μοναδικός και αξεπέραστος. Κατά τη γνώμη μου, έχει τις φωνητικές ικανότητες να τραγουδήσει με επιτυχία όλα τα είδη. Αλλά στο ερωτικό, στο αισθηματικό τραγούδι, είναι ο κορυφαίος, δεν υπάρχει άλλος..», θα πει ο μεγάλος, Βαγγέλης Περπινιάδη ενώ ο Μίμης Πλέσσας θα συμπληρώσει: «Ο Τόλης Βοσκόπουλος τραγούδησε τις μεγαλύτερες λαϊκές αλήθειες». Για τον Τόλη Βοσκόπουλο ο αντρικός κώδικας συμπεριφοράς ήταν πάνω από όλους και απ’όλα. Κι αυτός ήταν ο θεμέλιος λίθος της σχέσης που έχτισε με τον Άκη Πάνου. Ο δηλωμένος Καζαντζιδικός Πάνου, όχι μόνο δεν αρνήθηκε να δώσει τραγούδια και μάλιστα, σπουδαία, στον Τόλη αλλά σε μια από τις τοποθετήσεις του για τον Βοσκόπουλο δεν δίστασε να πει: «Ο Βοσκόπουλος ακόμη και μανταλάκια να πούλαγε στην Ομόνοια, είμαι σίγουρος ότι θα τα πούλαγε αντρικά»…

 


Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί για τον Τόλη. Πολλά θα γραφτούν και θα ειπωθούν τώρα που «έφυγε». Ήταν όμως η έννοια του άντρα, όπως αυτή θα έπρεπε να ισχύει.