Nicholas Mastoras Οι Influencers σε κάνουν να ξαναγαπήσεις τα περιοδικά

Μιλήσαμε με τον εκδότη τους, Φώτη Τσιμέλα, που πιστεύει ότι το χαρτί παραμένει το πολυτιμότερο μέσο.

Λένε ότι δεν μπορείς να προχωρήσεις στο μέλλον αν στηρίζεσαι σε παλιά υλικά -έχουν δίκιο. Αρκεί όμως τα υλικά να είναι όντως παλιά κι όχι απλώς μη αξιοποιημένα σε ένα περιβάλλον που συνεχώς μεταλλάσσεται. Υπό αυτή την έννοια, αξίζει όντως να αναρωτηθούμε αν το χαρτί είναι όντως παλιό για τον ελληνικό ή αν απλώς εκκρεμεί η επανερμηνεία του. Προς αυτή την κατεύθυνση, της επανερμηνείας, κινείται ένα πετυχημένο πείραμα που λαμβάνει χώρα τελευταία στον ελληνικό περιοδικό Τύπο. Πρόκειται για τους Influencers, μια ιδέα του Φώτη Τσιμέλα που κάθε τρεις μήνες αποκτά υλική υπόσταση και ήδη μετρά 9 μήνες ζωής.

Ένα περιοδικό σχεδιασμένο στα πρότυπα ενός Coffee-Table book. Ένα περιοδικό που δεν θα το βρεις σε περίπτερο, αφού μπορείς να το αποκτήσεις μόνο on line, ενώ αποστέλλεται δωρεάν σε μια λίστα χιλιάδων επιλεγμένων επιδραστικών αναγνωστών/καταναλωτών. Ένα περιοδικό που τα εξώφυλλά του δεν στριμώχνονται στους φτωχούς πλέον σε τίτλους και ερεθίσματα πάγκους των εφημεριδοπωλών, αλλά κατακλύζουν τα social media. Ένα περιοδικό που αποστασιοποιείται  από τον καταιγισμό των πληροφοριών και τον πολτό του timeline και καταγράφει αυτό που αξίζει να τυπωθεί.

Λίγο πριν την κυκλοφορία του 3ο τεύχους των Influencers, μιλήσαμε με τον Φώτη Τσιμέλα, ηγέτη μιας ομάδας η οποία κινείται γεμάτη αυτοπεποίθηση μέσα στην ελληνική έρημο του Έντυπου, ανάμεσα σε κουφάρια ιδεών, για να βρεθεί πρώτη εκεί όπου η ιστορία θα γεννήσει το Καινούργιο.

Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι είναι οι Influencers και τι θέλουν να πουν στους αναγνώστες;

Είναι μία κοινότητα επιλεγμένων ανθρώπων και μια αντίληψη απέναντι στα πράγματα σε μορφή ενός coffee-table περιοδικού.

Τι σας ενέπνευσε για να δημιουργήσετε τους Influencers;

Στην εποχή της απαξίωσής των εντύπων και της ψηφιακής ομογενοποίησης θέλαμε να αποδείξουμε ότι μπορείς σήμερα να δημιουργήσεις ένα έντυπο με τόσο προσεγμένο τρόπο που να κερδίσεις τις εντυπώσεις δημιουργώντας συναίσθημα. Προσωπικά, άλλωστε, εμπνέομαι καθημερινά από οτιδήποτε και οποιονδήποτε κάνει τη διαφορά γεφυρώνοντας την αισθητική με την εμπορικότητα.

Γιατί ένα coffee table περιοδικό; Τι μπορεί να δώσει αυτό το format στον καθημαγμένο περιοδικό Τύπο;

Ο περιοδικός Τύπος έχει επηρεάσει τα τελευταία 30 χρόνια το σύνολο των media και οι άνθρωποί του που βρίσκονται διάσπαρτοι παντού αποτελούν τον πυρήνα απ’ όπου γεννιέται το καινούριο. Όμως, ένα έντυπο σήμερα για να επιβιώσει πρέπει να κερδίσει εγκεφαλικά και συναισθηματικά τον αναγνώστη απέναντι στην πρακτικότητα του web.

INFLUENCERS No3 COVER page 001

To εξώφυλλο του νέου 3ου τεύχους των Influencers

Ποιες δυσκολίες και προκλήσεις αντιμετωπίσατε για την έκδοση των Influencers;

Η ιδέα ήταν να φτιάξουμε κάτι στο χέρι, βήμα-βήμα, κάτι που παίρνει χρόνο, αλλά στο τέλος να αντέχει να ζεί σε ένα χώρο χάρη στην εικόνα και το περιεχόμενό του. Ανοίξαμε ένα νέο δρόμο και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ξέρεις τί θα συναντήσεις. Σήμερα, η πρόκληση είναι να ξεπερνάμε τις προσδοκίες που έχουμε δημιουργήσει.

Ποια είναι η σωστή αναλογία ανάμεσα σε φόρμα και περιεχόμενο για μία έντυπη έκδοση; Υπάρχει κάποια συνταγή; Και αν ναι, ποια είναι η συνταγή των Influencers;

Αυτή είναι μία πολύ επιστημονική ερώτηση. Ο στόχος των Influencers είναι να δημιουργούν συναίσθημα. Να προβάλλουν μια «ταινία» με συναισθηματικές διαφοροποιήσεις. Στιγμές με ησυχία, με εντάσεις και εκπλήξεις. Η σωστή συνταγή είναι κατά τη γνώμη μου να δημιουργείς συγκρούσεις ανάμεσα στην φόρμα και το περιεχόμενο. Να προκαλείς το κείμενο να επικαλύψει τη φόρμα και τη φόρμα να εκφράσει περισσότερα απ’ ό,τι χίλιες λέξεις.

Στο site των Influencers αναφέρεται σχετικά: «Οι Influencers είναι […] Ο,τι πιο μοντέρνο, ό,τι πιο σημαντικό, ό,τι αξίζει πραγματικά να φωτιστεί, να αποθεωθεί και να τυπωθεί». Μήπως αυτή εν τελεί θα είναι και μελλοντική λειτουργία/διακονία του έντυπου Τύπου, μια συγκροτημένη εκλεκτικότητα απέναντι στον καταιγισμό πληροφοριών των ψηφιακού Τύπου;

Χρειαζόμαστε πληροφοριακά καταφύγια στα οποία να αντέχουμε να είμαστε μόνοι. Χωρίς παρέα, χωρίς σχολιασμούς, διαλόγους και στρες.

influencers1

Επομένως, μήπως θα πρέπει να δούμε τον έντυπο Τύπο σαν το βινύλιο της δημοσιογραφίας. Μια «πολυτέλεια» που πάντα θα εκτιμάται και θα επανέρχεται;

Είναι έτσι ακριβώς! Όχι όμως με διάθεση νοσταλγίας, αλλά με την αίσθηση της πολυτιμότητας. Επίκαιρο είναι αυτό που σε επηρεάζει, όχι αυτό που συμβαίνει.

Τελικά το κρίσιμο για να επιβιώσει ο περιοδικός Τύπος είναι να κάνει το πέρασμα από το τραπέζι του σαλονιού στο ράφι της βιβλιοθήκης. Να επιδιώξει δηλαδή τη διαχρονικότητα (με όσες δυσκολίες και απαιτήσεις αυτό συνεπάγεται) ενός βιβλίου;

Προτιμώ το τραπέζι του σαλονιού. Ωστόσο, μόλις περιγράψατε το μέλλον.

Έχετε ζήσει, εργαστεί και δημιουργήσει τόσο στη λαμπρή εποχή του ελληνικού Τύπου όσο και στα χρόνια της ύφεσης. Τελικά, τι πήγε στραβά και τα περιοδικά έχασαν ξαφνικά τη δυναμική τους; Ήταν μόνο ζήτημα οικονομικής διαχείρισης των εκδοτικών επιχειρήσεων ή αποφάσισαν να αγνοήσουν έως ένα βαθμό τους αναγνώστες τους;

Θα έλεγα, απλοϊκά, ότι τα περιοδικά εξέφραζαν την χαρούμενη πλευρά της ζωής και όταν αυτή έπαψε, ήρθε η φθορά. Επίσης, στην Ελλάδα είναι κλασικό να μιμείται ο ένας τον άλλον, οπότε υπήρξε και μια μόδα παραγωγής περιεχομένου σε ιλουστρασιόν χαρτί. Γι’ αυτό ίσως πολύ σύντομα η ερώτηση αυτή θα αφορά και στα ψηφιακά περιοδικά. Οι αναγνώστες σήμερα είναι δύσπιστοι και δύσκολοι καταναλωτές και αυτό είναι ένα υπέροχο κίνητρο για να προσπαθήσεις να τους συγκινήσεις.

 

INFLUENCERS ISSUE No2

To εξώφυλλο του 2ου τεύχους των Influencers

Έχετε διευθύνει μερικούς από τους μεγαλύτερους τίτλους ελληνικών ανδρικών περιοδικών. Ποιες ήταν οι προσωπικές σας αρχές ως προς το ύφος και το περιεχόμενό τους;

Τα Μέσα είναι σαν ανθρώπινες προσωπικότητες. Κάποτε τα αντρικά περιοδικά ήταν απλώς προεκτάσεις των εκδοτών τους. Καινοτομία είναι να συνθέσεις μια συνταγή που δεν τροφοδοτεί την πρωτόγονη και εγωιστική πλευρά των αντρών, αλλά αποκαλύπτει την πιο σκεπτόμενη, μυστηριώδη και εμμονική εκδοχή τους. Σήμερα, αυτό το κενό είναι μεγάλο και η ιστορία κάπως θα το καλύψει.

Γιατί οι άνδρες Έλληνες αναγνώστες έχουν εγκαταλείψει τον περιοδικό Τύπο; Είναι επιμέρους επίπτωση της κρίσης στο χώρο του Τύπου ή αισθάνονται ότι κάτι λείπει από αυτόν; Έχετε εντοπίσει τι είναι;

Η αλήθεια είναι ότι έχω μια ιδέα πάνω σε αυτό που θα μπει σε εφαρμογή το ‘18.

Ένα σύγχρονο περιοδικό θα πρέπει να είναι «αμείλικτο» και «ωμό» όσον αφορά το πώς τοποθετείται απέναντι στην πραγματικότητα του Έλληνα άνδρα του 2017 ή θα πρέπει να ωραιοποιεί τον κόσμο όπου αυτός ζει και την εικόνα που έχει για τον εαυτό του;

Τα περιοδικά ή τα μέσα γενικά, ό,τι απόψεις και κείμενα να φιλοξενούν, πρέπει στο τέλος να συνθέτουν μια φιλοσοφία, μία αντίληψη ζωής. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να προσαρμόζεσαι και να τονίζεις τα ταπεινά ένστικτα των αναγνωστών. Πρόκληση είναι να δημιουργήσεις ένα πλαίσιο για να προσελκύσεις σοβαρούς άντρες που δεν παίρνουν τον εαυτό τους στα σοβαρά, που δείχνουν τα συναισθήματά τους, αλλά παραμένουν πάντα ένα αυτόνομο, ανεξερεύνητο μυστήριο. 

influencers3

Έλληνας άνδρας στην κρίση: Από πού μπορεί να αντλεί δύναμη για να δημιουργεί και να μην επιβιώνει απλώς;

Πρόκληση είναι να δημιουργείς το προσωπικό σου αποτύπωμα σε ό,τι αφοσιώνεσαι.

Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς προσωπικά την έννοια της δημιουργίας;

Στο να εκπλήσσεις κάθε φορά τον εαυτό σου.

Κάνοντας μια προσπάθεια όπως αυτή του Influencers, αισθάνεστε σαν ο τελευταίος επιζών σε ένα ερημικό νησί ή σαν ένας προφήτης (κάπως βαρύς ο χαρακτηρισμός, το αντιλαμβάνομαι) σε μια έρημη πόλη;

Κάναμε κάτι που είχε ανάγκη η αγορά, αλλά δεν είχε βρεί τον τρόπο να το εκφράσει. Αναπόφευκτα θα έχουμε σύντομα κι άλλους που θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο, γιαυτό θα πρέπει διαρκώς να κάνουμε τη διαφορά​.​

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης